کد خبر: ۴۳۵۵۸۶
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱

ایران مقصد گردشگران لاکچری نیست!

گردشگری را می‌توان یاز مهمترین بخش‌هایی دانست که چراغ سبز آن با امضای برجام روشن شده است. در این صنعت شاهد افزایش چشمگیر گردشگران خارجی بوده‌ایم این موضوع هم از گفته‌های مسئولان کشوری و هم از گفته‌های مسئولان استانی اصفهان به عنوان پیشانی گردشگری ایران بر می‌آید، اما این صنعت در بخش سرمایه گذاری نیز پس از ورود گردشگر دچار تحول شد و سرمایه گذاران خارجی در کنار سرمایه گذاران داخلی وارد عرصه گردشگری ایران به عنوان صنعتی بکر شدند چراکه همگی به این نتیجه رسیده‌اند این صنعت نه تنها تحول زا بلکه اشتغال زا و ارز آور بوده و کاهش وابستگی کشور به نفت را موجب می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : امروز گردشگری در کانون توجه قرار دارد؛ اما اینجا درست در نصف جهان آنجایی که چشم جهانیان به دنبال آن است اوضاع گردشگری همچنان معطل زیرساخت است. اصفهان اگر می‌خواهد در زمینه گردشگری حرفی برای گفتن داشته باشد باید گفتمان سرمایه گذاری را هرچه سریع‌تر تسری دهد.

حمید امینی، معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، سرمایه گذاری را به چراغی تشبیه می‌کند که گاه فروزان و شعله ور می‌سوزد و نورافشانی می‌کنی و گاه به تندبادحوادث و عوامل خواسته و ناخواسته به پت پت می افتد و گاه سرد و خاموش می‌شود.

در واقع او روغن چراغ سرمایه گذاری را ترکیبی از رونق و رشد اقتصادی، ثبات بازار، جذابیت محرک‌ها و مشوق‌ها، توجیه اقتصادی، میزان امنیت، ریسک پایین، روانی و کارآمدی نظام بوروکراسی و مراودات بین المللی می‌داند.

امینی در خصوص سرمایه گذاری برای ایجاد تاسیسات گردشگری در استان اصفهان می‌گوید: به سبب جایگاه رفیع این استان در رنکینگ مقاصدگردشگری کشور، چراغ سرمایه گذاری درهیچ دوره‌ای خاموش نبوده است. هرچند در دوره‌ای در تندباد تنش ها با نظام بین الملل، چراغ سرمایه گذاری به پت پت افتاد و فتیله‌اش پایین کشیده شد اما آغاز دولت یازدهم این چراغ را فروزان کرد.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری میراث فرهنگی استان اصفهان می‌گوید: استقبال عمده اشخاص حقیقی و حقوقی علاقمند به ایجاد تاسیسات گردشگری که تا قبل از ارائه یک پیشنهاد مشخص و طرح و برنامه مدون و منطقی متقاضی می‌نامیده می شود و بعد از طی این مرحله آن ها را سرمایه گذار می نامیم علل و عوامل گوناگونی دارد؛ از راکد شدن و کم رونقی بخش هایی نظیر ساختمان گرفته تا تبلیغات دامنه دار و گاها وعده‌های مسئولان مبنی برحمایت از این صنعت می‌تواند علت استقبال باشد.

او معتقد است افزایش استقبال و اعلام آمادگی برای ورود به سرمایه گذاری در صنعت گردشگری در دولت یازدهم به زمانی پیش از برجام و اوایل این دولت بر می گردد. به زمانی که دولت کار خود را آغاز کرد و رکودی سنگین بر بخش های دیگر اقتصادی حاکم بود. تعداد افرادی که در این کمتر از چهار سال حاضر شدند سرمایه گذاری خود را از بخش هایی نظیر ساختمان و تولید به صنعت خدمات به ویژه توریسم شیفت دهند کم نبوده است.

امینی با اشاره به با افزایش آمار گردشگران ورودی پس از برجام، ادامه می دهد: رغبت سرمایه گذاران داخلی برای ایجاد تاسیسات گردشگری رشدی دو برابر از لحاظ تعداد تقاضا و حجم سرمایه گذاری داشته است. در خصوص میزان رشد سرمایه گذاری خارجی، زمان و مذاکرات بیشتری نیاز است تا آیند و روندهای هیئت‌های وارد شده به استان به بار نشیند و عملیاتی شود.

او می افزاید: بیشتر متقاضیان برای بررسی‌ها و مذاکرات اولیه و تست کرده میزان آمادگی و جدی بودن ما برای جذب سرمایه گذار به کشور سفر کرده‌اند. البته افراد آگاه می‌دانند که سرمایه گذاری فرایندی زمان بر و نیازمند تعاملات بین دستگاهی است.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه می‌دهد: علی رغم نبود زیر ساخت های مناسب میزان ورود گردشگران و سرمایه گذاران خارجی به کشور، از رونق این صنعت حکایت دارد. هرچند برخی کارشناسان گردشگری معتقداند در شهری مانند اصفهان که اتفاقاً درخواست تورهای زیادی از سوی گردشگران ارزآور دارد به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب و کافی گردشگری و مشکلات سیستم حل و نقل بیش از 50 درصد تورهای درخواستی برگشت داده می‌شود.

امینی تصریح می کند: خوشبختانه به یمن علاقمندی و اهتمام مقامات ارشد استان به ویژه استاندار و معاونان ایشان، مرکز خدمات سرمایه گذاری استان که به منزله یک پنجره واحد عمل می‌کند به یکی از کارآمدترین و موفق‌ترین مراکز خدمات سرمایه گذاری استان‌ها بدل شده است، اما این همه موضوع نیست. به نظرم ما برای جذب سرمایه گذاری خارجی به کار بیشتر و هماهنگی‌های بیشتری نیازمندیم.

او می گوید: سفارتخانه‌ها و نمایندگی های کشور در خارج ارتباط چندانی با ادارات کل میراث ندارند اما پیشترها در وزارت خارجه معاونتی تحت عنوان معاونت اقتصادی فعال بوده و رایزنان اقتصادی و بازرگانی را انتخاب و به سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف اعزام می‌کرد. احیای این معاونت به شرط اعزام رایزنان اقتصادی و بازرگانی صاحب تفکر اقتصادی و با انگیزه برای جذب سرمایه گذار راهگشا است.

معاون برنامه ریزی میراث فرهنگی استان اصفهان معتقد است نظام بوروکراتیک کشور هنوز چالاکی و آمادگی صدور مجوزهای لازم در کوتاه‌ترین زمان ممکن را ندارد و برای جذب سرمایه گذاری خارجی، کشور هنوز به قول مهندسان عمران " تجهیزکارگاه " نشده است. البته برجام یک مقدمه، تکان، سرآغاز و تحرک بود و نیاز به اقدامات و کارهای زیربنایی و پشت بندهای حمایتی و کارهای عملیاتی بسیار دارد تا در حوزه سرمایه گذاری میوه‌های فراوان دهد.

امینی ادامه می دهد: آنچه براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد درباره رقابت‌پذیری مقاصد گردشگری جهان در سال 2015، منتشر شده میانگین هزینه‌کرد هر گردشگر خارجی در ایران 271.3 دلار در سال 2013 برآورد شده است، در حالی که برخی مسئولان سعی دارند این مبالغ را بیشتر عنوان کنند و حتی برخی آن را تا 1700 دلار در ایران مطرح می‌کنند، اما این رقم در کشور لوکس گردشگری مثل آمریکا فقط 1550 دلار برآورد می‌شود این تعداد اعداد و ارقام برای یک موضوع نشان می‌دهد که ضعف آماری در بخش گردشگری شدیداً وجود دارد چراکه گردشگران به طور کل ایران را کشوری ارزان ارزیابی می‌کنند و گردشگران ورودی به ایران و اصفهان معمولاً از قشر متوسط هستند و افرادی نیستند که خیلی لوکس خرج کنند.

او در پاسخ به این پرسش که هر گردشگر در ایران و اصفهان به عنوان پیشانی گردشگری ایران چه میزان هزینه می‌کند؟ می‌گوید: اگر منظور هزینه‌هایی است که بابت استفاده از خدمات و سرویس های اقامتی و پذیرایی پرداخت می شود، میزان آن برای هر گردشگر به تعداد روزهایی است که درکشور به مسافرت می‌پردازد، نوع، درجه و تیپ مکانی که برای اقامت و غذاخوردن استفاده می‌کند و به نحوه سفرکردن او بستگی دارد.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان می گوید: با توجه به پایین آمدن ارزش پول ما به ویژه در 10 سال اخیر و نرخ ارز، برای اتباع بسیاری ازکشورها به ویژه کشورهای توسعه یافته، کشور مقصدی ارزان و اقتصادی است، به طوری که قشر وسیعی از گردشگرانی که از کشور ما دیدن می‌کنند را جوانان دانشجو یا کارمندان شرکت‌ها و ادارات کشورهای خارجی تشکیل می‌دهند. اصولاً ایران مقصد گردشگران لاکچری، رفاه طلب و خوش گذران که هزینه زیادی صرف می‌کنند نیست.

امینی ادامه می دهد: یک سری خدمات را به دلیل ملاحظات اخلاقی و مذهبی رد کرده‌ایم و برای یک سری فعالیت‌ها و خدمات با وجود عدم تداخل و تضاد با ارزش های فرهنگی و ملاحظات مذهبی‌مان، زیرساخت و تاسیسات مناسب نداریم. شاید خدمات و قیمت های واحدهای اقامتی و پذیرایی به دلیل قدرت خرید پایین اکثر مردم و بالابودن قیمت تمام شده خدمات قابل ارائه در این واحدها، گران به نظر برسد ولی این نتیجه نظام اقتصادی نامطلوب و رکودی فراگیری است که برتمام بخش ها کم و بیش حاکم است.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه می‌دهد: در جدول رتبه بندی کشورها در شاخص رقابت پذیری، ایران حائز یکی ازبالاترین رتبه‌ها شده است. متاسفانه به دلیل عدم بهره گیری ازسیستم TSA یا حساب های اقماری گردشگری ما نمی‌توانیم به درستی اعلام کنیم هر گردشگر چه مبالغی، در کجاها و صرف چه می‌کند. این یک ضعف بزرگ در نظام اقتصاد توریسم است و تا زمانی که مرتفع نشود به درستی نمی‌توان حتی یک برنامه درست و اصولی برای توسعه توریسم طرح ریزی کرد و آنچه در مورد هزینه کرد گردشگران خارجی در ایران شنیده می‌شود بیشتر تخمین و براساس گفته‌های عمومی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین