کد خبر: ۴۳۹۸۹۲
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵

سيستم موفق پيوند اعضاي اسپانيا چگونه کار مي‌کند؟

سيستم پيوند اعضاي اسپانيا که 25 سال پيش بنيانگذاري شد، به موفقيت‌هاي بسياري دست يافته و به الگويي براي ساير کشورها بدل شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش خبرگزاري فرانسه سازمان ملي پيوند اعضا (ONT) که زير نظر وزارت بهداشت اسپانيا است، مي‌گويد در سال 2016 بيش از 4818 مورد پيوند عضو شامل 2994 مورد پيوند کليه در اين کشور گرفت. به‌اين‌ترتيب اسپانيا با رکورد جهاني 43.4 مورد پيوند عضو به ازاي هر يک ميليون نفر جلوتر از کشورهاي مانند آمريکا با 28.2 مورد پيوند، فرانسه با 28.1 مورد پيوند و آلمان با 10.9 مورد پيوند به ازاي هر ميليون نفر قرار مي‌گيرد.
رافائل ماتسانز، بنيان‌گذار سازمان ملي پيوند اسپانيا يک سيستم متمرکز و کارآمد اهدا و پيوند عضو را رهبري مي‌کند که الهام‌بخش ساير کشورهاي اروپايي بوده است و پرتغال و کرواسي آن سيستمي مشابه آن را به وجود آورده‌اند.
در اين نظام متمرکز در هر بيمارستان يک فرد به‌عنوان هماهنگ‌کننده پيوند وجود دار که معمولاً پزشک يا پرستاري است که در مراقبت‌هاي ويژه تخصص دارد و کارش شناسايي بيماراني است در معرض دچار شدن به حمله قلبي يا مرگ مغزي قرار دارند.
در صورت بروز چنين عوارضي ممکن است بتوان کليه، کبد، ريه، لوزالمعده و گاهي حتي قلب بيمار را به فردي ديگر پيوند زد.
هنگامي عضوي اهدايي به دست مي‌آيد، موضوع فوراً به سازمان ملي پيوند گزارش مي‌شود و جستجو براي بهترين فردي که با اين عضو انطباق دارد، در فهرست انتظار شروع مي‌شود.
درصورتي‌که نياز به انتقال عضو پيوندي به بيماري در فاصله دور باشد، عضو پيوندي درون يک دستگاه خنک‌کننده گذاشته و به کابين خلبان برده مي‌شود تا از طريق هوايي ارسال شود.
همه اين عمليات در نظام بهداشت عمومي اسپانيا به‌طور رايگان و بدون اعلام نام فرد دهنده انجام مي‌شود. اين خدمات براي جلوگيري از قاچاق اعضا فقط مخصوص ساکنان اسپانيا است.
ماري- شارلوت بوسو از بخش اخلاق پزشکي سازمان جهاني بهداشت معتقد است که کليد موفقيت اين سيستم سازمان‌دهي متمرکز آن است.
او مي‌گويد: «فقط حدود 10 درصد بيماران نيازمند پيوند در جهان عضو اهدايي دريافت مي‌کنند. به‌عبارت‌ديگر 90 درصد بيماراني که در فهرست انتظار هستند، مي‌ميرند.»
اما در اسپانيا در سال 2016 فقط 4 تا 6 درصد بيماران قرارگرفته در فهرست انتظار براي دريافت يک عضو حياتي - کبد، قلب يا ريه- درگذشتند.
ماتسانز به يک علت ديگر موفقيت سيستم پيوند اسپانيا اشاره مي‌کند: تربيت نيرو و برقرار ارتباط با بستگان بيمار.
سازمان ملي پيوند اسپانيا از هنگام پايه‌گذاري‌اش در سال 1989 بيش از 18000 هماهنگ‌کننده پيوند تربيت کرده است که وظيفه‌شان اعلام خبر مرگ بيمار به بستگانش و قانع کردن تدريجي آنان براي موافقت با اهداي اعضاي بيمار است.
يک هماهنگ‌کننده پيوند در بيمارستاني در مادريد مي‌گويد لازم است نسبت به خويشاوندان بيمار همدلي و احترام ابراز کنيد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین