کد خبر: ۴۳۷۵۴۷
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷

بازار جهانی در شوک ترامپ

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است.
آفتاب‌‌نیوز :

بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

 

بازار سهام

بازار جهانی در شوک ترامپ

انتظار بازتاب ریسک جهانی در بورس

شاخص کل بورس با رشد 14/ 0 درصدی برای دومین هفته متوالی صعودی و در سطح 77 هزار و 690 واحدی ایستاد. تداوم شرایط احتیاطی افت 20 درصدی حجم و 28 درصدی ارزش معاملات را در فروردین نسبت به میانگین اسفند نشان می‌دهد. ثبات نسبی قیمت جهانی کالاها‌ در کنار ریسک‌های سیاسی با نزدیک شدن به انتخابات، کم‌تحرکی نمادهای بزرگ‌تر و حرکت به سمت تک‌نمادها را در دو هفته ابتدایی سال رقم زد. با وجود رشد قیمت جهانی کالاها در روز پنج شنبه با خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضای چین و کاهش موجودی‌ها، اما حمله موشکی آمریکا به سوریه، افت قیمت فلزات اساسی را روز جمعه رقم زد. این عامل می‌تواند ریسک‌گریزی را در بازار سهام تقویت کند. با وجود این، رشد تدریجی نرخ تورم با افزایش سود اسمی شرکت‌ها و احتمال افزایش تعرفه‌های واردات کالا عوامل خوش‌بینی به رشد سودآوری شرکت‌ها است.

 

بازار ارز

بازار جهانی در شوک ترامپ

کم‌نوسانی دلار در هفته دوم

هر دلار آمریکا با افت هفتگی 5/ 0 درصدی به نرخ 3767 تومان معامله شد. با وجود تشدید نوسانات نرخ دلار در اولین هفته فروردین و رسیدن دلار تا سطح 3850 تومان، در هفته دوم معاملات نوسانات محدود نرخ دلار زیر سطح 3800 تومانی رقم خورد. همچنان افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز فشار را بر دلار حفظ کرده است. بنابراین میانگین نرخ دلار در فروردین به سطح 3 هزار و 785 تومان رسیده است. با وجود این روز جمعه حمله موشکی آمریکا به سوریه، با تشدید ریسک ژئوپلیتیک، رشد دارایی‌های امن در بازار جهانی از جمله اونس طلا و ین ژاپن را رقم زد. با توجه به اینکه ایران و روسیه به‌عنوان مدافعان استقرار حکومت بشار اسد شناخته می‌شوند، این عامل می‌تواند با تقویت ریسک‌گریزی رشد تقاضای محافظه‌کارانه ارز را رقم بزند.

 

بازار سکه

بازار جهانی در شوک ترامپ

سیگنال طلا به سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 5/ 0 درصدی همراه شد. تداوم نوسان اونس طلای جهانی در سطح 1250 تا 1260 دلاری عامل حمایت از قیمت سکه بود. در سه هفته اخیر افزایش ریسک‌ها و تردید در مورد اجرایی شدن سیاست‌های دولت ترامپ و احتمال ریزش بازارهای سهام در کنار ریسک‌های سیاسی اروپا رشد حدود 50 دلاری اونس طلا را رقم زد. پیش‌تر چشم‌انداز رشد شاخص دلار مقاومت سطح 1260 دلاری را تقویت کرده بود. اما روز جمعه حمله موشکی آمریکا به سوریه، اونس طلا را به‌صورت مقطعی به سقف 5 ماهه (1270 دلار) رساند. موضوعی که می‌تواند روز شنبه از قیمت سکه حمایت کند. با وجود تداوم روند نزولی نرخ دلار و کم‌نوسانی طلا، عدم تمایل معامله‌گران به افت سکه، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از 90 هزار تومان تثبیت کرد.

 

بازار طلای جهانی

بازار جهانی در شوک ترامپ

شکست مقاومت طلا با ریسک سیاسی

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1264 دلار معامله ‌شد. روز جمعه رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس طلا را به بالاترین سطح در 5 ماه اخیر (4/ 1271 دلار) رساند. حمله موشکی آمریکا به سوریه، در مخالفت با ادعای حمله شیمیایی داخلی دولت سوریه، عامل حمایت از اونس طلا شد. این عامل در حاشیه نشست ترامپ با رئیس‌جمهوری چین صورت گرفت. امری که پیش‌تر رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا را رقم زده بود. چشم‌انداز 3 بار افزایش نرخ بهره در سال جاری و تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن پیش‌تر مقاومت سطح 1260 دلاری در برابر طلا را تقویت کرده بود. اما روز جمعه، اونس طلا مقاومت سطح تکنیکال میانگین 200‌روزه، 1264 دلار را شکست. موضوعی که روند صعودی طلا را تشدید کرد. همچنان نتیجه دیدار ترامپ با رئیس‌جمهوری چین و آمار اشتغال آمریکا می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

 

بازار اوراق مسکن

بازار جهانی در شوک ترامپ

سومین هفته افت «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن با افت هفتگی 2/ 1 درصدی مواجه شدند. در هفته اخیر با تداوم کاهش تقاضای مسکن، همچنان شاهد حرکت اوراق نزدیک کمترین سطح از دی 94، سطح 70 هزار تومانی بودیم. با وجود این چشم‌انداز افزایش تقاضا حمایت سطح 70 هزار تومانی از «تسه»ها را تقویت کرده است. با توجه به رابطه قیمت و نرخ سود، در شرایط کنونی نرخ سود واقعی اوراق در سطح 4/ 21 درصد قرار گرفته است. تعدیل رشد منفی مسکن و قرار گرفتن در سطح 17 درصد، از منفی 25 درصد در سال 94 در کنار گزارش‌ها از افزایش تعداد معاملات مسکن خانه‌های کلنگی چشم‌انداز تقویت سمت عرضه مسکن را ارائه می‌دهد. از سمت تقاضا نیز چشم‌انداز رشد تقاضا به ویژه از سوی خانه اولی‌ها در کنار اعلام مقامات از تزریق منابع مالی جدید به بخش مسکن خوش‌بینی‌ها به خروج مسکن از رکود را در سال 96 تقویت کرده است.

 

بازار نفت

بازار جهانی در شوک ترامپ

شوک سوری به نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2/ 52 دلار معامله شد. با اینکه پیش‌تر، خوش‌بینی به تمدید توافق اوپک نفت را در بالاترین سطح یک ماه اخیر قرار داد، اما حمله موشکی آمریکا به سوریه، روز جمعه روند صعودی نفت را تقویت کرد. با وجود کاهش قابل توجه تولیدات نفت سوریه در سال‌های اخیر اما مجاورت آن با عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک (43/ 4 میلیون بشکه در روز) همچنین افزایش ریسک سیاسی منطقه خاورمیانه از جمله ایران، با احتمال ریسک اختلالات عرضه، رشد قیمت نفت را رقم زد. واکنش این کشورها به این موضوع می‌تواند تعیین‌کننده باشد. همچنان گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از افزایش 6/ 1 میلیون بشکه ذخایر نفت تجاری آمریکا و رشد تولیدات این کشور به 2/ 9 میلیون بشکه در روز، بالاترین سطح از ژانویه 2016 فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین