کد خبر: ۴۴۳۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱

جامعتین و جبهه پایداری، پشت ابراهیم رئیسی/تَکـرار ۷۶ در ۹۶

نزديك شدن به انتخابات 29 ارديبهشت سبب شده‌است تا شخصيت‌ها و جريان‌هاي مختلف سياسي، مواضع خود را در قبال كانديداهاي حاضر روشن‌تر كنند.
آفتاب‌‌نیوز :
با وجود سكوتي كه در ميان دو بال اصولگرايي يعني جامعتين (جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز) شكل گرفته بود اما اين روزها اعلام موضع كردند و تمام تخم‌مرغ‌هاي خود را در سبد ابراهيم رئيسي قرار دادند. بدون شك نمايش نامناسب درايت و مديريت بحران قاليباف و نيز نتايج ‌نظرسنجي‌ها‌يي كه به اطلاع‌ سران جامتعين رسيده، آن‌ها را وادار كرده‌‌است تا بار ديگر تجربه تلخ شكست در سال 76 را بازنمايي كنند.

اين تصميم‌نيز بدون‌شك نتيجه‌ دلچسبي به دنبال نخواهد داشت چراكه در آن زمان ناطق‌نوري، كانديداي اين تفكر بود؛ شيخي كه مورد حمايت بيشتر شيوخ اصولگرايي بود و نهادهاي قدرت از او پشتيباني مي‌كردند. ناطق همچنين پشتوانه بزرگ ديگري مانند حمايت هاشمي‌رفسنجاني نيز در اختيار داشت و همگ ان شاهد بودند كه چه بر سر آن‌ها آمد و نتيجه چه شد! آيا با وجود اينكه جريان‌حامي‌هاشمي،تفكر اصلاح‌طلب، مريدان شيخ نور و بخش عظيمي از اصولگرايان، از گفتمان اعتدال در انتخابات حمايت مي‌كنند، شانسي براي موفقيت جامعتين و شاخه‌هاي ديگر محافظه‌كاري با قي خواهد ماند؟ براي رسيدن به اين پاسخ بايد تا 29 ارديبهشت منتظر ماند و ديد كه آخرين برگ محافظه‌كاران نيز در ميدان ريسك براي رئيسي خواهد سوخت يا آنكه عمر دوباره‌اي به اين بدنه نيمه‌جان مي‌دهد!

تبليغ منفي

جبهه پایداری انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام شاخص‌های نامزد اصلح انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی را به عنوان نامزد اصلح معرفی کرد.

اين اولين‌خبري بود كه روز گذشته فضاي سياسي و مجازي كشور را فراگرفت.اين جبهه بيانيه خود را با تخريب روحاني آغاز مي‌كند و مانند كانديداي مورد علاقه‌اش عملكرد دولت را زير سوال برد. سران پايداري در اين بيانيه نوشتند:«درپي احراز صلاحيت 6 نفر از داوطلبان نامزدي رياست‌جمهوري و با توجه به ناكامي دولت يازدهم در تحقق وعده‌هاي خود در خصوص حل مشكلات اقتصادي و ايجاد اشتغال براي جوانان و تحميل ركود بي‌سابقه اقتصادي در سال‌هاي پس از انقلاب و از كار افتادن پي‌درپي چرخ كارخانجات و بيكاري كارگران و فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها و روآوردن به اشرافي‌گري به جاي توجه به معيشت قشر متوسط و ضعيف جامعه، جبهه پايداري انقلاب اسلامي ضمن تبريك اعياد شعبانيه، به استحضار ملت شريف مي‌رساند كه پس از بررسي همه‌جانبه و با تمركز راهبردي جهت حل مسائل اساسي مردم و كشور عزيزمان، جناب حجت الاسلام والمسلمين آقاي سيدابراهيم رئيسي را به عنوان نامزد اصلح رياست جمهوري به ملت قهرمان‌پرور ايران معرفي مي‌كند».

نحوه نگارش بيانيه به گونه‌اي است كه اگر فردي از نامزد آن‌ها خبر نداشته باشد، تصور مي‌كند اين جريان در حال حمايت از احمدي‌نژاد است! البته به نظر مي‌رسد جبهه پايداري با وجهه‌اي كه در ميان جريان‌هاي سياسي و جامعه دارد، حمايتش از رئيسي، ‌چندان به نفع اين نامزد تمام نخواهد شد.

حمايت ناقص

اما حمايت اصلي مربوط به جامعه مدرسين است. اين بخش عظيم حوزه علميه قم با صدور بیانیه ای رسمی، ابراهيم رئیسی را به عنوان کاندیدای مورد حمایت خود در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری معرفی ‌كرد.

در این بیانیه آمده است: «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر اساس تکلیف شرعی و وظايف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و طبق دوره‌های گذشته موضوع را در دستور کار کمیسیون سیاسی این نهاد مقدس قرار داد. پس از برگزاری جلسات متعدد و ارتباط با علمای اعلام و هم‌اندیشی با گروه‌های مختلف و رعایت همه جوانب و معیار‌ها و ارائه گزارش‌ها در جلسات شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سرانجام موضوع در جلسه روز جمعه، هشتم اردیبهشت 1396 مطرح و با اکثریت قاطع آرای حاضران، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیدابراهیم رئیسی به عنوان نامزد اصلح شناخته شد که به شما ملت همیشه در صحنه نیز معرفی می‌شود». در بيانيه جامعه مدرسين به اين موضوع مهم اشاره مي‌شود كه تمام اعضا به رئيسي راي ندادند ولي بيشتر آن‌ها با اعلام وي به عنوان كانديداي اصلح، موافق بودند.

تكرار پشتيباني و دفاع

بلافاصله بعد از اعلام حمايت‌ اين قشر از محافظه‌كاران، موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نيز با بیان اینکه آقای رئیسی صددرصد مورد تایید ماست گفت: «آقای رئیسی سال گذشته دو بار برای یک سفر اروپایی و آسیایی از کشور خارج شدند و هیچ مشکلی برای کاندیداتوری او در این زمینه نیست».

يك دوقطبي، شبيه سال 76

با اين روند، آرايش نيروهاي سياسي در ايران براي انتخابات رياست‌جمهوري تا حدودي مشخص شد. محافظه‌كاران و بخش افراطي جريان راست از رئيسي و اصولگرايان معتدل و سنتي نيز از روحاني حمايت خواهند كرد.

دوقطبي كه بيشتر خاطره انتخابات سال 76 را بازسازي مي‌كند. اما سوال اينجاست كه قاليباف به اميد كدام بدنه اجتماعي و سبد راي تلاش مي‌كند تا در ميدان بماند! بايد چشم انتظار روز موعود ماند تا مشاهده كرد اين لشكر‌كشي‌ها چه منفعتي براي جريان‌هاي مختلف دارد و چه شخصيت‌هايي دست‌كم براي چهار سال از ميدان سياست ايران كنار زده‌خواهند شد.

منبع: قانون


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین