کد خبر: ۴۴۳۹۸۵
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴

برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه‌ی دو قطبی شده

در حالی که روز برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه فرا رسیده، کمپین‌های انتخاباتی امانوئل ماکرون و مارین لوپن رای دهندگان فرانسوی را به شدت دو قطبی کرده است. در همین حال بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته در اتحادیه اروپا حامیان احزاب تندرو و افراطی در حال افزایش هستند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی صباح، بر اساس نظرسنجی صورت گرفته در اروپا توسط موسسه برتلسمان، رای دهندگان فرانسوی در بین دو قطبی شده‌ترین رای دهندگان در اتحادیه اروپا هستند به طوری که از هر پنج نفر یک تن خود را تندرو و افراط گرا توصیف کرده و تنها از هر سه نفر یک نفر خود را میانه‌رو می‌داند.

این نظرسنجی همچنین سطح بالای غیرمعمول نارضایتی در فرانسه نسبت به مسیری که این کشور پیش گرفته را نشان می‌دهد که بر چالشی که رئیس‌جمهور جدید فرانسه با آن مواجه خواهد بود،‌ تاکید دارد.

امانوئل ماکرون، نامزد میانه‌روی مستقل امروز (یکشنبه) در دور دوم انتخابات با مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی جبهه ملی روبرو خواهد شد و از زمان تاسیس جمهوری پنجم فرانسه در سال ۱۹۵۸ و به دست شارل دوگل این نخستین بار است که هیچ نامزدی از احزاب راست میانه یا چپ میانه در دور دوم انتخابات حضور ندارد.

نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه برتلسمان، در زمینه حمایت از راست و چپ در اتحادیه اروپا از ۱۱ هزار و ۲۱ تن در سراسر اتحادیه اروپا صورت گرفته است. این نظرسنجی نشان داد که ۲۰ درصد از رای دهندگان فرانسوی خود را راست افراطی یا چپ افراطی می‌دانند در حالی که این آمار در کل اتحادیه اروپا ۷ درصد است. از این ۲۰ درصد ۱۴ درصد خود را راست افراطی توصیف کرده‌اند.

تنها ۳۶ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی خود را میانه‌رو توصیف کردند در حالی که این آمار در سراسر اتحادیه اروپا ۶۲ درصد است. از این ۳۶ درصد، ۲۱ درصد خود را چپ میانه و ۱۵ درصد خود را راست میانه معرفی کردند.

این نظرسنجی نارضایتی گسترده نسبت به مسیر سیاست در فرانسه را نیز نشان داد. تنها ۴ درصد از رای دهندگان راست افراطی و ۱۶ درصد از رای دهندگان چپ افراطی نسبت به این مسیر اعلام رضایت کردند.

این نظرسنجی حمایت شدید رای دهندگان چپ افراطی، چپ میانه و راست میانه را از ماندن فرانسه در اتحادیه اروپا و پول رایج یورو نشان داد و تنها رای دهندگان راست افراطی طرفدار خروج فرانسه از این بلوک و پول رایج واحد بودند.

در همین حال انتخابات ریاست جمهوری امروز یکی از جدی ترین رقابت‌ها در فرانسه در دهه‌های اخیر است. براساس نظرسنجی صورت گرفته برای شبکه تلویزیونی BFM، ماکرون با کسب ۶۲ درصد آرا رئیس‌جمهور خواهد شد، در حالی که لوپن تنها ۳۸ درصد از آرا را از آن خود خواهد کرد.

انتخابات از ساعت هشت صبح به وقت محلی فرانسه آغاز شده و رای‌دهندگان فرانسوی باید نامزدی مستقل با دیدگاهای میانه‌ یا نامزدی راست‌افراطی ا برای هدایت فرانسه در پنج سال آتی انتخاب کنند. در ادامه شرح حالی از نامزدهای انتخاباتی فرانسه ارائه می‌شود.

مارین لوپن،  نامزد جناح راست افراطی

مارین لوپن با نام کامل «ماریون آن پرین لو پن» متولد پنجم اوت ۱۹۶۸ در نوی-سور-سن فرانسه است. او دختر سوم ژان ماری لوپن،‌ بنیانگذار جبهه ملی فرانسه است. لوپن سال ۱۹۹۱ از رشته کارشناسی ارشد حقوق و سال ۱۹۹۲ از کارشناسی مطالعات پیشرفته در حقوق کیفری دانشگاه پانتئون-آسا فارغ‌التحصیل شد. او از ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ در پاریس مشغول به کار وکالت بود.

او بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ ریاست بخش حقوقی جبهه ملی فرانسه را در دست داشت. در همین زمان، او ریاست شورای منطقه‌ای در منطقه نورد-پاس-د-کالاس را بر عهده گرفت.

او در ۲۰۰۲ به سمت‌هایی بالاتری در حزب راستگرای جبهه ملی فرانسه رسید و از یک عضو دفتر سیاسی در سال ۲۰۰۲ به معاونت حزب در سال ۲۰۰۳ رسید. او همچنین سال ۲۰۰۷ عضو کمیته مرکزی حزب شد و معاونت حزب در امور آموزشی، روابط عمومی و تبلیغات سیاسی را به دست گرفت. لوپن سال ۲۰۰۴ از طرف جبهه ملی فرانسه در پارلمان اروپایی انتخاب شد.

این سیاستمدار فرانسوی بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ به عضویت شورای شهرداری انن-بومون در منطقه پاس-د-کالاس درآمد. او سال ۲۰۰۹ مجددا در پارلمان اروپایی منتخب و عضو کمیته اشتغال و امور اجتماعی آن شد. مارین لوپن سال بعد، مجددا در شورای شهرداری منطقه نورد-پاس-د-کالاس انتخاب شد.

مارین لوپن سرانجام توانست در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۱ به ریاست جبهه ملی فرانسه برسد. او سال ۲۰۱۲ از طرف حزبش نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شد و توانست در دور اول انتخابات ۹ / ۱۷ درصد رای به دست آورد اما نهایتا پس از نیکولا سارکوزی و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری کنونی فرانسه قرار گرفت و سوم شد.

در مارس ۲۰۱۴ حزب راستگرای جبهه ملی فرانسه به ریاست لوپن توانست در انتخابات شهرداری هفت درصد رای کسب کند. دو ماه بعد، او جبهه ملی را برای پیروزی در انتخابات پارلمان اروپایی در فرانسه رهبری کرد و توانست ۲۶ درصد رای به دست آورد.  

در نهم فوریه ۲۰۱۶، لوپن برای اولین بار نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ را اعلام کرده و رسما در ۱۸ مارس ۲۰۱۷ ثبت نام کرد. لوپن در ۲۳ آوریل ۲۰۱۷ توانست با کسب ۳ / ۲۱ درصد از آراء در دور اول انتخابات ریاست جمهوری دوم شود و امروز (هفتم مه) در دور دوم انتخابات به مصاف ماکرون رفت. این سیاستمدار فرانسوی در ۲۴ آوریل ۲۰۱۷ موقتا از رهبری جبهه ملی فرانسه کناره گیری کرد. او دو بار ازدواج کرده و سه فرزند دارد.

امانوئل ماکرون، نامزد مستقل با دیدگاه‌های میانه‌

ماکرون در ۲۱ دسامبر ۱۹۷۷ در خانواده پزشک در آمیان متولد شد. او پیش از اتمام دوره متوسطه، به مدرسه نخبگان در پاریس فرستاده شد و نهایتا با مدرک کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه  پاریس-اوئست نانتر لا دفانس فارغ‌التحصیل شد. او همچنین مدرک کارشناسی ارشد روابط عمومی از موسسه مطالعات سیاسی پاریس دارد. ماکرون بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ در مدرسه ملی اداری (ENA) بوده است.  

ماکرون بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ بازرس مالی وزارت اقتصاد فرانسه بوده است. او پس از آن، به عنوان سرمایه‌گذاری بانکی فعالیت کرد و سپس از شرکای مدیریتی بانک روتشیلد و شرکا شد و سال ۲۰۱۱ از آن خارج شد و تا سال ۲۰۱۴ معاون دبیرکل کاخ لیزه ماند.

او سپس در ۲۶ اوت ۲۰۱۴ تا ۳۰ اوت ۲۰۱۶ سمت‌ وزیر اقتصاد، ‌صنعت و امور دیجیتالی فرانسه را در دست داشت. ماکرون از ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ عضو حزب سوسیالیست بود اما در ۶ آوریل ۲۰۱۶ جنبش "پیش به جلو" را در آمیان بنیان نهاد. این سیاستمدار فرانسوی در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۶ نامزدی‌اش را در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد. او در نوامبر ۲۰۱۶ کتابی با عنوان "انقلاب" منتشر کرد.

ماکرون در ۲۳ آوریل ۲۰۱۷ توانست در دور اول انتخابات با کسب ۱ / ۲۴ درصد از آراء اول شود اما انتخابات به دور دوم کشیده شد و امروز به مصاف لوپن می‌رود.

ماکرون با بریژیت تروینو که ۲۴ سال از او بزرگتر است و در دبیرستان لا پروویدانس در آمیان معلم او بوده، ازدواج کرده است. این زوج نخستین بار وقتی ماکرون ۱۵ ساله و شاگرد او بود، همدیگر را دیدند اما وقتی او ۱۷ ساله شد رسماً زوج شدند. والدین او ابتداً سعی کردند با فرستادن او به پاریس برای اتمام سال آخر مدرسه این زوج را از هم جدا کنند چرا که فکر می‌کردند جوانی او این رابطه را نامناسب کرده اما این زوج پس از فارغ‌التحصیلی او با هم ماندند و در سال ۲۰۰۷ ازدواج کردند. این زوج هم‌اکنون با سه فرزند تروینو از ازدواج قبلیش زندگی می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین