کد خبر: ۴۳۶۵۱۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹

به امنیتی ترین نقطه مسلمان نشین چین خوش آمدید /دستور کشف حجاب صادر شد/تصاویر

خبرگزاری «رویترز» با انتشار عکس هایی از درون منطقه ایغورنشین شین جیانگ در چین از فضای امنیتی در آنجا خبر داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-این خبرگزاری با اشاره به این که فضا در در آن منطقه از چین به شدت امنیتی است می نویسد:«مقام های دولتی به مغازه داران چماق های چوبی برای مقابله در برابر حملات احتمالی می دهد.

 در این کارزار ضد ترور افراد در مبارزه با مهاجمان خیالی چاقو به دست هستند. چین می گوید که با تهدیدی جدی از سوی افراط گرایان مذهبی مسلمان در منطقه شین جیانگ در غرب آن کشور مواجه است. پکن اویغوری ها که اقلیت قومی مسلمان هستند را به جدایی طلبی متهم می کند و اشاره دارد که در میان  اعضای این قومیت افرادی وجود دارند که اکثریت قومی هان را تحریک می کنند و برای حمله به نقاط دیگر چین نیز علیه حکومت مرکزی توطئه چینی می کنند. 

بدترین هراس دولت چین از حجم احتمالی حملات گسترده در سال جاری است سالی که از نظر دیپلماتیک برای چین مهم است چرا که قرار است نشست OBOR (کمربند اقتصادی جاده ابریشم، نشستی که به ابتکار عمل شی جین پینگ رهبر چین با تمرکز بر ارتباط و همکاری بیش تر میان چین و کشورهای اوراسیا برگزار می شود) با حضور رهبران جهان در پکن در ماه مه برگزار شود. 

رسانه های دولتی می گویند که مانورهای امنیتی و نظامی و اقداماتی مانند استقرار هزاران پست و ایستگاه پلیس در گوشه خیابان ها با هدف ایجاد احساس امنیت بیش تر برای شهروندان است. 

اما برخی از ساکنان می گویند که این مانور تنها بخشی از مجموعه اقدامات سرکوبگرایانه امنیتی است که در کاشغر و سایر شهرها در قلب منطقه مرکز اویغوری شین جیانگ در ماه های اخیر بوده است. هم چنین مغازه داران از سوی دولت مرکزی چین موظف شده اند تا با هزینه خود درب های امنیتی با رمز عبور، دکمه اضطراری اعلام خطر و دوربین های مدار بسته در بیرون و داخل فروشگاه های خود نصب کنند تا به طور مستقیم با پلیس در ارتباط باشند. 

با این حال، صاحب یکی از مغازه ها در کاشغر که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار «رویترز» می گوید که موضوع بر سر امنیت نیست بلکه درباره نظارت جمعی دولت بر شهروندان است او می گوید که شهروندان در کاشغر هیچ حریم خصوصی ای ندارند . او می گوید:«آنان می خواهند شما را در حین هر کاری که باشید تماشا کنند». یک منبع امنیتی چینی که نخواسته نامش فاش شود به رویترز می گوید که اقدامات امنیتی تازه در شین جیانگ با انگیزه های سیاسی نبوده اند بلکه کاملا ریشه امنیتی داشته اند. رویترز اما اشاره می کند که سخنگوی حزب کمونیست چین و دفتر اطلاعات شورای دولتی و مقام محلی شین جیانگ از پاسخ دادن به پرسش های خبرنگار این خبرگزاری در اینب راه خودداری کرده اند. 

دولت چین معمولا اتهامات وارد شده درباره در پیش گرفتن سیاست های سرکوبگرانه را رد کرده و به مبالغ هنگفتی اشاره می کند که برای توسعه اقتصادی در آن منطقه خرج کرده است. تولید ناخالص داخلی شین جیانگ در سال گذشته افزایشی ۷.۶ درصدی داشته است که بالاتر از میانگین ملی است. این خبرگزاری اشاره می کند که پس از شورش ها قومی در منطقه ارومغی در سال ۲۰۰۹ میلادی شین جیانگ به فضایی امنیتی برای حضور نیروهای دولتی تبدیل شده است. رسانه های دولتی می گویند که تهدیدات هنوز وجود دارند و حزب کمونیست متعهد به جنگ با ترور و علیه گسترش افراط گرایی مذهبی است. در شین جیانگ مراسم هفتگی برافراشتن پرچم چین وجود دارد که در آن ساکنان ترک زبان آن منطقه ملزم به شرکت در مراسم برای محکوم کردن افراط گرایی مذهبی و ابراز تعهد وفاداری به پرچم چین هستند. 

این خبرگزاری اشاره می کند که نظارت بر نوع پوشش در آن منطقه سفت و سخت است و به زنان محجبه گفته می شود که باید کشف حجاب کنند. مقام های دولتی به آنان می  گویند بهترین راه آن است که حجاب خود را بردارند یا آن که دوباره به کلاس های آموزشی فرستاده خواهند شد. 

برای این منظور دولت پاداشی دو هزار یوانی (۲۹۰ دلاری) برای مخبرانی که پوشش چهره و لباس زنان، جوانان با ریش های بلند و یا افرادی که دیگر ایین های مذهبی را به جا می آورد را ه جا می اورند گزارش نمایند تعیین کرده است. این سیستم تشویقی برای جذب خبرچین های بیش تر در آن منطقه است. قانونگذاران شین جیانگ این هفته قانون ممنوعیت گذاشتن ریش و پوشش حجاب در اماکن عمومی را تصویب کرده اند. این ماه ویدئویی از سوی داعش منتشر شد که نشان می داد اویغوری ها در حال اموزش دیدن در عراق هستند و می گویند که متعهد می شوند تا رودخانه های چین را دریای خون کنند. رویترز اشاره می کند که معمار مانورهای ضد ترور و دیگر اقدامات سخت گیرانه در شین جیانگ «چن کوانگ گو» رییس حزب کمونیست در آن منطقه است. یکی از ابتکارات قابل رویت او ساخت هزاران ایستگاه پلیس در سرتاسر سین کیانگ و استخدام بیش از ۳۰ هزار افسر جدید مرد بوده است. 

رویترز اشاره می کند که هزینه های امنیتی دولت چین در حال افزایش بوده اند به طوری که در سال ۲۰۱۶ میلادی به میزان ۲۰ درصد افزایش یافته و به بیش از ۳۰ میلیارد یوان رسیده اند. 

ایست های بازرسی سبک فرودگاه در مسجد کاشغر در بازار و مراکز خرید و هتل ها مستقر شده اند. پلیس حتی برنامه های واتس اپ، تلگرام و توئیتر را در گوشی های تلفن همراه افراد چک می کند تا پی ببرد چه افرادی با گروه های افراطی در ارتباط هستند. هم چنین، سرعت اینترنت تلفن همراه نیز از 4G به 3G کاهش یافته است. یک مرد اویغوری در کاشغر به خبرنگار رویترز می گوید که در میان جمعیت آن قومیت شاید تنها ۵ هزار نفر باشند که مشکل ساز هستند اما متاسفانه سایر اویغوری ها از جمله ده میلیون نفر باید هزنیه و بهای اقدامات آنان را پرداخت کنند. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
18
10
حالا این چینیا برا ما ادم شدن
خدایا توبه...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
11
19
حجاب وجدانی و باطنی ماندگار است
....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
4
8
مطمئنا به اینا میدون بدن دریای خون راه می ندازن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
5
5
یک نقطه کشف می کند.
یک نقطه شک می کند .
این وسط حقوق زنان فراموش می شود .
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
2
22
اگراین کشف حجاب درکشوری مثل فرانسه یاآمریکاو... اتفاق افتاده بودفریادمسئولان وصداوسیمای عزیزمان به آسمانهابلندمیشدولی چون درکشوردوست وبرادر(چین ) اتفاق افتاده هیچ اشکالی ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
3
18
خدا نيامرزد و نبخشد آنهايي را كه سالهاي سال پول كشور عزيزمان را به جيب اين خدانشناس ها ريختند و آشغالها و اجناس بنجل آنها را وارد مملكت مان كردند و علاوه بر اينكه باعث بيكاري جوانان عزيز كشور خودمان شدند، آن خدانشناس ها را قلدرتر كردند بر سر مسلمانان.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
3
7
حجاب اجباری جباران مانند کاشفان پوشش ناکسان هردو در قیامت به خاطر حقوق خانمها مورد مواخذه اند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
روز قیامت گیره؟؟
فرشاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
0
2
البته آقایون فراموش نکنند که جنس بنجل این تجار سودجوی ما هستند برای سود بیشتر انها رو میخرند و به ایران می اورن وگر نه جنس درجه یک هم به وفور هست این تجار اهستن از آب گل آلود .......بله عزیزم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین