کد خبر: ۴۳۵۶۳
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۰:۱۷

شيراك به كاخ سفيد مي‌‏رود

آفتاب‌‌نیوز : وي با تجديدنظر در مواضع خود در مورد جنگ عراق اميدوار است كه بتواند در سال جاري ميلادي با مقامات كاخ سفيد همكاري نزديكتري برقراركند.
روابط بين پاريس و واشنگتن پس از تجاوز آمريكا به عراق در سال 2003 ميلادي به‌‏سردي گراييده بود. ولي رهبران هر دو كشور خواستار شروع مذاكرات بهتر در دوره دوم رياست‌‏جمهوري بوش هستند و از همين رو شيراك در هفته‌‏هاي آينده به واشنگتن سفر مي‌‏كند.
شيراك در مصاحبه مطبوعاتي در كاخ اليزه گفت: «چند روز قبل از آغاز دور دوم رياست‌‏جمهوري بوش، با فرستادن پيام تبريكي به بوش قول دادم كه به‌‏زودي با يكديگر ديدارخواهيم‌‏كرد. اكنون اميدوارم كه در كنار ديگر كشورهاي جامعه بين‌‏الملل بتوانيم سال جاري ميلادي را با اتحاد و يكپارچگي به‌‏پايان برسانيم.»
شيراك كه يكي از منتقدان آغاز جنگ آمريكا در عراق بود، تصريح‌‏كرد كه وي به معاهده منع گسترش و عدم توليد سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي احترام‌‏مي‌‏گذارد و معتقد است كه اين اهداف بايد صلح‌‏آميز باشد.
بنابراين گزارش به‌‏رغم تلاش‌‏هاي ژاك شيراك براي احياي روابط پاريس و واشنگتن، اين دو كشور اختلافات زيادي با يكديگر دارند. ولي فرانسه همچنان بر حل مشكلات جهاني بر پايه گفت‌‏وگو و مذاكرات تأكيدمي‌‏كند. اين دو كشور هنوز اختلافات زيادي در مورد تجارت جهاني و همچنين نقش نيروهاي ناتو در عراق دارند كه به گفته كارشناسان سياسي اميدي بر حل اين اختلافات در گفت‌‏وگو بين شيراك و بوش وجود ندارد.
مقامات رسمي فرانسه اعلام‌‏كردند كه تاريخ دقيقي براي سفر شيراك به آمريكا مشخص نكرده‌‏اند. ولي احتمال‌‏دارد اين سفر چند روز پس از پايان سفر جورج بوش صورت‌‏گيرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین