کد خبر: ۴۳۶۵۸۱
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۱

پنج ابر تسلیحات امریکایی کپی برداری شده توسط چینی/تصاویر

توان نظامی چین در حال رشد است و بخش های نظامی و صنعتی آن کشور تلاش کرده اند تا این روند را با سرعتی مناسب حفظ کنند. تحریم های تسلیحاتی صورت گرفته پس از سرکوب شورش دانشجویان در میدان تیان آن من توسط دولت چین در سال ۱۹۸۹ میلادی سبب شد تا انتقال تسلیحات و فناوری پیشرفته از غرب به چین متوقف شود. در این میان دولت چین تلاش کرد تا دانش ساخت تسلیحات پیشرفته را با تقلب و سرقت بدست آورد. در نتیجه این تلاش ها توانست به بخشی از سازوکار تسلیحات امریکایی دست یابد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-نشریه «نشنال اینترست» با انتشار گزارشی به معرفی تسلیحات امرکیایی پرداخته که سازوکار و نوع عملکرد شان توسط چینی ها به سرقت رفت: 

هواناو نوع ۷۲۶ 
در سال ۱۹۸۷ میلادی نیروی دریایی ارتش ایالات متحده هواناوی را تحت عنوان LCAC ساخت که قابلیت جابجایی شصت تا هفتاد و پنج تن محموله را به طور مستقیم در مسیر دریایی داشت و قادر بود محموله را به نقطه های دور برساند. 

چینی ها با نسخه برداری از روی LCAC هواناو «یویی» ۷۲۶ را ساختند که در ظاهر شبیه همتای امریکایی اش می باشد اما قدری کوچکتر است و محموله کمتری (در حدود شصت تن) را می تواند حمل کند. دولت چین از این هواناو در دریای چین جنوبی برای تقویت زره دفاعی خود و امادگی برای اجرای سناریوی احتمالی حمله تایوان و بروز جنگ احتمالی با آن منطقه استفاده می کند. 

اسلحه سی کیو 
مدل اصلی اسلحه ای آر-۱۵ توسط یوگن استونر اختراع و طراحی شد و اسلحه ای سبک وزن بود که توسط ارتش ایالت متحده استفاده می شد. گلوله های آن ۵.۵۶ میلی متری بودند و در نهایت در دوران جنگ ویتنام از روی آن ام -۱۶ ساخته شد. امروز نیز ارتش امریکا از ام-۴ که تفنگ لوله کوتاه سبک تری است و نسخه کوتاه شده تر ام-۴ است استفاده می کند. 

با این حال، این تنها ایالات متحده نبود که از اسلحه های این چنینی استفاده می کرد. شرکت صنایع نورینکو نیز نسحه ای کپی برداری شده را با نام سی کیو است. اسلحه از نظر کارکرد درونی و حتی ظاهر شبیه ای آر-۱۵. امروزه از این اسلحه در ارتش و پلیس ضد تروریسم 
می استفاده می شود. 

دانگ فنگ EQ2050 یا سرباز شجاع 
امریکا تحرک بالایی در زمینه تولید خودرو داشته است. شناخته شده ترین خودروی نظامی هاموی بوده یک وسیله نقلیه چهار در که از نسل جیپ هایی دوران جنگ جهانی دوم است. بزرگتر و با ظرفیت حمل بیش تر از جیپ ها بوده است. از سال ۱۹۸۴ میلادی هاموی در ارتش امرکیا مورد استفاده قرار گرفت. 

صنایع امریکایی تلاش کردند تا در دهه ۸۰ میلادی هاموی را به چین بفروشند اما ارتش چین باور داشت که این وسیله نقلیه بیش از اندازه بزرگ و سنگین است. ارتش چین پس از جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ میلادی ذهنیتش تغییر یافت. چین با استفاده از یک هاموی هدیه داده شده و چندین وسیله نقلیه خریداری شده تجاری به مهندسی معکوس درباره ان خودرو دست زد. 

شرکت دانگ فنگ در نهایت نسخه ای را تحت عنوان EQ2050 ارائه کرد. در آن زمان صنعت چین نمی توانست موتور هاموی را نسخه برداری و بازسازی کند. به دلیل تحریم نیز دانگ فنگ قدر به خرید موتور وسایل نقلیه نظامی نبود. در عوض، موتورهای دیزلی ساخته شده توسط شرکت امریکایی کامینز که کاربرد دوگانه در وسایل نقلیه دارند با با طرح موضوع کاربرد غیر نظامی تهیه شده اند. چین نسخه غیر نظامی را به نسخه نظامی تبدیل کرد. 

بالگرد متوسط Z-20 
ارتش ایالت متحده بالگرد بلک هاوک UH-60 را در سال ۱۹۷۹ میلادی به کار گرفت وسیله نقلیه ای سریع و مقاوم. این بالگرد می تواند نیروهای زیادی را به نقاط دور انتقال دهد. برای اولین بار از بل هاوک در حمله به گرانادا در سال ۱۹۸۳ میلادی استفاده شد و پس از آن در حمله به پاناما در سال ۱۹۸۹ میلادی. از UH-60 به طور گسترده در جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ میلادی استفاده شد و پس از آن در ماموریت بشردوستانه در سومالی در فاصله سال های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۵ میلادی. هم چنین به طور گسترده در جنگ عراق و افغانستان نیز مورد استفاده قرار گرفت. 

جالب توجه است که UH-60 یک برادر و نسخه چینی به نام هاربین Z-20 دارد. Z-20 پس از آن ساخته شد که بیست و چهار فروند از باپردهای S-70 بلک هاوک مشمول تحریم های تسلیحاتی قرار گرفتند. 

ناوشکن نوع 052D
ناوشکن های کلاس Arleigh Burke امریکایی نخستین ناوشکن های ساخته شده راداردار امریکایی بودند و قادر به انجا عملیات ضد دریایی و ضد هوایی بود. 

نوع 052D ناوشکن ساخت ارتش ازادیبخش چین در بخش نیروی دریایی است که الهام گرفته از ناوشکن های کلاس Arleigh Burke امریکایی است. بزرگ است و مانند نوع امریکایی مجهز به رادار است. به طور مشابه قابلیت حمل موشک های ضد کشتی را نیز دارد و می تواند موشک های کروز زمینی را نیز حمل کند. برای جنگ های زیردریایی نیز قابلیت قابل توجهی دارد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین