کد خبر: ۴۴۴۱۱۶
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳

داستان قدیمی‌ترین فرش جهان+تصاویر

آخرین مراحل فیلمبرداری مستند «زیبا، بافته‌ اسرار» ساخته امیر ولی‌نژاد در موزه دولتی آرمیتاژ روسیه به پایان رسید و این مستند وارد مرحله تدوین شد.
آفتاب‌‌نیوز :
فیلم مستند «زیبا، بافته اسرار» به بازخوانی متن قالی پازیریک؛ اثری به‌جامانده از سده پنجم قبل از میلاد می‌پردازد.

این مستند 40 دقيقه‌ای با حمایت رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و با سرمایه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شده است.

روند تحقیقات «زیبا، بافته‌ی اسرار» از تابستان سال گذشته آغاز شد و فيلمبرداری پروژه نیز در موزه آرميتاژ و طی سه نوبت در بهمن‌ماه 95 به انجام رسید.

در این فیلم مستند که به زبان روسی و زیرنویس فارسی ساخته می‌شود، علاوه بر ثبت تصاویری از ارمنستان و طبيعت اردبيل، با باستان‌شناسان و تاريخ‌شناسان موزه آرميتاژ از جمله فيليكس بالانوف باستان‌شناس و نویسنده کتاب معناشناسی ریتم و فضا در فرش پازیریک و پاول پتروويچ آزبيليف تاریخ‌دان و نویسنده کتاب قبر پنجم دره پازیریک گفتگوهایی صورت گرفته است.

«زیبا، بافته‌ اسرار» در ساختار سه‌گانه‌ به ھم پیوسته خود، تماشاگر را به سفری به فضیلت ژرف سرزمین ایران و فرزانگی مردمان آن رھنمون می‌کند. بخش اول ماجرای شگفت‌انگیز بزرگ‌ترین کشف تاریخ فرشبافی در جنوب سیبری و در گور یخ‌زده‌ یکی از فرماندھان مومیامی شده سکاھا، تجزیه و تحلیل پروفسور رودنکو کاشف قالی پازیریک روی این دست‌بافته و سنجیدن آنھا با دیگر آثار بازیافته از آن دوران که مھمترین سند تاریخ فرشبافی از بافته‌ھای ایران ھخامنشی به شمار می‌آید را روایت می‌کند.

بخش دوم به بررسی و تحلیلی در ریتم طرح و فرم ترکیب‌بندی زینت‌بار فرش پازیریک می‌پردازد که آفرینشی است از آمیزش رنگ‌ھا با زیبایی افسونگر که گواه بر چیره‌دستی، بردباری و ھنرمندی خالق خویش دارد.

داستان قدیمی‌ترین فرش جهان+تصاویر

به گزارش خبرآنلاین، بخش سوم هم بازخوانی متن کھن‌ترین قالی دنیا به مثابه‌ سند و کتیبه‌ای از سده پنجم قبل میلاد است؛ دورانی که در تاریخ تفکر بشری، عصر درخشش فلسفه و فرزانگی در تمدن انسانی به حساب می‌آید.

عوامل تولید مستند «زیبا، بافته‌ اسرار» عبارتند از محقق، تهیه‌کننده و کارگردان: امیر ولی‌نژاد، فیلمبردار: آنتون شیروکیخ، صدا: کنستانتین پیتوخوف و مدیر تولید: ناتالیا بیلووا.
داستان قدیمی‌ترین فرش جهان+تصاویر


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین