کد خبر: ۴۳۱۲۳۷
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱

خبرهایی از سه آلبوم «درصط»، «ساری گلین» و«میهن»

آلبوم «دُرُصط» تازه‌ترین اثر علی قمصری که تازه‌ترین برداشت این هنرمند از موسیقی اصیل ایرانی‌ است، با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقی، در شهرکتاب ابن‌سینا رونمایی خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از روابط عمومی این اثر، پویا سرایی در بخشی از یادداشت خود درباره این آلبوم نوشته است: «آلبوم «درصط» اثری است که علی قمصری به‌تازگی و با بداعتِ خاصی آن را تولید و منتشر کرده است. غیر از این‌که جسارت و علاقه برای تولید آثار بی‌کلام در این زمانه فضیلت بزرگی به‌حساب می‌آید، این آلبوم به لحاظ فنی هم قابل تامل است.

اولین چیزی که نظر من را به خود جلب کرد، طراحی جلد و طراحی اسم این کار بود. همان‌طور که همه می‌دانیم طراحی این دو المان برای همه مصنفین با هر عقیده و مرام و علاقه­ موسیقایی، امری مهم و تامل‌برانگیز است؛ اما بسیاری از مصنفین صرفا بدیع و جذاب بودن این دو برای‌شان مطرح است، نه نسبتِ طراحی جلد و عنوان کار با محتوای موسیقایی.

علی قمصری به‌گونه‌ای این دو را طراحی کرده است که هم مانفیست موسیقایی او باشد و در عین حال، او را در مقام یک موزیسین جوان به‌خوبی عرضه کند. عکس خودش روی جلد است، اما طراحی یک چتر و باران زیر چتر (نه خارج از محیط داخلی چتر) نگاه شما را به سمت مانیفست نوگرانه او در داخل جلد هدایت می­‌کند، جایی که می‌بینید عنوانِ «درصط» هم به شکلی موجز توضیح داده شده است.

آلبوم درصط به نظر نگارنده، بعد از برف‌خوانی یکی از بهترین آثار بی‌کلام علی قمصری است. برف‌خوانی هم را که دیدم مشعوف شدم که کسی آمیزه از علم و هنر و خلاقیت را عرضه کرده است. هرچند قبل از قمصری اجرای کوارتت با تک‌نواز ساز ایرانی سابقه داشته است؛ اما همان کنسرت برف‌خوانی بسیاری را ترغیب کرد که به این آنسامبل بیندیشند. این آنسامبل بنا به ماهیت خود هم به علم ارکستراسیون و تنظیم و آهنگسازی نیاز دارد هم به ذوق و خلاقیت شما در مقام یک مصنف.

استفاده از کوارتت زهی کلاسیک به جای کوارتت ایرانی (کمانچه) هم در نوع خودش اقدامی شایسته است. این آنسامبل بسیار بیشتر از نمونه ایرانی خود قابلیت دارد، چه در ایجاد بافت‌ها و چه نوانس‌ها و چه در خروجی میکس­‌شده کار. قمصری که علاوه بر برف‌خوانی و درصط تجربه‌های دیگری نیز با کوارتت‌های خارجی، داخلی داشته است به خوبی از این قابلیت‌ها استفاده کرده است، به‌طوری که در این آلبوم انواع نسبتا گسترده‌ای از آرشه‌کشیِ سازهای زهی را می‌توانید بشنوید.»

مراسم رونمایی از این آلبوم ۱۵ اسفندماه ساعت ۱۷ در شهرکتاب ابن‌سینا واقع در شهرک غرب، انتهای خیابان ایران‌زمین، روبه‌روی بیمارستان بهمن برگزار خواهد شد.

آلبوم تصویری «ساری گلین» منتشر شد

آلبوم تصویری «ساری گلین» به خوانندگی «بهزاد میرلو» ۱۴ اسفندماه توسط موسسه - فرهنگی هنری «آوای جانان» منتشر و روانه بازار موسیقی کشور شد.

به گزارش ایسنا به نقل روابط عمومی این اثر، آلبوم «ساری گلین» ۱۲ قطعه به نام‌های «سنه ده گالماز»، «داغلارین باشی»، «ساری گلین»، «گیله نار»، «آلاگئوز»، «داغلارداچیچک»، «گیردیم یارین باغچاسینا»، «آلمانی آتتیم خارالا»، «کوچه لر سوسپمیشم»، «لاله لر»، «عسکرین ماهنی سی» و «ریحان» دارد و اجرایی است از ماندگارترین آثار موسیقی مردمی آذربایجان و نیز آهنگسازان بزرگی مانند «ازییر حاجی بیک اف»، «توفیق قلی اف»، «فیکرت امیر اف» و «رئوف حاجی اف» با زیرنویس فارسی.

در این آلبوم، بهزاد میرلو را شهریار صدیق با نوازندگی تار و تنظیم قطعات، افشین علوی با کمانچه، بهروز برزگر با پیانو، رضا نباهت با ناقاره و محمد سبک دستی با گارمون همراهی کرده‌اند.

بهزاد میرلو با سال‌ها تجربه در اجرای صحنه‌ای موسیقی سنتی ایران و آذربایجان در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی در حالی اولین آلبومش در زمینه خوانندگی را روانه بازار نشر می‌کند که پیش از این، آلبوم «بیاد پیر چنگی» را که شامل آثاری از زنده‌یاد استاد «علی‌اصغر بهاری» با ساز کمانچه است، در پاییز گذشته روانه بازار شد.

«میهن» به آهنگسازی محمدجلیل عندلیبی منتشر می‌شود

آلبوم موسیقی «میهن» با آهنگسازی «محمدجلیل عندلیبی» و خوانندگی «سالار عقیلی» ۱۵ اسفندماه منتشر می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی این اثر، در آلبوم موسیقی «میهن» اشعاری از حافظ، مولانا، مستوره کوردستانی، لاهوتی و محمدجلیل عندلیبی اجرا شده، همچنین نغمه‌پردازی آثار در دستگاه اصفهان، دشتی و شور آهنگسازی شده است.

نوازندگان آلبوم موسیقی «میهن» عبارتند از: سنتور: محمدجلیل عندلیبی و افروز روستا، عود، قیچک سوپرانو: سانوآ عندلیبی، تار، تارباس و همخوان: سالار عندلیبی، کمانچه و قیچک آلتو: همایون پشتدار، فرشاد رستمی و مجید محیط، تار: زنده‌یاد شهریار فریوسفی، رهی سینکی، ابوالفضل اصولی، نی: زنده‌یاد پارسا احتشامی‌پور و آراس رجبی، تنبک: سالار عندلیبی، دف: محمدجلیل عندلیبی، فرهاد عندلیبی و احمد خاک طینت، ویلنسل: کریم قربانی، کنترباس: زنده‌یاد علیرضا خورشیدفر، ویلن: مینو افتاده، سانوآ عندلیبی، رسول بهبهانی، هادی آرزم، ارسلان کامکار، فرشید فرهمند و علی چراغچی.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین