کد خبر: ۴۲۹۰۰۴
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
از احترام مک مستر به مسلمانان تا ستیزه‌جویی فلین با آنان

سیگنال‌های متناقض ترامپ/ چه تفاوت‌هایی میان «فلین» و «مک‌مستر» وجود دارد؟

«استرلینگ جنسن» که به عنوان مترجم در عراق در استان انبار در سال ۲۰۰۰ میلادی کار کرده و از نزدیک با افسران آمریکایی در ایجاد اتحاد با شیوخ محلی علیه القاعده نقش داشته است، می‌گوید که انتصاب مک مستر یک پیام اطمینان‌بخش به مسلمانان می‌فرستد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- خبرگزاری «بلومبرگ» در گزارشی نوشته است که در بسیاری از سایت‌ها و رسانه‌های خبری اشاره شده که «اچ آر مک مستر» بسیار شبیه به «مایکل فلین» مشاور ارشد مستعفی دولت ترامپ است و هر دو ژنرال‌های سه ستاره در ارتش آمریکا بوده‌اند که جهان‌بینی یکسانی درباره عراق و جنگ در آن کشور دارند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد: «همچنین، گفته می‌شود که آنان در حوزه استراتژیک منتقد بودند. فلین در سال ۲۰۱۰ میلادی مقاله‌ای انتقادی را درباره استراتژی جمع‌آوری اطلاعات نهادهای اطلاعاتی و نظامی آمریکا در افغانسنان نوشت و مک مستر در سال ۱۹۹۷ میلادی کتابی را درباره شکست رهبری نظامی آمریکا در جنگ ویتنام منتشر کرد. با این حال، مک مستر و فلین در ارزیابی خود در رابطه با امریکا و نسبت آن با اسلام و چگونگی رویکرد درباره مبارزه علیه تروریسم، دیدگاه‌های کاملا متفاوتی دارند. در سال‌های اخیر فلین بر لزوم شکست دادن ایدئولوژی اسلام رادیکال تمرکز کرده بود و در مقابل، مک مستر بر مبارزه با القاعده و تروریست‌های دیگر تمرکز کرده است.
چه تفاوت‌هایی میان «فلین» و «مک‌مستر» وجود دارد؟

فلین ژنرال بازنشسته معتقد است که آمریکا باید جنگی سیاسی را علیه اسلام افراطی آغاز کند. فلین به اسلام به عنوان یک ایدئولوی سیاسی می‌نگرد و معتقد است که این ایدئولوژی در جنگ با ارزش‌های غربی است. او در کتاب خود در سال ۲۰۱۶ میلادی تهدید اسلام رادیکال برای غرب را موضوعی کلیدی خوانده بود. او با مایکل لدین مورخ در این زمینه همکاری داشته است. او تاکید می‌کرد که تفاوت اساسی میان ارزش‌های اسلامی با ارزش‌های غربی وجود دارد. مک مستر اما رویکرد متفاوتی دارد. او در‌ بازنویسی دکترین ضدشورش ارتش آمریکا در طول جنگ عراق نقش داشته است و درس‌هایی را از جنگ نامتقارن در عراق گرفته است. این بدان معنی است که او در عمل متوجه شده بود که ایدئولوژی‌گرایی مانعی برای مبارزه موثر با افراط‌گرایی در جوامع محلی بوده است. «جان نگل» سرهنگ بازنشسته آمریکا می‌گوید که مک مستر به سوی مسلمانانی که در برابر آمریکایی‌ها جنگیده بودند و حتی سربازان آمریکایی را کشته بودن دست دوستی دراز کرد و آنان را ترغیب به تغییر جهت مبارزه علیه القاعده کرده بود. او می‌افزاید: «مک مستر درک می‌کند که جهان یک بعدی نیست و جهان اسلام نیز یک بعدی و یکپارچه نیست و کسانی که امروز دشمنان ما هستند، ممکن است فردا در کنار ما قرار گیرند.»

او که با مک مستر در زمره نیروهای تفنگدار همکاری کرده است، می‌گوید که مک مستر در تل‌عفر عراق در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ میلادی حضور داشت و با مقام‌های محلی برای ساخت یک نیروی پلیس عرب سنی در زمان فرماندهی‌اش همکاری می‌کرد و بسیاری از اعراب سنی عراق نیز از طرح او برای خنثی‌کردن خطر شورشیان تندرو استقبال کرده بودند. این نظامی سابق می‌گوید که طرح مک مستر در تل‌عفر به یک مدل برای پیشرفت جنگ در عراق تبدیل شد و پس از آن در سال ۲۰۰۷ میلادی ژنرال دیوید پترائوس به جذب نیروهای عرب سنی برای مبارزه علیه القاعده در غرب عراق پرداخت و به آنان آموزش نظامی داد.»

بلومبرگ در ادامه اشاره می‌کند که یکی دیگر از کارهای مک مستر منع سربازانش از توهین به فرهنگ مردمان بومی بود. در سال ۲۰۰۶ میلادی گزارش شده بود که مک مستر استفاده از ناسزا در برابر عراقی‌ها را ممنوع کرده است. او همچنین استفاده از واژه‌های موهن یا زیرسوال‌بردن موضوع حج را در میان سربازان آمریکایی ممنوع کرده بود. 

«استرلینگ جنسن» که به عنوان مترجم در عراق در استان انبار در سال ۲۰۰۰ میلادی کار کرده و از نزدیک با افسران آمریکایی در ایجاد اتحاد با شیوخ محلی علیه القاعده نقش داشته است، می‌گوید که انتصاب مک مستر یک پیام اطمینان‌بخش به مسلمانان می‌فرستد. او می‌گوید: «من پنج سال با مک مستر و مقام‌های دیگر از طریق نجیم الجبوری فرمانده فعلی فرماندهی عملیات نینوا علیه داعش در ارتباط بودم. مقام‌های عراقی به دوستان‌ مک مستر تبدیل شده بودند. نجیم و مک مستر برای نخستین‌بار در سال  ۲۰۰۵ میلادی در تل عفر یکدیگر را ملاقات کردند. در همان دیدار اعتماد هر دو طرف به سوی یکدیگر جلب شد. جنسن می‌گوید که عراقی‌ها و مسلمانان مک مستر را به عنوان شخصی که از اسلام نفرت دارند نمی‌بینند حتی اگر دولت ترامپ را در این راستا قلمداد کنند. او می‌گوید هیچ‌گاه از مک مستر نشنیده که چیزی علیه اسلام بگوید و همواره به مسلمانان احترام گذاشته است. 

بلومبرگ اشاره می‌کند روابط خوب مک مستر در عراق با عراقی‌ها می‌تواند سرمایه عظیمی برای دولت ترامپ جهت اطمینان‌بخشی از موقعیت آمریکا در منطقه باشد؛ اگر دولت او خواستار جنگ علیه اسلام نباشد.با این حال، ترامپ سیگنال‌های متناقضی را می‌فرستد؛ از سویی فرمان ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا را صادر می‌کند و می‌خواهد اخوان المسلمین را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد و از سوی دیگر مک مستر را جانشین فلین می‌کند. 

این خبرگزاری در پایان اشاره می‌کند که برخی از ناظران سیاسی نگران هستند که قدرت و نفوذ او کم‌تر از استیو بانون استراتژیست ارشد ترامپ باشد؛ بانون کسی است که گفته بود اسلام دین تسلیم است و به شدت روحیات ضد‌اسلامی دارد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین