کد خبر: ۴۲۸۴۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵

برنامه دولت: افزایش 3 برابری جمعیت ساحل جنوب ایران

اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد از برنامه دولت برای افزایش 3 برابری جمعیت در سواحل جنوبی ایران خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خانه ملت، اکبر ترکان با بیان اینکه در قانون برنامه ششم توسعه سواحل مکران (دریای عمان) در دستور کار قرارگرفته خاطرنشان کرد: هدف اولیه این طرح این است که چگونه می توانیم جمعیت سواحل جنوبی ایران را از 1.5 میلیون نفر به 5 میلیون نفر برسانیم که 2.5 میلیون نفر آن در سواحل خلیج فارس و 2.5 میلیون نفر دیگر در سواحل دریای عمان مشتقر شوند.

دبیرشورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: دبیرخانه مناطق آزاد را به جای وزارت اقتصاد به وزارت راه و شهرسازی واگذار کنید.
 
اکبر ترکان در جلسه کمیسیون اصل نود که در خصوص بررسی مشکلات مردم چابهار تشکیل شده بود، با بیان اینکه 80درصد مردم جهان در سواحل زندگی می کنند، گفت: در سواحل جنوبی ایران از خرمشهر تا گواتر 1.5 میلیون نفر زندگی می کنند که کمتر از 2 درصد می شود اما سئوال اینجاست که چرا اینگونه است؟
 
وی افزود: این در حالی است که سواحل این کشورها باران زاتر و سرسبزتر از سواحل ما نیست و وضعیت سواحل جغرافیایی استرالیا همچون سواحل کشور ماست اما آباد است.
 
ترکان تصریح کرد: مقام معظم رهبری به این موضوع توجه کرده اند و 10 سال قبل با یک جمله بسیار تکان دهنده ای فرمودند که ما از سواحل غفلت کرده ایم و خودشان نیز برنامه ریزی کرده اند و آنچه که حوزه فرماندهی خود ایشان است عمل کرده اند.
 
مشاور عالی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به دستور فرمانده معظم کل قوا نیروی دریایی ارتش در سواحل مکران در دریای عمان مستقر شده و چهار قطب جدید استقرار را در پسابندر، کنارک، زرآباد و جاسک تعریف کردند.
 
وی افزود: از دولت گذشته کمیته ای تشکیل شده برای اینکه پس از استقرار نیروی دریایی ارتش در این مناطق به آن توجه کند که چگونه باید سایر پشتوانه های لازم را برای ایجاد نقطه ای تمدنی ایجاد کرد که در همین رابطه وزارتخانه های مختلف در این کمیته زیر نظر معاون اول رئیس جمهور کار می کنند.
 
ترکان با بیان اینکه در قانون برنامه ششم توسعه سواحل مکران در دستور کار قرارگرفته است، خاطرنشان کرد: هدف اولیه این طرح این است که چگونه می توانیم جمعیت سواحل جنوبی ایران را از 1.5 میلیون نفر به 5 میلیون نفر برسانیم که 2.5 میلیون نفر آن در سواحل خلیج فارس و 2.5 میلیون نفر دیگر در سواحل دریای عمان مشتقر شوند.
 
دبیرشورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی تصریح کرد: می توان 5 قطب اقتصادی ایجاد کرد که  500 هزار شغل در آن جریان پیدا کند و همین اشتغالزایی جمعیت  را در منطقه مستقر می کند.
 
وی با بیان اینکه ما باید استعدادهای محلی را ظرفیت بدانیم افزود: این نگاه در طرح جامع عمران سواحل مکران وجود دارد که یک نقطه از آن نیز چابهار است.
 
ترکان با اشاره به اینکه باید کمک کنیم این توسعه صورت گیرد،تاکید کرد:غفلت هایی در این حوزه وجود داشته که مربوط به همه ماست و من برای اینکه به کسی بر نخورد همه تقصیرات را به گردن می گیرم.
 
مشاور رئیس جمهور خاطرنشان کرد: روزی که منطقه آزاد چابهار تاسیس شد در کنار آن روستای تیس با جمعیتی 3 هزار نفری وجود داشته  و مسئولان گفته اند شهری به نام شهر جدید تیس در رو بروی این روست ایجاد می کنیم تا مردم این روستا در کنارساحل زندگی بهتری برپا کنند این در حالی است که متاسفانه در طول 22 سال گذشته نه تنها این شهر ساخته نشده بلکه طراحی آن روی کاغذ نیز انجام نشده است.
 
وی ادامه داد: امروز جمعیت این روستا از 3 هزار نفر به 8 هزار نفر رسیده و مردم آن در منجلابی از مشکلات زندگی می کنند و ما شهر تیس را برای اهالی نساخته ایم. همچنین در جنوب استان 7 رودخانه سیلابی وجود دارد که باوقوع سیل زندگی مردم با خطر مواجه می شود و ما می توانستیم این آب ها را مهار کنیم و در یکی از این رودخانه ها زمانی که بنده در سال 62استاندار بودم گلنگ سد جگین زده وسد ساخته شده است اما بیشتر از یک نسل است که هنوز شبکه های سد ساخته نشده است و  رودخانه های دیگر نیز باقی مانده اند در حالی که ساختن این سدها هزینه چندانی هم ندارد.
 
ترکان با تاکید براینکه طی این سال ها همه کار کرده ایم اما نارسایی هایی هم وجود دارد، تصریح کرد: با اینکه مدام قربان صدقه هم برویم کار درست نمی شود و راه حل های مشکلات مردم بسیار وسیع تر از این است که بگوییم این بندر متعلق به من باشد یا منطقه آزاد ما که می گوییم بندر و منطقه آزاد مال شما باشد و آش را باجاش بخشیدیم اما منیّت ها را رها کنیم.
 
دبیرشورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی ادامه داد: برای احداث فرودگاه با چه جان کندنی رفتیم مجوز گرفتیم در 20 کیلومتری فرودگاه کنارک یک فرودگاه بسازیم با شروع کار ساخت، دهها مدعی پیدا شده که خودمان می سازیم و رفتند 330 میلیون دلار به طرف خارجی بدهند که بیاید برای شان فرودگاه بسازد در حالیکه ما در ماکو با 80 میلیارد تومان که می شود 25 میلیون دلار فرودگاه ساختیم و بعیداست این فرودگاه را بتوانند  تا 20 سال دیگر بسازند.
 
ترکان خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اینکه بروید در مجلس تصویب کنید که دبیرخانه منطقه آزاد به جای وزارت اقتصاد و دارایی به وزارت راه و شهر سازی واگذار شود به والله بهتر است بگذارید لااقل وزارت راه در منطقه آزاد فرودگاه و بندر بسازد و مسخره است که برویم دریک منطقه بندر را در یک جا و فرودگاه را در جای بسازیم،ما همه متعلق به یک کشور هستیم و و باید ظرفیت های آن را فعال کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
0
همین جمعیت فعلی را دریابید افزایش جمعیت پیش کش
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین