کد خبر: ۴۳۱۳۹۲
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱

نفت سبک ایران با عبور از بشکه ای 53 دلار رکوردار افزایش قیمت شد

بهای نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به 24 فوریه (6 اسفند) با یک دلار و 24 سنت افزایش، بشکه ای 53 دلار و 14 سنت فروخته شد، در حالی که نرخ سایر انواع نفت های شاخص کمتر از یک دلار افزایش یافت.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، قیمت نفت خام در هفته های گذشته تقویت شده که علت اصلی آن به پایبندی تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک برای کاهش تولید نفت است که سبب شده عرضه نفت مازاد در بازار کاهش داشته باشد.

تازه ترین گزارشی که امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت منتشر کرده ، نرخ نفت خام سنگین ایران نیز رشد 42 سنتی را نشان می دهد، بر این اساس نرخ فروش نفت سنگین ایران، بشکه ای 53 دلار و 47 سنت ثبت شده است.

متوسط قیمت نفت سبک ایران از آغاز سال 2017 میلادی (دوازدهم دی ماه) تاکنون 52 دلار و 35 سنت و متوسط قیمت نفت سنگین ایران نیز بشکه ای 52 دلار و 46 سنت شد.
همچنین در هفته مورد بررسی قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، با 45 سنت رشد به بشکه ای 53 دلار و 68 سنت برای هر بشکه رسید.

نفت خام دبلیو.تی.آی آمریکا نیز در هفته منتهی به 6 اسفند ماه با 47 سنت رشد، 53 دلار و 67 سنت برای هر بشکه داد وستد شد و قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال با 98 سنت افزایش، 55 دلار و 60 سنت برای هر بشکه بود.

علاوه براین هر بشکه نفت خام شاخص دوبی و عمان نیز با 42 و 37 سنت افزایش به ترتیب به قیمت 54 دلار و 65 سنت و 55 دلار و 51 سنت خرید و فروش شد.
بر اساس گزارش ها پایبندی کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و کشورهای غیراوپک امضاکننده پیمان کاهش تولید در ماه ژانویه (دی-بهمن) 2017 به 86 درصد رسید.

پالایشگران فعال در آسیا به دلیل کاهش تولید نفت خام از سوی کشورهای عضو اوپک منطقه خاورمیانه، حجم خرید نفت خام از دریای شمال (اروپا) را افزایش دادند.
ذخیره سازی تجاری نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 17 فوریه (29 بهمن) امسال با 564 هزار بشکه افزایش به 518 میلیون و 683 هزار بشکه رسید.

همچنین انجام تعمیرات دوره ای در پالایشگاه های آمریکا، درصد بهره برداری از پالایشگاه های این کشور را از 85 درصد به 84 درصد کاهش داد.
به گزارش ایرنا، یکصد و هفتاد و یکمین نشست عادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دهم آذرماه در وین برگزار شد که دستور کار مهم آن بررسی طرح تثبیت تولید (فریز نفتی) بود.
بیشتر اعضا در این نشست توافق کردند، میزان تولید خود را در مجموع به میزان 1.2 میلیون بشکه کاهش دهند و کشورهای لیبی و نیجریه بدلیل ناامنی و بی ثباتی سیاسی، از اجرای این طرح معاف شدند.

اعضا برای ایران تصمیم ویژه ای اتخاد کردند؛ با وجودی که عربستان و متحدانش در ابتدا تلاش داشتند ایران را وادار به پذیرش فریز نفتی و کاهش تولید کنند، در نتیجه رایزنی و دیپلماسی موفق نفتی، نه تنها کاهش تولید برای ایران لحاظ نشد، بلکه اعضا با افزایش روزانه 90 هزار بشکه ای تولید نفتی ایران در نیمه نخست 2017 موافقت کردند.
بر این اساس، قرار شد عربستان تولید نفت خود را روزانه ٤٨٦ هزار بشکه کاهش دهد، اما ایران که براساس گزارش منابع ثانویه (غیر رسمی) سه میلیون و ٧٠٧ هزار بشکه در روز تولید می کند، 90 هزار بشکه دیگر به تولید خود بیفزاید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین