کد خبر: ۴۳۷۳۱
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۳:۵۹

ایران الگوی ملتها می شود

آفتاب‌‌نیوز : دكتر "خوان گابريل لاباكه" تحليلگر و مورخ سياسي آرژانتيني هشدار داد كه "ايران در صورت هر گونه عقب نشيني در برنامه‌اش براي انجام تحقيقات صلح‌آميز هسته‌اي هيچ سودي را بدست نخواهد آورد."
لاباكه كه پيش از اين در سمتهايي همچون سفير و نماينده كنگره آرژانتين از حزب عدالتخواه فعاليت كرده ، ممانعت از هرگونه تحقيقات اتمي و هسته‌اي كشورهاي در حال توسعه را بخشي از استراتژي سياسي و نظامي آمريكا دانست كه واشنگتن هيچگاه به رضايت تن به تحقق آن نخواهد داد.

وي در اين زمينه به تجربه تلخ كشورش در تن دادن به خواسته‌هاي آمريكا اشاره كرد و اظهارداشت: واشنگتن به دنبال آن است تا همان رفتاري را نسبت به برنامه اتمي ايران در پيش گيرد كه پيش از اين با آرژانتين انجام داده است.

به گفته اين محقق و سياستمدار آرژانتيني، كشورش در سال ‪ ۱۹۸۹‬يكي از پنج كشوري بود كه تحقيقات هسته‌اي را توسعه مي‌داد اما در دوران رهبري "كارلوس  منم" در آرژانتين، آمريكا دستور داد كه موشك "كندور ‪"۲‬ نابود و توليد آن، متوقف شود. در نتيجه، طرح در نظر گرفته شده براي تحقيقات هسته‌اي آرژانتين كند شد، فعاليت مراكز هسته‌اي متوقف گرديد و ‪۳۰۰‬ دانشمند نيز با كشور خداحافظي كردند.

لاباكه گفت: به اين ترتيب، اين كشور آمريكاي جنوبي (آرژانتين) در برابر خواسته‌ها و فشارهاي آمريكا عقب‌نشيني كرد و در نتيجه، اعتبار خود را نيز از دست داد بدون آنكه هيچ چيزي در قبال آن بدست آورد.

وي گفت:" اكنون اين وحشت را در جهان ايجاد كرده‌اند كه ايران مي‌خواهد بسوي ساخت بمب اتمي برود اما من به عنوان كسي كه علاوه بر حقوق، ليسانس بيوشيمي را نيز دريافت كرده ، فكر مي‌كنم كه حتي اگر قرار باشد ايران بمب اتمي داشته باشد، اين كار، سالها طول خواهد كشيد زيرا اين مساله يك روند بسيار كند است و كاملا روشن است كه هيچ خطر فوري از جانب  ايران وجود ندارد."
لاباكه خاطرنشان كرد:"اين در حالي‌است كه من اعتقاد ندارم كه ايران طرحي براي ساخت سلاحهاي هسته‌اي داشته باشد چون آن را نمي‌تواند اكنون بدست بياورد."
اين سفير و نماينده سابق آرژانتين تصريح كرد: "از سوي ديگر، من يك عقيده مخاطره‌آميز دارم اما ناچارم آن را بگويم كه حتي اگر ايران  به دنبال سلاح اتمي هم باشد حق چنين كاري را دارد. مگر اسراييل آن را ندارد كه بطور دائمي ايران را تهديد به حمله مي‌كند و يك عنصر بي‌ثباتي در منطقه است؟!."
وي گفت:" پس، اين منطقي است كه ايران بتواند آن را در صورت نياز داشته باشد."
اين تحليلگر آرژانتيني خاطرنشان كرد:"من معتقدم منازعه آمريكا و غرب با ايران اساسا سياسي است: وقتي به ما گفتند كه موشكهاي كندر را نابود كنيد، استدلالشان اين بود كه توسعه اينگونه فناوريها در بسياري از كشورها سوء‌قصد عليه صلح است، اما چه كساني اين حرف را مي‌گفتند؟" 

لاباكه خود پاسخ داد: "همان كساني كه خود بمب اتمي دارند. كساني كه از قدرت وتو در سازمان ملل استفاده مي‌كنند. قدرتي كه در حقيقت به معناي ديكتاتوري پنج كشور مخصوصا يكي از آنها يعني آمريكا است تا هيچ ملتي در دنيا نتواند در برابر سياستهاي واشنگتن بايستد." 

به عقيده وي، در مجموع، همه رفتارهاي آمريكا مويد آن است كه "واشنگتن مي‌خواهد به ايران حمله كند و براي همين به دنبال بهانه است." 

اين نماينده سابق كنگره آرژانتين در پاسخ به اين پرسش كه آيا آمريكا واقعا مي‌تواند در حمله به ايران موفقيت داشته باشد؟ اظهار داشت: "فكر نمي‌كنم و من معتقدم كه در اين صورت، آمريكا با يك شگفتي بسيار فلاكت بار روبرو خواهد شد چون ايران مي‌داند چگونه بايد از خود دفاع كند و براي همين، اين مساله براي اسراييل و آمريكا بسيار گران تمام خواهد شد. وي افزود: از سوي ديگر، چين و روسيه هم متوجه شده‌اند كه اهداف آمريكا در جهان عرب و اكنون ايران فقط يك توسعه‌طلبي جغرافيايي نيست، بلكه مقدمه‌اي براي آماده كردن خود براي نبرد نهايي با چين است.

لاباكه از همين رو معتقد است كه "نه چين و نه روسيه اجازه نخواهند داد كه به ايران حمله شود." به گفته دكتر لاباكه، سياست رويارويي كنوني رييس جمهوري "محمود احمدي نژاد" مناسبترين راه براي ايران است، زيرا "با آمريكا نمي‌توان به زبان خوش سخن گفت. آنها يك هدف را تعيين مي‌كنند و معتقدند بايد آن را بدست بياورند و اگر طرف مقابلشان عقب نشيني كند، براي او راه فرار هم باقي نمي‌گذارند."
نماينده سابق كنگره آرژانتين گفت:" كشور من، يك الگوي غمبار در اين زمينه است. همه دولتهاي آرژانتين فكر كردند كه اگر در برابر آمريكا تسليم شوند، چيز بيشتري بدست خواهند آورد اما هرگز چنين نشده است."
وي تصريح كرد: ايران در هر صورت، بايد استقامت كند و من هيچ راه خروج ديگري را از وضعيت كنوني برايش نمي‌بينم.

لاباكه خاطرنشان كرد: "آمريكا نمي‌تواند از ايران توقع داشته باشد كه بمب اتمي نسازد در حالي كه اسراييل حتي پيمان منع تكثير سلاحهاي هسته‌اي (ان‌پي‌تي) را نيز امضا نكرده است."
اين مورخ آرژانتيني گفت:" ايران هيچگاه به كشوري در منطقه حمله نكرده است اما در مقابل، در دوره جنگ با عراق، مورد تهاجم واقع شد. در عوض، اسراييل يك رژيم مهاجم است و همچنان بخش مهمي از خاك لبنان را در اختيار دارد، هنوز بلنديهاي جولان سوريه را پس نداده است و نه فقط سرزمين فلسطين بلكه حتي قطعه‌اي از فلسطين را كه سازمان ملل درباره آن، قطعنامه صادر كرده را بازپس نداده است." 

وي درباره ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت اظهار داشت: "بردن ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد از راهكارهاي اعمال زور و فشار آمريكا است."
لاباكه يادآور شد كه آمريكا تاكنون ‪ ۱۰۱‬بار از حق وتوي خود در شوراي امنيت استفاده كرده است كه ‪ ۳۹‬بار آن براي رسيدگي نكردن به "شيطنت‌هاي " اسراييل و ‪ ۶۲‬بار نيز براي جلوگيري از رسيدگي به تجاوزهاي آمريكا بوده است.

تحليلگر آرژانتيني درباره سوء‌ظنهايي كه برخي رسانه‌هاي گروهي در زمينه روابط ايران و ونزوئلا برانگيخته‌اند، اظهار داشت: "از آنجا كه آمريكا مي‌خواهد بر جهان مسلط شود، هرگونه اتحاد قوي كه به دنبال تقويت استحكام روابط كشورها باشد را خطري براي طرحهاي توسعه‌طلبي خود مي‌داند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین