کد خبر: ۴۲۹۴۳۹
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
تازه ترین های انتخابات 96

اصولگرایان و تلاشی تازه برای گریز از تشتت

اصولگرایان که در دو انتخابات پیشین، به خاطر تشتت در اردوگاه خود ناگزیر از واگذاری کرسی ریاست جمهوری و اکثریت مجلس شورای اسلامی شدند، عزم خود را برای فتح صندوق های رای انتخابات 96 جزم کرده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
 رخدادهایی چون برگزاری نخستین مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، احتمال نامزدی چهره های برجسته اصولگرایی چون «محسن رضایی» و «سید ابراهیم رییسی» در قالب نامزد مورد حمایت اصولگرایان و نامزدی مستقل «سعید جلیلی» مهمترین خبر و شایعات انتخاباتی در روزهای گذشته بوده اند.

**برگزاری نشست مجمع ملی نیروهای انقلاب اسلامی
اصولگرایان برای کسب نتیجه دلخواه در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دستیابی به اجماع را در دستور کار جدی خود قرار داده اند.
تلاش برای ایجاد نظم تشکیلاتی واحد در میان چهره های برجسته این جریان در اوایل دی ماه امسال به ایجاد «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» منجر شد؛ تشکلی که به رغم تکاپوی فراوان هنوز نتوانسته انشقاق میان طیف ها و چهره های مختلف اصولگرایی را از میان ببرد و همه آنها را با خود همراه کند.
با این حال بزرگان این جبهه همچنان برای دستیابی به این هدف مهم تلاش می کند.
نخستین مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی 5 اسفندماه با حضور چهره های شاخص اصولگرایی برگزار شد. در این نشست که چهره های بسیاری از جمله آیت الله علی موحدی کرمانی، رضایی، نبی حبیبی، محمد جواد باهنر، یحیی آل اسحاق، غلامعلی حداد عادل، سید محمد حسن ابوترابی فرد ، غلامرضا مصباحی مقدم و غیره حضور داشتند، غیبت جلیلی و قالیباف بیشتر جلب توجه می کرد.
این جبهه سپس با انتشار بیانیه ای، از انجام رای گیری مجمع برای انتخاب 30 نفر به عنوان اعضای شورای مرکزی جبهه و انتخاب 10 نفر از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.
در نخستین مجمع ملی این جبهه نام 30 نفر نامزدهای حضور در جمع نفرات مدنظر این جبهه برای ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم مشخص شد که از این 30 نفر، 9 نفر انصراف دادند و انتخاب نامزدها از میان 21 نفر باقی مانده انجام شد.
این 21 نفر شامل مهرداد بذرپاش (جبهه یکتا)، سعید جلیلی ( جبهه پایداری)، حمیدرضا حاجی بابایی (جبهه یکتا)، محمد خوش چهره (مستقل)، مسعود زری بافان (جبهه یکتا)، عزت الله ضرغامی (مستقل)، محمد عباسی (جبهه یکتا)، ابراهیم عزیزی (جبهه یکتا)، پرویز فتاح (جبهه پایداری)، محسن رضایی (مستقل)، ابراهیم رییسی (جامعه روحانیت مبارز)، علیرضا زاکانی (جمعیت رهپویان انقلاب)، علیرضا زالی(مستقل)، مهدی زاهدی (جبهه یکتا)، محمدباقر قالیباف (جمعیت پیشرفت و عدالت)، رستم قاسمی (جبهه یکتا )، قدیری ابیانه (مستقل)، شاهین محمد صادقی (مستقل )، علی نیک زاد (مستقل )، مصطفی میرسلیم (موتلفه) و غلامرضا مصباح مقدم (جامعه روحانیت مبارز) هستند.
پس از برگزاری انتخابات در مجمع ملی نیروهای مردمی انقلاب اسلامی برای انتخاب 10 نامزد برتر، خبرهایی مبنی بر انتخاب «ابراهیم رییسی» به عنوان نامزد نهایی جبهه مردمی منتشر شد. 
«حسین کنعانی مقدم » عضو جبهه پیروان و حزب ایستادگی در گفت و گو با یکی از رسانه ها از کسب اکثریت آرا برای رییسی خبر داده بود. برخی رسانه ها با استناد به سخنان کنعانی مقدم از رییسی به عنوان کاندیدای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری یاد کردند. اما تکذیبیه روابط عمومی این تشکل، بر این شایعات خط بطلان کشید.
بیانیه روابط عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اما خبر انتخاب رئیسی به عنوان کاندیدای نهایی جمنا را تکذیب و اعلام کرد: به دلیل شکل گیری برخی شایعات به استحضار می رساند شمارش آرا در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری در مراحل کاملا ابتدایی است و بنابراین هرگونه گمانه زنی در این مورد بر خلاف واقعیت است.
بر اساس خبرها تا پیش از سال نو نباید منتظر اعلام نام 10 نامزد جمنا باشیم. «محمدحسن رحیمیان» عضو هیات موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی پس از برگزاری مجمع عمومی در گفت و گو با یکی از رسانه ها گفت: ١٠ کاندیدای اولیه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در دومین مجمع عمومی که اوایل سال آینده برگزار می‌شود، اعلام خواهند شد.

**ابراهیم رییسی؛ گزینه محتمل اصولگرایان؟ 
در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر احتمال نامزدی «ابراهیم رییسی» تولیت آستان قدس رضوی و حمایت اصولگرایان از او در انتخابات 96 منتشر شد. البته در روزهای بعد و پس از قرارگیری نام رییسی در کنار نام 21 نفر از نامزدهای احتمالی جمنا، این گمانه تقویت شد.
«محمدجواد ابطحی» نماینده اصولگرای مجلس در مورد امکان نامزدی ریسی به عنوان گزینه اصولگرایان به یکی از رسانه ها گفت: اصولگرایان با آقای رئیسی در این زمینه که کاندیدای اصولگرایان باشد، صحبت کرده‌اند ولی وی تاکنون قبول نکرده است. تاکنون فشار اصولگراها بر آقای رئیسی موثر واقع نشده و وی قانع نشده است. آقای ریسی تنها کسی است که اصولگرایان در این مرحله در موردش به اجماع رسیده‌اند.
به گفته این نماینده مجلس، پرویز فتاح، عزت الله ضرغامی، رستم قاسمی، علیرضا زاکانی و سعید جلیلی از جمله افرادی بودند که در محافل اصولگرایی به عنوان کاندیدا مطرح شدند ولی اجماعی روی آنها تاکنون نشده است و قطعا اگر آقای رئیسی پیشنهاد اصولگرایان را بپذیرد، اجماع صورت می‌گیرد.
این در حالی است که به گزارش برخی رسانه ها رئیسی در دیداری به آیت‌الله مصباح‌یزدی گفته است که برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری هیچ گونه منعی ندارد و اگر بخواهد ‏می‌تواند بیاید.
در ادامه یکی از خبرگزاری های اصولگرا به نقل از رئیس دفتر تولیت آستان قدس رضوی نوشت: آیت الله رییسی عمل به حکم هفت‌بندی رهبر معظم انقلاب و خدمت به محرومین را بالاترین افتخار خود می‌دانند. ... ایشان با صراحت اشاره کردند که خدمت به حضرت ثامن الحجج علیه السلام، نیازمندان، زوار و مجاوران حضرتشان را والاترین مقام و توفیق می‌دانند.
آیت الله رییسی ضمن ارج نهادن به ابراز محبت گروه های مختلف از مردم و نخبگان تأکید داشتند که اهتمام ایشان به اجرای مأموریت های محوله از سوی رهبر معظم انقلاب در این آستان رفیع است. 

**سعید جلیلی؛ پاشنه آشیل اصولگرایان در انتخابات 96؟
نتیجه دو انتخابات پیشین در 1392 و 1394، درس های بزرگی به اصولگرایان داد؛ اینکه بدون دستیابی به توافق، فتح کرسی ریاست جمهوری غیر ممکن است. این درس در آستانه دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اگرچه سرلوحه کنش بسیاری از فعالان سیاسی اصولگرا قرار گرفته و تلاش ها برای تعریف راهبرد انتخاباتی مشترک و معرفی نامزدی واحد از این جریان ادامه دارد، اما برخی جریان ها و چهره های اصولگرا همچنان برای همراهی با این حرکت جمعی ساز ناکوک می زنند.
« جلیلی» یکی از این چهره ها است که احتمال اعلام نامزدی او به صورت مستقل و در نتیجه شکسته شدن رای اصولگرایان نگرانی هایی را در میان بزرگان این جریان به وجود آورده است. اگرچه نام جلیلی در کنار نام 21 نامزد احتمالی جمنا در مجمع عمومی این تشکل قرار گرفته بود، اما به نوشته برخی رسانه های داخلی، او از شرکت در نشست مجمع ملی نیروهای مردمی انقلاب اسلامی که در روزهای گذشته برگزار شد، خودداری کرد.
« صباحی‌مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت و گو با یکی از رسانه های داخلی نسبت به پیامدهای نامطلوب نامزدی احتمالی جلیلی خارج از چارچوب جبهه مردمی نیروهای انقلاب اظهار نگرانی کرد و گفت: اگر بنا باشد جلیلی کاندیدا شود اما نخواهد وارد مجموعه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی شود، رأی نمی آورد ولی رأی شکن است. 
به گفته مصباحی مقدم، ما آقای جلیلی را یک فرد انقلابی می شناسیم در این شکی نیست از افراد شاخص هم است ولی اگر بنا باشد وارد این چرخه نشود و از این طریق شانس خودش را به آزمایش نگذارد و مستقل ورود کند یقینا از کیک نیروهای انقلاب بهره برداری خواهد کرد. یعنی سهمی از آرای آن مجموعه را به خودش اختصاص می دهد. 
این در حالی است که پیش از این « باهنر» نتیجه نامزدی جلیلی به صورت مستقل را کسب 300 تا 600 هزار رای دانسته بود. 
مصباحی مقدم اما، از دست دادن همین تعداد کم رای از آرای کل اصولگرایان را برای جناح متبوع خود خطرناک توصیف کرد و گفت: آقای روحانی با 250 هزار رأی بالای حدنصاب آرا رئیس جمهور شد پس معلوم می شود 600 هزار رأی هم کم نیست. سر جای خود 300 هزار رأی هم می تواند در نتیجه انتخابات اثرگذار باشد. 

** احساس تکلیف و احتمال نامزدی محسن رضایی
گمانه زنی ها در مورد نامزد احتمالی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی همچنان ادامه دارد. در این میان طرح شدن نام چهره ای چون دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در فهرست نامزدهای احتمالی جمنا و پاسخی که او در این ارتباط به خبرنگاران داده است، بار دیگر نام او را در رسانه ها مطرح کرد.
«رضایی» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری به شما تکلیف کند چه تصمیمی می گیرید گفت: تاکنون نظرم تغییری نکرده است؛ البته به تکلیف نیروهای انقلاب احترام می گذارم. ردکردن چنین تقاضایی برای من سخت است. 
براساس متن منتشر شده در سایت اینترنتی رضایی، وی افزود: اگر به من تکلیف کردند، درباره آن فکر خواهم کرد. البته امیدوارم فرد دیگری از نیروهای انقلاب این تکلیف را به عهده بگیرد. 
رضایی پیش از این در سه دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال های 1384، 1388 و 1392 نامزد شد. او در انتخابات سال 1384، چند روز مانده به روز رای گیری، از رقابت ها کناره گیری کرد.
رضایی که به نظر می رسد این پیشنهاد احتمالی را جدی گرفته باشد، در گفت و گو با یکی از روزنامه های اصلاح طلب هم زبان به انتقاد از دولت گشود و گفت: آقای روحانی کار سختی در این انتخابات در پیش دارد؛ چون اولین دولتی است که محبوبیتش در همان دوره اول به زیر ٤٠ درصد کاهش یافته است. به نظر من باید سیاست‌مداران اولویت‌های جناحی‌شان را حداقل برای مدتی هم که شده، کنار بگذارند و اجازه دهند نیروهای انقلابی به مسائل کشور به‌ویژه اقتصاد، رسیدگی کنند، به همین دلیل نیروهای انقلاب با وحدت کنار هم قرار بگیرند و با هم جبهه انقلابی تشکیل دهند و ١٠، ١٥‌سالی انقلابی عمل کنند؛ بنابراین توصیه می‌کنم گروه‌های سیاسی و جناح‌بندی‌ها مدتی به مرخصی بروند. 

**انتشار فهرستی از نامزدهای جمنا و تکذیبیه خانم سخنگو
در روزهای گذشته و پیش از برگزاری مجمع عمومی جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی، فهرستی 10 نفره از نامزدهای نهایی جمنا در رسانه ها منتشر شده بود که بلافاصله از سوی مسوولان این تشکل تکذیب شد. 
نام شخصیت هایی چون بذرپاش، محمد مهدی زاهدی، جلیلی، زاکانی، قالیباف، حاجی بابایی، رئیسی، الیاس نادران، شاهین میرمحمدی و سیدمسعود میرکاظمی در این لیست به چشم می خورد.
«مرضیه وحید دستجردی» سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در گفت و گو با یکی از رسانه های داخلی در مورد انتشار اسامی 10 نفر به عنوان کاندیداهای جبهه مردمی در برخی رسانه‌ها اظهار داشت: خبرهای غیر رسمی که منتشر شده کاملاً دروغ است و ما تکذیب می‌کنیم.
سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تاکید کرد: ما منتظریم دوستان برای کاندیداهای جبهه، جهت انتخابات ریاست جمهوری رای بدهند و تازه آن زمان شمارش رای 3 هزار نفر حاضر در مجمع ملی برای انتخاب 10 کاندیدا آغاز خواهد شد.

**سبد نامزدهای اصلاح طلب
اصلاح طلبان بر خلاف اصولگرایان در آستانه انتخاب رییس دولت دوازدهم از انسجام و وحدت رویه بیشتری برخوردارند. حمایت طیف ها و چهره های مختلف اردوگاه اصلاح طلبی از نامزدی روحانی در انتخابات، از برنامه های مشخص و متقن این جریان حکایت دارد. 
طرح گزینه هایی چون نامزد پوششی یا نامزد کمکی در کنار روحانی از سوی برخی اصلاح طلبان هم تاکتیکی برای افزایش توان رقابتی روحانی در برابر گزینه های احتمالی اصولگرایان در انتخابات پیش رو است.
«الیاس حضرتی» نماینده مردم تهران در مجلس درباره نامزدهای احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به یکی از روزنامه های اصلاح طلب گفت: قطعا نامزد صد درصدی اصلاح طلبان برای انتخابات ٩٦ آقای روحانی است. گرچه ما وجود کاندیدای پشتیبان را نیز لازم می دانیم و معتقدیم باید سبدی از کاندیدا داشته باشیم و نه فقط یک نامزد.
در ادامه از زبان حضرتی می خوانیم: میدان سیاست میدان احتیاط ها و تدابیر ویژه است و باید همواره رعایت تدابیر و احتیاط ها را کرد. ما به این دلیل که احتمال رد صلاحیت‌ها را می دهیم لذا سبدی از کاندیداها را معرفی می کنیم که اگر یکی دونفر هم ردصلاحیت شوند بقیه شانس در میدان بودن را داشته باشند. این سبد شامل ٧ الی ٨ کاندیدا است گرچه اصلاح طلبان ٢٠ الی ٣٠ نیرو برای کاندیداتوری دارند .
حضرتی در بخش دیگری از اطهاراتش گفت: ما نمی خواهیم این احساس برای آقای روحانی به وجود بیاید که ما می خواهیم برای وی رقیب بتراشیم بلکه این حرکت ما به معنای کاندیدای پشتیبان است که اگر یک هزارم درصد اقای روحانی با مشکلی مواجه شد ما کاندیدا داشته باشیم و دستمان خالی نباشد.
منبع: ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین