کد خبر: ۴۳۸۳۸۷
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲

چرا سرباز هندوستان کوچک است؟

کاشت و تولید انواع محصولات کشاورزی گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری چون موز، انبه، پاپایا، مرکبات، سیب، آلو، انار، زردآلو و انگور و غیره از دیگر توانمندیهای این هندوستان کوچک ایران است.
آفتاب‌‌نیوز :
شهرستان اساطیری سرباز بدان جهت به هندوستان کوچک معروف است که در آن آیین های متفاوت و قومیت های گوناگون در بستر طبیعتی گاه وحشی و گاه آرام وجود دارد، به گونه ای که در هنگامه زمستان که بسیاری از مناطق کشور با سرمای استخوان سوز رو به رویند در شهرستانهای جنوبی و ساحلی این استان که به آبهای اقیانوسی جهان دسترسی دارد از هوایی مطبوع بهره می برد و در تابستان که همه جا هوا گرم است مرکز این استان با هوایی خنک بعضا با بارندگی سیل آسای و یا سرما در محدوده تفتان رو به رو است.

کاشت و تولید انواع محصولات کشاورزی گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری چون موز، انبه، پاپایا، مرکبات، سیب، آلو، انار، زردآلو و انگور و غیره از دیگر توانمندیهای این هندوستان کوچک ایران است.

فرماندار سرباز در گفت وگو با ایسنا با اشاره بر اینکه چرا به سرباز«هندوستان کوچک» می‌گویند، عنوان کرد: «ایران ویژگی‌های خاص زیادی دارد، یکی از این ویژگی‌ها داشتن همه اقلیم‌های چهارگانه در یک بازه زمانی است، یعنی در شرایطی که ما در یک استان بارش برف داریم، در استان دیگر هوای گرم یا بهاری داریم، همین ویژگی را ما در استان سیستان و بلوچستان و در شهرستان 350 کیلومتری سرباز نیز داریم. ما در یک فصل از سال در قسمتی از شهرستان سرباز میوه سردسیری نظیر هلو، زرد آلو و  انار تولید می‌کنیم و در قسمت دیگران آن میوه‌های گرمسیری از قبیل انبه،‌ چیکو، داریم.

حمید الدین یوسفی افزود: هندوستان کوچک به این معنی است که آنچه را شما در شبه‌قاره‌ی هند دارید در شهرستان سرباز نیز می‌توانید ببیند، ویژگی‌ آب و هوایی یکسان و تولید میوه‌های استوایی از ویژگی‌های مشترک سرباز و شبه قاره هند است.

او ویژگی‌ آب و هوایی سرباز را یک ظرفیت برای تولید میوه‌های خاص دانست و افزود: ما اکنون 1400 هکتار باغ انبه در سیستان و بلوچستان داریم که 40 درصد از این باغات در شهرستان سرباز قرار گرفته است، ما بزرگترین باغ انبه کشور را به وسعت 100 هکتار در بخش پیشین داریم . علاوه بر این از طریق نهالستان موجود در بخش «پیشین»  نهال مورد نیاز چهار استان گرمسیری کشور را تامین می‌کنیم، استان‌های هرمزگان، بوشهر و کرمان نهال های انبه، چیکو، کنار و دیگر نهال‌های گرمسیری خاص را از سرباز تهیه می‌کنند.

یوسفی به فعالیت باغ تحقیقاتی انبه در سرباز اشاره کرد و گفت: این باغ تحقیقاتی به کشاورزان کمک می‌کند تا تولید با صرفه‌ی اقتصادی داشته باشند، ما تا کنون در این مرکز 8 گونه‌ی مختلف انبه عمل آورده که به مرحله تولید انبوه نیز رسیده است.

تنها زیستگاه تمساح ایرانی در سرباز و چابهار

این مسئول در بخش دیگری گفت که نمی تواند مساله مهاجرت تمساح ایران به پاکستان را که گفته شده به دلیل خشکسالی اتفاق افتاده را تایید کند، وی با تایید خسارت های خشکسالی به اکثر بخش ها در سرباز می گوید یک سال است فرماندار شده و از این تاریخ تا کنون هیچ تمساحی به پاکستان مهاجرت نکرده و اگر مهاجرتی اتفاق افتاده مربوط به سال های قبل بوده است.

یوسفی در مورد برنامه‌هایش در باره این جانور که یک ظرفیت توریستی ایجاد کرده نیز گفت: تنها زیستگاه تمساح ایرانی یا همان تمساح پوزه کوتاه در منطقه حفاظت شده  ای به وسعت 460 هزار هکتار در شهرستان های سرباز و چابهار است، ما پیگیر بازنگری در وسعت منطقه حفاظت شده هستم چون اکنون برخی مکان ها ضرورت ندارد حفاظت شده باقی بماند و برخی نقاط جدید هم باید به این زیستگاه اضافه شود، منطقه حفاظت شده «گاندو»(نام بومی تمساح پوزه کوتاه) در سال 1349 به تصویب رسیده و اکنون نیاز جدی به بازنگری دارد. علاوه بر این تصمیم داریم یک فستیوال ملی برای شناسایی این جانور در این شهرستان برگزار کنیم که کارهای اولیه آن انجام شده است.

صنعت شیلات برای سرباز مهم است

این مسئول در ادامه به صنعت شیلات این شهرستان اشاره کرد و گفت: مدیریت شیلات درگذشته متناسب با ظرفیت های ما نبود، خوشبختانه مدیریت جدید در شیلات تلاش زیادی دارد، شهرستان سرباز نیز که از ظرفیت سد پیشین بهره‌مند است از ظرفیت صنعت آبزی پروری می تواند به شکل گسترده‌ای بهره مند شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین