کد خبر: ۴۳۶۶۸۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹

انتخابات در نگاه روزنامه ها/ چرا دوباره به روحانی رأی می ‌دهیم

«چرا دوباره به روحانی رأی می ‌دهیم»، «نوروز انتخاباتی سیاسیون» و «انتخابات و اصلاحات اقتصادی» از جمله محورهای اصلی تحولات انتخاباتی در روزنامه های دوشنبه 14 فروردین محسوب می شود.
آفتاب‌‌نیوز : ** چرا دوباره به روحانی رأی می‌دهیم
روزنامه «شرق» با اشاره به عنوان «چرا دوباره به روحانی رأی می‌دهیم»، نوشت: سال ٩٦ با برگزاری دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر و روستا به سالی مهم و تأثیرگذار تبدیل شده است. اصلاح‌طلبان کاندیدایی بهتر از روحانی برای انتخابات سال ٩٦ در اختیار ندارند. مسئله اعمال محدودیت‌ها برای حضور چهره‌هایی که شانس جدی دارند از یک‌سو و رسیدن دامنه رد صلاحیت‌ها به چهره‌ای همچون مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و سیدحسن خمینی از سوی دیگر، نشان‌دهنده این مفهوم است که فرصت‌های اصلاح‌طلبان، چندان گسترده و وسیع نیست و در چنین وضعیتی، داشتن چهر‌ه‌ای همچون دکتر روحانی، به عنوان رئیس‌جمهور مستقر و دارای شانس تأیید صلاحیت و شانس انتخاب‌شدن، نکته‌ای نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن گذشت. نکته دیگری که کمک کرده و می‌کند تا شانس آقای روحانی را افزایش دهد، عملکردهای مثبت دولت در بخش‌های مختلف است. بنابراین دو اصل کلی نداشتن نامزدی مناسب‌تر از آقای دکتر روحانی که توضیح آن ارائه شد و عملکرد مثبت روحانی با وجود مشکلات، دو دلیل اصلی و عمده اصلاح‌طلبان برای حمایت از روحانی است.

** نوروز انتخاباتی سیاسیون

روزنامه «فرهیختگان» در گزارشی با عنوان «نوروز انتخاباتی سیاسیون»، نوشت: نوروز امسال رنگ و بوی انتخاباتی داشت. با وجود چهار روز تعطیلات رسمی اما ثبت‌نام کاندیداهای شوراهای شهر و روستا تا ششم فروردین ادامه داشت؛ همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم که امسال قرار است پایان اردیبهشت برگزار شود باعث شد آغازین روزهای سال 96، روزهای کاملا انتخاباتی باشد. با نگاهی به کاندیداهای احتمالی و رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری امسال تا اینجای کار و پیش از ثبت‌نام و تایید صلاحیت‌ها می‌توان انتخاباتی سه‌قطبی را محتمل دانست. احمدی‌نژادی‌ها همه پشت بقایی جمع شده و با تیم رسانه‌ای دولت نهم و دهم به یاری او شتافته‌اند. گروه دیگری که آخرین روزهای سال را با مشغله انتخاباتی سپری کرد «جمنا» بود. آنها از میان لیست 21 نفره‌ای که بعد از مجمع سه‌هزار نفری معرفی شدند، فهرستی 14نفره از کاندیداهای مورد حمایت‌شان را منتشر کردند. به نظر می‌رسد انتخابات پیش رو، انتخاباتی ساده برای اصلاح‌طلبان باشد. البته این تنها در مورد حمایت از حسن روحانی برای انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری است چراکه آنها هنوز در مورد حضور کاندیدای پوششی به نتیجه قطعی و نهایی نرسیده‌اند.

** انتخابات و اصلاحات اقتصادی

روزنامه «آرمان» در یادداشتی به قلم صادق زیبا کلام و با عنوان «انتخابات و اصلاحات اقتصادی»، نوشت: آنچه مسلم است اینکه شروع سال۹۶ حول محور انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. بنابراین چه حسن روحانی بخواهد و چه نخواهد، بخش عمده‌ای ازکمپین انتخاباتی ریاست جمهوری بر محور مسائل و موضوعات اقتصادی‌خواهد بود. به عبارت بهتر اقتصاد در مبارزات انتخاباتی حرف اول را می‌زند. هیچ کس به درستی نمی‌داند چه میزان از اقتصاد ایران در دست دولت در معنای قوه مجریه است و چه میزان آن در دست دیگران است که نه به دولت و نه به مجلس پاسخگو هستند و یک ریال مالیات هم نمی‌پردازند. بنابراین آقای روحانی ضمن پذیرش اصل انتقادات در مورد رکود و بیکاری باید به مسائل کلان اقتصاد ایران بپردازد. محور دیگری که آقای روحانی باید در انتخابات مطرح کند این است که بدون سرمایه‌گذاری حتی یک شغل هم ممکن نیست ایجاد شود! روحانی باید به مردم اعلام کند ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری در دست دولت نیست و ایران نیز چندان ازنظر فضای سرمایه‌گذای درشرایط مطلوبی به سر‌نمی‌برد.

** رسانه ها و انتخابات پیش رو

روزنامه «جام جم» در مطلبی با عنوان «رسانه ها و انتخابات پیش رو»، وظایف رسانه ها در دوران انتخابات را بازتاب داد و نوشت: سال 1396 بخصوص نیمه اول و فصل بهار، دوره حساسی برای فعالیت مطبوعات و رسانه های کشور محسوب می شود؛ انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم و رسانه ها از مهم ترین ابزارهایی هستند که می توانند با ایجاد فضای سیاسی در جامعه به مردم اطلاع رسانی کنند و اخبار و تحلیل های مختلف را در اختیارشان قرار بدهند. همچنین جریان سازی هم از جمله کارکرد رسانه هاست که به افکار و ایده های مردم جهت می دهد و آنها را آگاه می سازد. از منظر روزنامه نگاری حرفه ای، رعایت چند نکته در اینجا اهمیت می یابد؛ به عنوان فعالان رسانه ای اگر می خواهیم به وظیفه آگاهی بخشی مان جامه عمل بپوشانیم و به بالا بردن اطلاعات و حق انتخاب های مردم کمک بکنیم، به آنها نگوییم که چه کاری بکنند و چه کاری نکنند! بهتر است وظیفه مان را درست و بی طرفانه انجام بدهیم.

** همه خواستگاران شورای شهر

روزنامه «آفتاب یزد» در گزارشی با عنوان «همه خواستگاران شورای شهر»، به ثبت نام نامزدها در انتخابات شورای شهر و روستا اشاره کرد و نوشت: بعد از حادثه پلاسکو، جو شدیدی علیه هنرمندان و ورزشکاران شورای شهر چهارم برپا شد، جوی که می‌گفت شاید دیگر کسانی چونعباس جدیدی، حسین رضازاده، علیرضا دبیر و. .. برای نام‌نویسی در این انتخابات جرات پیدا نکنند، اما نه تنها چهره‌های ورزشی سابق، از کاندیدا شدن سرباز نزدند، بلکه شاهد نام‌نویسی چهره‌های جدیدتری از اینگونه افراد نیز بودیم، از داوران معروف فوتبال تا خوانندگان پاپ و سنتی تا بازیگران و هنرپیشگان! اگرچه آنها حضورشان در این انتخابات را بی‌دلیل نمی‌دانستند و برای چرایی ثبت نام‌شان دلایلی هم می‌آوردند. اما از سویی دیگر آنقدر نام‌نویسی چهره‌های هنری و ورزشی در این انتخابات از سوی عده‌ای مذموم پنداشته می‌شد که برخی از چهره‌ها و هنرمندان نیز؛ بعد از خبر پخش شدن حضورشان در نام نویسی برای این انتخابات؛ آن را تکذیب کرده و می‌گفتند تنها به فرمانداری‌ها سر زده‌اند و یا دوستان‌شان که قصد نام‌نویسی در انتخابات داشتند را همراهی کردند. از عبدالرضا هلالی مداح گرفته تا بهداد سلیمی وزنه بردار و بیتا سحرخیز بازیگر سینما...که از این دسته بودند.

** اصلاح طلبان در مسیر بهشت

روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «اصلاح طلبان در مسیر بهشت»، ساز و کارهای اصلاح طلبان را در انتخابات شهر و روستا بررسی کرد و آورده است: بهار امسال را به جرات می توان بهار انتخاباتی نامید. انتخاباتی که دربرگیرنده وقایع اجتماعی و سیاسی خواهد بود که سرنوشت همه را رقم خواهد زد. شورای شهر پس از اتفاقات اخیر که جنبه فراگیری را به خود گرفت آماج انتقادات بسیاری از سوی جامعه قرار گرفت. انتقاداتی که نگاه ها را بیش از پیش به سمت و سوی خود جلب کرد. در این میان حضور اعضای اصلاح طلب، آمار چشمگیری را به خود جلب کرد. آماری که توقعات بسیاری را هم به دنبال خود می‌آورد. در میان نامزدهای اصلاح‌طلب شناخته شده شورای شهر تهران افرادی هستند که در تجاربشان سابقه اجرایی مرتبط نمود بیشتری پیدا می‌کرد.

** روحانی؛ رئیس‌جمهور یک دوره‌ای یا دو دوره‌ای؟

روزنامه «رسالت» با انتشار عنوان «روحانی؛ رئیس‌جمهور یک دوره‌ای یا دو دوره‌ای؟» به حضور حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 پرداخت و نوشت: یکی از پربسامدترین محورها در ادبیات انتخابات ریاست جمهوری سال 96 بحث بر سر یک دوره‌ای یا دو دوره‌ای بودن ریاست جمهوری روحانی است که تراکم بحث در این باره نیز منحصر به روحانی است و درباره رؤسای جمهور سابق، سابقه ندارد. رقبای روحانی بر یک دوره‌ای بودن و همراهان روحانی بر دو دوره‌ای بودن وی اصرار دارند. اما به نظر، هر دو گزاره نادقیق است. گزاره دقیق‌تر این است که «روحانی کماکان رئیس‌جمهور دو دوره‌ای است اما استعداد فراوانی برای یک دوره‌ای شدن دارد». این استعداد با گذر زمان افزایش یافته و در ماه‌های اخیر کمی شتاب داشته است و اگر از سوی رقبای روحانی خطایی صورت نگیرد، می‌توان انتظار داشت روند افزایشی داشته باشد.

** سونامی ثبت‌نام در تعطیلات

روزنامه «همدلی» در گزارشی با عنوان «سونامی ثبت‌نام در تعطیلات»، ثبت نام نامزدها برای انتخابات شورای شهر را مورد واکاوی قرار داد و نوشت: طبق روال هر ساله بخشی از مردم در تعطیلات نوروزی در سفر بودند و خیابان‌های بسیاری از شهرها از جمله تهران خلوت شده بود. فرمانداری تهران اما در همان هفته اول سال روزهای شلوغی را شاهد بود. سیاسی و غیرسیاسی به فرمانداری می‌رفتند تا بگویند در مدیریت شهری توانا هستند. خبر این ثبت‌نام‌ها همچون سیلی در همه جا پیچیده شد. برای شهر تهران با 21 کرسی سه هزار نفر کاندیدا شده‌اند. بیشتر کاندیداها چهره‌های غیرسیاسی از جمله اهالی ورزش بودند. با این حال ثبت نام خبرنگاران در این انتخابات بیشتر با واکنش رو به رو شد، تا جایی که تعدادی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در نامه‌ای درخواست کردند کاندیداها به کمپین انصراف بپیوندند. شورای شهر تهران با 21 کرسی بیشتر از دیگر شوراها سیاسی شده است. بعضی علت سیاسی بودن شورای شهر پایتخت را انتخاب شهردار تهران می‌دانند که مقامش به‌اندازه یک وزیر اهمیت پیدا کرده است. در تعطیلات نوروزی تهران شاهد ثبت نام بسیاری از چهره‌های سیاسی برای انتخابات شورای شهر پایتخت بود.

** زخم قدیمی «پایداری» بر پیکر وحدت اصولگرایان

روزنامه «ایران» با انتشار عنوان «زخم قدیمی «پایداری» بر پیکر وحدت اصولگرایان»، وحدت اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرد و نوشت: براساس گفته منابع نزدیک به تولیت آستان قدس رضوی، رئیسی روز هجدهم فروردین تصمیم خود را برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری اعلام خواهد کرد. روز هفدهم فروردین، «جمنا» طی نشستی، پنج کاندیدای نهایی خود را اعلام خواهد کرد. به نظر می‌رسد تصمیم‌گیری رئیسی در مورد انتخابات به نتایج این نشست بستگی دارد. اگر جمع‌بندی نهایی رئیسی بر حضور در این عرصه باشد، باید از مسئولیت خود به عنوان عضو هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات استعفا دهد. وحدت اصولگرایان برای انتخابات اردیبهشت ماه موکول به یک «تصادف» شد؛ اینکه «جمنا» نهایتاً به نامزدی ابراهیم رئیسی برسد. جبهه پایداری اعلام کرده که به جز او، روی هیچ گزینه دیگری برای ریاست جمهوری دوازدهم توافق نخواهد کرد. این موضوعی است که هم آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان پدر معنوی این مجموعه روی آن تأکید کرده و هم اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری چنین نظری را قبول دارند.

** پیغام احمدی‌نژاد به اصلاح‌طلبان

روزنامه «آرمان» با انتشار عنوان «پیغام احمدی‌نژاد به اصلاح‌طلبان» به گفت و گو با پرویز کاظمی وزیر رفاه، کار و امور اجتماعی در دولت نهم پرداخت و نوشت: مخاطب سخنان احمدی‌نژاد در خوزستان آقای روحانی است. با این وجود احمدی‌نژاد این سخنان را به شکلی مطرح می‌کند که در افکار عمومی درباره سخنرانی وی و مخاطب سخنان وی سوال و ابهام به وجود بیاید. احمدی‌نژاد به صورت تعمدی از برخی اصطلاحات و کلمات در سخنان خود استفاده کرده است که مورد توجه رسانه‌های گروهی قرار بگیرد و رسانه‌های گروهی به تحلیل و بررسی سخنان وی بپردازند. احمدی‌نژاد دارای کیش شخصیت است. به صورت کلی در دنیای سیاست کسانی که دارای کیش شخصیت هستند تلاش می‌کنند ناکارایی خود را با اقدامات غیرمنتظره و عجیب، به چالش کشیدن شخصیت‌های بزرگ و مطرح و همچنین رفتارهای متناقض نشان دهند.

** شور شورا ، معادله پاستور

روزنامه «اعتماد» با انتخاب عنوان «شورشورا ، معادله پاستور»، آخرین تحولات انتخابات شوراها را در نوروز ٩٦ بررسی کرد و می نویسد: اگر پایان سال ٩٤ با طعم انتخابات مجلس رقم خورد پایان سال ٩٥ اما آغاز یک انتخابات دیگر بود. در آخرین روز سال، در حالی که مردم در تدارک آغاز سال نو و سفره‌های هفت‌سین بودند، فرمانداری‌های سراسر کشور میزبان داوطلبان انتخابات شوراهای شهر و روستا بودند. نخستین روزهای تعطیلات نوروزی پر بود از خبر ثبت‌نام‌هایی که برخی از آنها نیز پر سر و صدا بود. انتخابات سال ٩٦ از همان نخستین گام خود که در ٣٠ اسفند ٩٥ آغاز شد رکورد‌شکن بود. تا پایان مهلت ثبت‌نام ۲۸۷ هزار و ۴۵۲ نفر نام خود را برای رقابت‌ها به ثبت رساندند تا رکورد تعداد ثبت‌نام‌ها در انتخابات شوراهای شهر و روستا شکسته شود. در این میان ثبت‌نام مهدی خورشیدی، داماد محمود احمدی‌نژاد هم مورد توجه رسانه‌ها بود. اما آنچه که در میان ثبت‌نام‌ها و تعطیلات نوروزی مردم بیش از هر چیز حاشیه‌ساز شد تا فضای مجازی در روزهای نوروز رنگ و بوی انتخاباتی به خود بگیرد، پدیده‌ای بود که به نام ثبت‌نام آقازاده‌ها میان کاربران شبکه‌های اجتماعی داغ شد. پدیده‌ای که اصلاح‌طلب و اصولگرا نمی‌شناخت و دامنگیر هر دو جناح اصلی کشور شد.

** نیروهای انقلاب روی یک نامزد اجماع کنند

روزنامه «وطن امروز» در مطلبی با عنوان «نیروهای انقلاب روی یک نامزد اجماع کنند» به نقل از آیت الله نوری همدانی یکی از مراجع عظام نقلید، نوشت: نیروهای انقلاب و همه کسانی که دلسوز انقلاب هستند باید با ایثار و تلاش خود همت کنند و بر یک نامزد ریاست جمهوری اجماع و اتفاق نظر کنند. وحدت عامل موفقیت و تفرقه موجب شکست است. دست‌اندرکاران جبهه مردمی بگردند و به فردی برسند که دارای ویژگی‌های نامزد اصلح باشد و همه از او حمایت کنند. برای انجام کارهای خوب و مفید همیشه مشکلاتی به وجود آورده‌اند ولی شما با توکل به خدا و با قوت و قدرت کارتان را ادامه دهید.

** اهمیت نقش مراجع و علما درانتخابات
روزنامه «آرمان» در یادداشتی به قلم سیدفاضل موسوی و با عنوان «اهمیت نقش مراجع و علما در انتخابات»، نوشت: فضای داغ انتخابات به آرامی عرصه‌های مختلف سیاسی واجتماعی کشور را فرا‌ می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین قشرهای تاثیرگذار در انتخابات مراجع، علما و روحانیون هستند. با توجه به جایگاه ارزشمند قم در انقلاب وهمچنین پایگاه مهمی که حوزه علمیه این شهر در میان مردم و جامعه دارد، علما تلاش کرده‌اند در انتخابات به گونه‌ای عمل کنند که کشور در مسیر پیشرفت و بهبود مشکلات حرکت کند. در شرایط فعلی مراجع به‌خوبی می‌دانند زمینه‌های گوناگونی وجود دارد که نیازمند نگاه ویژه و بهبود است. به نظر می‌رسد این قشر فرهیخته به دنبال آن هستند که فردی در نهایت پیروز رقابت درانتخابات شود و مسئولیت مدیریت اجرایی کشور را به عهده گیرد که نه تنها مشکلات و ویرانی‌هایی را که از دوره قبل به جای مانده به‌طور کامل ترمیم و بازسازی کند، بلکه بتواند با استفاده از همین خدمات مناسب در بخش‌های گوناگون مردم را نسبت به اهمیت حکومت دینی آگاه کند که این سیستم و چارچوب اسلامی می‌تواند نیازهای جامعه را در ابعاد اجتماعی، اقتصادی سیاسی و... برطرف نماید.

** اخلاق سیاسی و سیاست اخلاقی

روزنامه «اعتماد» در سرمقاله ای به قلم غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی و با عنوان «اخلاق سیاسی و سیاست اخلاقی»، می نویسد: انتخابات می‌تواند یک فرصت طلایی برای هر جامعه‌ای باشد که تکیه‌گاه اساسی آن مردم‌سالاری و دموکراسی است. این فرصت هر چهار سال یک‌بار یا هر پنج سال یک‌بار در برخی کشورها، ایجاد می‌شود تا مردم دوباره به مرور عملکرد سیاستمداران و ارزیابی شیوه کشورداری آنان پرداخته و مقایسه‌ای منطقی بین تلاش‌های منتخبان خود با کسانی که در انتخابات گذشته مورد تایید آنان نبودند، داشته باشند. اگرچه تلاش کرده‌ایم که جامعه‌ای را با تکیه بر فضای مردمسالاری ایجاد کنیم اما در هنگامه انتخابات، به خصوص در انتخابات سال‌های اخیر، فرصت‌های بسیار طلایی را از دست می‌دهیم. دلیل آن هم این است که با اخلاق سیاسی و سیاست اخلاقی آن‌گونه که باید، روبه‌رو نمی‌شویم، برای این کار آموزش نمی‌بینیم و به‌جای اینکه به نقد مشفقانه سیاست‌ها و رویه‌ها و منش‌ها، کمک کنیم به نوعی تخریب و اتهام‌زنی روی آورده‌ایم. البته این امر طبیعی است. وقتی در ایران هنوز احزاب بالغ شکل نگرفته‌اند و به جای حزب با جبهه‌ها روبه‌رو هستیم، فضای انتخاباتی به جای تبدیل شدن به رقابت مثبت به بروز کینه‌ها و دشمنی‌ها و تولید اطلاعات و آمار خلاف واقع می‌انجامد.

** پوپولیسمی که با انتخابات بازتولید می شود

روزنامه «جوان» در مطلبی با عنوان «پوپولیسمی که با انتخابات بازتولید می شود»، آغاز تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری را واکاوی کرد و نوشت: تبلیغات (غیررسمی و غیرقانونی) انتخابات آغاز شده است، نه الان که مدت‌هاست آغاز شده و مدیریتی برای کنترل و ممانعت از آن نیست. این تنها ایراد فعالیت‌های انتخاباتی هفته‌های اخیر نیست؛ وقتی قرار است مردم تعیین‌کننده نهایی نتیجه انتخابات باشند، برخی به هر راهی متوسل می‌شوند تا این نام آنها و کاندیدای آنها باشد که مردم در برگه رأی انتخاباتی‌شان می‌نویسند. درست در چنین جایی است که فضای سیاسی کشور مستعد رشد پوپولیسم می‌شود؛ همان امری که یک موضع‌گیری اتفاقی و جمعی علیه آن در کشور وجود دارد.

** نوروز انتخاباتی
روزنامه «ابتکار» با اشاره به عنوان «نوروز انتخاباتی»، داغ شدن فعالیت های انتخاباتی در روزهای نخستین سال 1396 خورشیدی را بازتاب داد و می نویسد: واپسین ساعات سال ۱۳۹۵ با آغاز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور همراه بود که تا ۶ فروردین ۱۳۹۶ ادامه داشت و این نوید شروع نوروزی انتخاباتی بود. بازار ثبت‌نام‌ کاندیداهای انتخابات شوراها به خصوص در حوزه تهران، ری و تجریش بسیار گرم بود و طبق آمار ارائه شده از سوی مسئولان، ۳ هزار نفر در این حوزه کاندیدا شدند و در این دوره شاهد رشد ۵۳ درصدی ثبت‌نام کنندگان در پایتخت بودیم. هرچند که نام‌نویسی بسیاری از شخصیت‌های ورزشی، هنری و برخی آقازاده‌ها موجب ایجاد حواشی و بروز انتقادهایی شده است.

** تیر پوپولیست ها به سنگ خواهد خورد

روزنامه «آرمان» با انتخاب عنوان «تیر پوپولیست ها به سنگ خواهد خورد» به گفت و گو با حجت‌الاسلام‌ هادی غفاری عضو شورای مرکزی مجمع «نیروهای خط امام» و رئیس موسسه الهادی پرداخت و آورده است: در ایام انتخابات عده‌ای نان خود را در بی‌اخلاقی می‌بینند و خب! گروهی هم هستند که در هر شرایطی به خودشان اجازه نمی‌دهند از چارچوب ادب و معرفت خارج شوند. نکته دوم این است که در این شرایط اگر مردم ساده و زودباور باشند، تحت تاثیر رفتارهای غیرمنطقی و غیراخلاقی قرار می‌گیرند. البته این توضیح لازم است که گاهی اوقات هم خوش‌اخلاقی مفرط نشانه‌ای از عملکرد پوپولیستی است که در این حالت سعی می‌شود با شعارهای پوشالی مردم را فریب داد. اما اگر ملتی آگاه و هوشیار باشد و چشم و گوش بسته حرفی را قبول نکند، تیر پوپولیست‌ها به سنگ خواهد خورد. بنابراین لازم است تا جامعه، جامعه‌ای باشد که خطا بین باشد، اما خطاکار نیست که در این حالت می‌توان امید داشت مردم تصمیم‌هایی صحیح بگیرند و از چهره‌های رادیکال فریب نخورند.

** نبرد درون جناحی اصولگرایان برای رقابت با روحانی

روزنامه «اعتماد» با انتشار عنوان «نبرد درون جناحی اصولگرایان برای رقابت با روحانی» تلاش‌های انتخاباتی 2 جناح سیاسی اصلاح طلبان و اصولگرایان را بازتاب داد و نوشت: چهار سال از ائتلاف بزرگ اصلاح‌طلبان با حسن روحانی گذشت و ٢٩ اردیبهشت دوباره موعد انتخاب رییس‌جمهوری است. اصلاح‌طلبان بدون کمترین چالشی روحانی را به عنوان نامزد مورد نظر خود انتخاب کرده‌اند و این انتخاب را به عموم مردم اعلام داشته‌اند. آنها همچنین تحقق برخی پیشنهادها نظیر حضور کاندیداهایی به عنوان یار کمکی را نیز به تصمیم روحانی واگذار کرده و بنا دارند بر اساس تصمیم او اقدام کنند تا از هر اقدامی که منجر به ایجاد فاصله میان آنها و روحانی شود، بپرهیزند. جریان اصولگرایی اما بازی انتخاباتی پیچیده‌تری را نسبت به رقیب پیش رو دارد. از اسفند ماه که نخستین مجمع انتخاباتی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) برگزار شد و نام حداقل ١٤ نفر از اصولگرایان برای کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد تا ١٧ فروردین ماه که دومین مجمع جمنا برگزار می‌شود، راهی سخت و طولانی است.

** 287 هزار نفر برای شوراهای شهر و روستا نامزد شدند
روزنامه «کیهان» در مطلبی با عنوان «287 هزار نفر برای شوراهای شهر و روستا نامزد شدند» به سخنان علی‌اصغر احمدی معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات کشور درباره وضعیت نهایی ثبت‌ نام داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و نوشت: از ابتدای ثبت‌نام تا ساعت 24 یکشنبه ششم فروردین ماه، 287425 نفر شامل 17885 خانم معادل 3.6 درصد و 269540 آقا معادل 7.93 درصد ثبت‌نام و برای حضور در انتخابات شوراها اعلام آمادگی کردند.کل داوطلبان شرکت در پنجمین انتخابات شورای شهر تهران 3000 نفر هستند که شامل 523 خانم و 2477 نفر آقا می‌باشد. مراجع چهارگانه به مدت 10 روز فرصت خواهند داشت که پاسخ استعلامات را به مراکز ما اعلام کنند. طبق قانون هیئت‌های اجرایی بخش اگر لازم دانستند استعلام را می‌گیرند و الزام به استعلام نخواهند داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
محمدرضا پیروی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
0
1
وای سرم درد گرفت چقدر مطلب .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
2
6
هشدار!!!!!!!!!!
باید از این فضای یخ زده انتخابات درس گرفت به نظرم دلواپسان برنامه دارند باید جامعه روشنفکر بخصوص اساتید و دانشجویان به لزوم حضور گسترده مردم در انتخابات روشنگری کنند دلواپسان انتخاباتی سرد و بی رمق را دنبال می کنند تا مانع موفقیت مردم که همانا آقای دکتر روحانی است بشوند. در فضای سرد انتخاباتی دلواپسان نقشه موفقیت حداقلی را دارند. از همین الان شروع کنید به تشویق مردم به شرکت گسترده در انتخابات باید همه یان حقیقت را متوجه شویم عدم شرکت در انتخابات رای به دلواپسان است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
2
4
آفرين به ناشناس محترم كه چه خوب حق مطلب را ادا كردند.
بنابراين همه آنهايي كه در قبال دين، كشور و مملكت احساس مسئوليت مي كنند و نميخواهند آن دوران ناميمون و ...... هشت ساله (اشاعه دروغ، اختلاس، تورم و گراني ساعت به ساعت و....) مجدد تكرار شود، بايد تا آنجا كه مي توانند مردم را تشويق به شركت گسترده و پرشور در انتخابات كنند.
دلواپسان سعي دارند با ايجاد دلسردي و نااميدي، مردم را از حضور در انتخابات منصرف كنند تا شايد بتوانند با همان چند هزار راي اندك بيمقدار به خواسته خود برسند!!!!!! بنابراين بايد با اتكال و توكل به خداي بزرگ تدبيري انديشيد تا ملت شريف و مومن ايران اسلامي به حول و قوه الهي، هر چه بيشتر به حضور و شركت گسترده در انتخابات تشويق و ترغيب شوند. از صدا و سيماي ميلي كه بايد قطع اميد كرد.
ان‌شاءالله و مطمئناً توصيه مكرر مراجع محترم و گرانقدر تقليد كه مورد قبول و احترام همه ملت شريف و مومن ايران اسلامي هستند به شركت گسترده و شورانگيز ملت شريف و مومن ايران اسلامي در انتخابات مي تواند بسيار تاثيرگذار و مثمرثمر باشد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین