کد خبر: ۴۴۳۹۹
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۳
البرادعی:

اقدامات شورای امنیت غیرمؤثر هستند

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری رویترز محمد البرادعی اقدامات شورای امنیت در این زمینه را ناکافی ارزیابی کرده است. وی تراژدی های روآندا، جمهوری دمکراتیک کنگو و دارفو را نمونه هایی از غیرموثر بودن اقدامات شورای امنیت می داند. این انتقادات در حالی صورت می گیرد که پنج عضو دائم شورای امنیت در مورد بیانیه ای برای تحت فشار قرار دادن بیشتر ایران برای توقف برنامه هسته ای اش دچار اختلاف شده اند.
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دیپلمات ها نوشت که البرادعی با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت مخالف بوده است، زیرا مخالفت اعضایی مثل روسیه و چین که دارای حق وتو نیز هستند مانع از هرگونه اقدامی در مقابل ایران می شود.
البرادعی همچنین عملکرد شورای امنیت در مورد عراق و کنترل تسلیحات را نیز ناموفق خوانده است.
وی با اشاره به عراق گفت:‌ در مورد عراق، تحریم های اقتصادی تحمیل شده از سوی شورای امنیت عملا باعث مرگ صدها هزار غیرنظامی بیگناه شد، ضمن آنکه به سود رژیم ظالم (صدام حسین) تمام شد.
وی افزود: در سال 2003 نیز شورای امنیت از تعیین ضرورت جنگ بر علیه عراق و یا زمان حمله ناتوان بود.
وی همچنین تأکید کرد که تمام کشورهای دارای سلاح هسته ای یعنی پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه هند و پاکستان گام هایی را در جهت خلع سلاح بردارند. وی بدون اشاره به فرانسه و آمریکا از سخنان واشنگتن و ژاک شیراک رئیس جمهور فرانسه مبنی بر استفاده از سلاح اتمی انتقاد کرد و گفت: آنها نشان دادند که اعتماد به بازدارندگی هسته ای نشانه کاهش یافتن ]مخاصمات[ نیست.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای به قطعنامه هایی اشاره کرد که از هند و پاکستان می خواهد از آزمایش و توسعه بیشتر سلاح های هسته ای خودداری کنند. به علاوه از اسرائیل نیز خواسته می شود تأسیسات هسته ای خود را به روی آژانس بین المللی انرژی هسته ای باز کند. هند، پاکستان و اسرائیل با وجود داشتن سلاح هسته ای هرگز معاهده عدم تکثیر هسته ای را امضا نکرده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین