کد خبر: ۴۴۲۱۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸

سفیر روسیه: هدفمان از حضور در سوریه مبارزه با تروریسم است/اختلافی با ایران نداریم

سفیر روسیه در لبنان تاکید کرد که هدف مشارکت روسیه در سوریه مبارزه با گروه‌های تروریستی و نه برخورد با هیچ طرف دیگری اعم از آمریکایی‌، اسرائیلی‌ یا هر طرف دیگری است.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، الکساندر زاسپیکین، سفیر روسیه در لبنان در مصاحبه با الشرق الاوسط درخصوص موضع روسیه در قبال سوریه گفت: هدف ما اساساً جلوگیری از خون‌ریزی‌ها بود و به همین دلیل با در پیش گرفتن مذاکرات آستانه، تحرکات خود را برای رسیدن به آتش بس توسعه بخشیدیم و ما در دو مسیر حرکت می‌کنیم، نخست روند سیاسی در ژنو و دوم روند بررسی مسائل نظامی در آستانه. مسائل ملموسی چون اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات وجود دارد و جامعه بین الملل باید شرایط را برای کمک به سوری‌ها فراهم کند.

وی درخصوص نتایج مذاکرات آستانه گفت: آمریکایی‌ها مصمم بودند که امکان تفکیک میان گروه‌های تندرو از گروه‌های میانه‌رو در سوریه وجود ندارد، اما برای ما مشخص شد که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند یا نمی‌توانند که این کار را انجام دهند. اما عرصه‌ای دیگر از طریق تعامل با ترک‌ها در این خصوص گشوده شد و ما به توافقی پیرامون حلب با شروط شناخته شده دست یافتیم. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به سرعت ایده آتش بس در سراسر سوریه از طریق گسترش دامنه آتش بس را مطرح کرد. عملاً همکاری سه جانبه میان ترکیه، ایران و روسیه حاصل شد و روند آستانه کلید خورد. ما امیدواریم که گروه‌ها حضور گسترده‌ای داشته باشند. ما برای گسترش این روند تلاش می‌کنیم.

سفیر روسیه در لبنان افزود: از آغاز، از آمریکایی‌ها برای شرکت در آستانه دعوت شد. ما روابط مستحکمی با نظام سوریه و طرف‌هایی که در کنار آن می‌جنگند، داریم. در همین حال، ترک‌ها با گروه‌های مسلح ارتباط دارند و اگر از روابط با طرف‌های منطقه‌ای بتوانیم بهره ببریم، چرا این کار را نکنیم؟

وی درخصوص برخی درخواست‌ها مبنی بر کناررفتن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت گفت: چرا باید درخواست مخالفان برای رفتن اسد به عنوان درخواست اکثریت مردم تلقی شود؟ این درخواستِ بخشی از مردم است و مشکل این است که این بخش افرادی مسلح هستند و افراد خارجی نیز در بین آنها حضور دارند. ما تلاش می‌کنیم تا از طریق اقدامات مبتنی بر قانون اساسی، نظر مردم را کسب کنیم. نکته دیگر اینکه، تجربه سرنگونی نظام‌ها در عراق، لیبی، یوگسلاوی و اوکراین نه تنها به توافق ملی منتهی نشد بلکه برعکس به جنگ‌ها و تجزیه کشورها انجامید. هر مسیر دیگری جز انتخابات را نمی‌توان نتیجه‌اش را تضمین کرد و این راهکارها ثبات را در سوریه به ارمغان نمی‌آورند بلکه دور جدیدی از درگیری‌ها حاصل می‌شود.

الکساندر زاسپیکین درخصوص ادعای مخالفان مبنی بر اینکه انتخابات شفاف و سالم نخواهد بود، تصریح کرد: اگر همکاری خوبی میان طرف‌های خارجی با نظارت سازمان ملل وجود داشته باشد، این امر مناسبت‌ترین راه خواهد بود. طبیعتاً، ضمانت کاملی برای رفتارهای دو طرف وجود ندارد چراکه اعتماد میان طرف‌ها از بین رفته است و این امر تلاش‌ مشترکی را میان همگان می‌طلبد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هماهنگی میان آمریکا و روسیه در سوریه از سرگفته شده است یا خیر، گفت: نمی‌توانم در مورد مسائل میدانی لجستیکی و نظامی در این خصوص اظهار نظر کنم. در صحنه سیاسی، ما موضع اصولی را در قبال حمله غیرقابل توجیه آمریکا به فرودگاه الشعیرات اتخاذ کردیم. درخصوص تحرکات آمریکا در سوریه، از آغاز اقدامات غیرقابل قبولی صورت گرفت و آمریکا با نظام سوریه هماهنگی به عمل نیاورد و اهدافش نیز مبهم بود. اقداماتی نیز از سوی آمریکا صورت گرفت که ما آن را قابل قبول به شمار می‌آوریم که این اقدامات بر اساس اهداف اعلام شده در زمینه مبارزه با داعش و تروریسم بود. تشدید اخیر در تحرکات آمریکا، بر سر هماهنگی‌ها مانعی ایجاد کرد.

این مقام روس افزود: اما در عرصه سیاسی، در مورد چشم انداز همکاری میان دو کشور در سطح بین المللی و بالاخص در سوریه باید گفت که این امر تا به این لحظه مشخص و شفاف نبوده است. به نظر می‌رسد که ما در مرحله گذار هستیم. هنگام سفر وزیر خارجه آمریکا، مشخص شد که فرصتی برای ازسرگیری گفتگو میان روسیه و آمریکا پیرامون مسائل مورد توجه دو طرف وجود دارد اما ما نمی‌دانیم که آیا هماهنگی حاصل خواهد شد یا خیر؛ چراکه توافق کنونی یک توافق ساده برای بررسی پرونده‌ها است. ما از طریق این تحرکات، شاهد ماهیت روابط روسیه و آمریکا در آینده خواهیم بود و امیدواریم که این همکاری را از سربگیریم.

الکساندر زاسپیکین در پاسخ به این سوال که چرا روسیه از نظام سوریه در قبال حملات آمریکا و حملات مکرر اسرائیل دفاع نمی‌کند، تصریح کرد: از آغاز مشخص بود که هدف مشارکت روسیه در سوریه مبارزه با گروه‌های تروریستی و نه برخورد با هر طرف دیگری چه آمریکایی‌ها یا اسرائیلی‌ها یا هر طرف دیگری است. ما این ماموریت را اجرا می‌کنیم. اقدام دیگری که ممکن است رخ دهد، برای دفاع از نیروهای هوایی روسیه در سوریه است. نظام سوریه و ارتش، ماموریت‌های مربوط به حفاظت از حاکمیت سوریه را اجرا می‌کنند و ما از آنها در این زمینه حمایت می‌کنیم.

سفیر روسیه در لبنان در پاسخ به سوالی مبنی بر این امر که آیا اختلاف نظرهایی با طرف ایرانی در مسائل مختلف وجود دارد یا خیر، گفت: این شایعه‌ها در بسیاری از محافل به ویژه در رسانه‌ها مطرح می‌شود اما جوهره همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم و تفاهم بر سر اهداف حفاظت از تمامیت و حاکمیت سوریه و دست یابی به سازش سیاسی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین