کد خبر: ۴۲۷۹۶۴
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸

« آیت‌الله » نگران فقر و عدم همدلی در جامعه بود

محسن هاشمی گفت:‌ در روزهای آخر عمر از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پرسیدم که چه کارهایی را به اتمام نرسانده اید؟ ایشان گفتند همدلی در جامعه و جهان اسلام و ریشه کن کردن فقر از جمله کارهایی است که به اتمام نرسیده است.
آفتاب‌‌نیوز :
محسن هاشمی در مراسمی که به مناسبت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نام "سردار صبر ، صلح و اعتدال" که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شده بود با تشکر از حضور مردم در مراسم های تشییع، تدفین و یادبود « آیت‌الله» اظهار کرد: پیام های تسلیت و همدردی فراوانی از طرف مقام معظم رهبری، آیات عظام ، فرهیختگان جامعه برای درگذشت آیت‌الله هاشمی صادر شد که هر کدام از این متون را باید در جای خود بررسی کرد .

فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: آیت‌الله از سالهای 42 تا 47 مشغول نگارش کتاب امیرکبیر بودند. در همان دوران دفترچه تفسیر قرآن را در زندان تهیه می کردند و در هر ملاقات پنهانی توسط مادرمان به بیرون از زندان انتقال می دادند. نتیجه آن تفسیرها 50 جلد کتاب تفسیر قرآن است.این همان راهی است که آیت‌الله طالقانی و مهدی بازرگان هم در زندان کنار فعالیت های سیاسی شان برای حفظ فعالیت دینی خود انجام می دادند.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی با اشاره به نقش رئیس  فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: آیت‌الله نه تنها در مقطع پیروزی انقلاب بلکه در دوران جنگ و پس از رحلت امام (ره) نیز کنار مردم بودند و سعی کردند که مشکلات را از سر نظام و کشور برطرف سازند.

هاشمی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی آینده نگر بود گفت:‌در سالهای 60 و 61 موضوع ضرورت تاسیس دانشگاه آزاد را مطرح کردند.  خوشبختانه پای آن ایستادند تا دانشگاه آزاد امروز به جایگاه خود رسیده است. با تمام نقدها و مخالفت هایی که با تاسیس متروی تهران می شد، ایشان با توجه به آینده نگر بودن خود ،‌ تاسیس مترو را امری ضروری می دانستند.

وی افزود:‌دوران  بعد از جنگ با  ریاست جمهوری ایشان همراه بود و در آن مقطع ایشان  برای ساخت و سازهایی کشور تلاش بسیار کردند. در همان سالها او را نقد می کردند که به فرهنگ توجه نمی کنند اما در پاسخ به آن‌ها باید گفت که انتساب افرادی چون مهاجرانی، معین، خاتمی و فاضل در سمت وزرای فرهنگی نشان از توجه ایشان به مسئله فرهنگ بود.

فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به فعالیت های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سال 76 تا قبل از وفاتشان گفت:‌طی 20 سالی که از امور اجرایی جدا شده بودند تلاش داشتند اعتدال و  عقلانیت را در کشور رواج دهند. به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این رابطه زحمات زیادی کشیدند. اتفاقا  در همین مسیر هم مورد آماج تیرهای زیادی قرار گرفتند.

وی با بیان خاطره ای گفت: در آخرین روزهای عمرشان سوال کردم که چه مواردی را نتوانستید به نتیجه برسانید. ایشان به چند موضوع از جمله همدلی در کشور و همدلی در جهان اسلام اشاره کردند و از سوی دیگر هم می‌گفتند با تمام تلاش هایی که برای برطرف سازی فقر در کشور انجام شده، هنوز این موضوع به عنوان یک معضل مطرح است.آرزوی ایشان این بود که با همدلی میان مردم و مسئولین جمهوری اسلامی،  بتوان فقر را از ایران بیرون کرد.

هاشمی یادآور شد: آیت‌الله هاشمی به ما می گفتند که اعتراف به اشتباه و اصلاح امور هیچ  اشکالی ندارد چرا که هیچ کس از اشتباه کردن معصوم نیست.  از سوی دیگر برای حل مشکلات سیاسی پیشنهاد می دادند تا دانایی مردم در کشور ارتقاء پیدا کند چرا که با ارتقای دانایی مردم خود به خود سیاست مداران بهتری بر سر کار می آیند و امور از این طریق اصلاح می‌شود.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی گفت:‌آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به امید دادن بسیار توجه می کردند و ترویج  فضای همدلی را ضروری می خواندند. به ما خاطر نشان می کردند که تا همدلی در جامعه ایجاد نشود ایران ، پیشرفت نخواهد کرد. در همین رابط هم همیشه می گفتند چهار سال اول دولت من که همدلی ها بیشتر بود رشد و توسعه کشور هم بیشتر شده بود. ایشان اصولا نظم اجتماعی و حفظ نظام را در اولویت همه امور می دانستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین