کد خبر: ۴۴۴۹۶۷
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲

٥٠ اقتصاددان برجسته‌ ايرانی خطاب به ملت: ما به‌ روحانی رای می‌دهيم

اقتصاددانان دربيانيه خود تاكيد كردند عدم ادامه دولت روحاني معضلات اقتصادي كنوني و نابرابري بين اغنيا و طبقات فرودست را تشديد خواهد كرد
آفتاب‌‌نیوز :
٥٠ اقتصاددان ايراني در نامه‌اي سرگشاده از مردم ايران خواستند تا در دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري به حسن روحاني راي دهند. اين اقتصاددانان كه خود در چهار سال گذشته به برخي از رويه‌هاي دولت يازدهم نقد داشتند، باور دارند، در شرايط كنوني تداوم دولت يازدهم امكان رفع برخي از مشكلات به ويژه در زمينه عدالت اجتماعي را فراهم مي‌كند، حال آنكه تغيير دولت و سكان‌داري رقباي روحاني را با توجه به تجربه دولت‌هاي نهم و دهم نه تنها كارساز نمي‌دانند بلكه مشكل‌ساز مي‌شمارند. در بخشي از اين نامه آمده است: « شما در سال ١٣٩٢ به صحنه آمديد و با انتخابي هوشمندانه، فضاي اميدبخش، اطمينان‌ آفرين و باثباتي را براي كشور به ارمغان آورديد. دولت يازدهم، ويرانه‌اي اقتصادي با نهادهاي سياست‌گذاري و كارشناسي فروپاشيده، انبوه تعهدات و بدهي‌ها، خزانه‌اي خالي، تورمي بالا، تحريم‌هايي سنگين و ركودي كمرشكن را تحويل گرفت. گرچه طي چهار سال گذشته بهبود محسوسي در كيفيت زندگي بخش‌هايي از جامعه پديد نيامده اما ملت بزرگوار بايد بدانندكه متوقف ساختن روندهاي تشديدكننده فقر و فلاكت كه ...

ميراث دولت قبلي بود درجاي خود كار آساني نبود همانطور كه مقاومت شديد ذينفعان ساختار نهادي مشوق بخش‌هاي غير مولد مانع از ارتقاي جايگاه بخش‌هاي مولد كشور امري نيست كه بدون همراهي ساير قوا قابل تحقق باشد.»

گفتني است، در بين ٥٠ اقتصاددان برجسته‌اي كه اين نامه را به امضا رسانده‌اند، اقتصادداناني چون محمد ستاري فر، فرشاد مومني، محسن رناني، بهروز زنوز، جعفر عبادي، زهرا كريمي، حميدرضا برادران شركا، عباس شاكري، حسين راغفر، محمود ختايي و حسن طايي و محمدحسين شريف زادگان به چشم مي‌خورند. اين افراد در دوران دولت‌هاي نهم و دهم چند بار رو به رييس دولت، محمود احمدي‌نژاد هم نامه‌هايي نوشته بودند و به او در رابطه با مشكلاتي كه عملكرد او به جا مي‌گذاشت، هشدار دادند. متن نامه اين ٥٠ اقتصاددان به شرح زير است:

ملت شريف و عزيز ايران

نظر به در پيش بودن دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري، ما اعضاي هيات علمي و پژوهشگران اقتصادي بر خود لازم مي‌دانيم نكاتي در خصوص فضاي عمومي انتخابات به ويژه در عرصه اقتصاد با شما مطرح كنيم.

مردم عزيز، شما به خوبي واقفيد كه به دليل مديريت نادرست و به كار‌گيري سياست‌هاي مخرب در دولت‌هاي نهم و دهم، اقتصادايران مسيرتخريب و اضمحلال در پيش گرفت. بخشي از ميراث آن دوره، بي‌ثباتي در فضاي كسب‌وكار، بحران بازارهاي اقتصادي، تحريم‌هاي ظالمانه دولت‌هاي غربي، فساد گسترده، تورم، ركود، بيكاري فراگير و زمين‌گير شدن بنگاه‌هاي اقتصادي بر همگان مشهود بود. بخشي از خسارت‌ها نيز به تدريج و براي نسل‌هاي آينده آشكار خواهد شد.

 شما در سال ١٣٩٢ به صحنه آمديد و با انتخابي هوشمندانه، فضاي اميدبخش، اطمينان‌ آفرين و باثباتي را براي كشور به ارمغان آورديد. دولت يازدهم، ويرانه‌اي اقتصادي با نهادهاي سياست‌گذاري و كارشناسي فروپاشيده، انبوه تعهدات و بدهي‌ها، خزانه‌اي خالي، تورمي بالا، تحريم‌هايي سنگين و ركودي كمرشكن را تحويل گرفت. گرچه طي چهار سال گذشته بهبود محسوسي در كيفيت زندگي بخش‌هايي از جامعه پديد نيامده اما ملت بزرگوار بايد بدانندكه متوقف ساختن روندهاي تشديد كنند فقر و فلاكت كه ميراث دولت قبلي بود درجاي خود كار آساني نبود همانطور كه مقاومت شديد ذينفعان ساختار نهادي مشوق بخش‌هاي غير مولد مانع از ارتقاي جايگاه بخش‌هاي مولد كشور امري نيست كه بدون همراهي ساير قوا قابل تحقق باشد. بايد توجه داشته باشيم تحقق بسياري از مطالبات مردم از عهده اختيارات قوه مجريه بيرون است و نبايد دستاوردهايي مانند

  ‌ كاهش سالانه ٣٠ ميليارد دلار هزينه مبادله ناشي از سياست‌هاي تنش آفرين دولت قبلي
  ‌ پيامدهاي مثبت برآمده از مذاكرات برجام
  ‌ كاهش نزديك به ١٠ ميليارد دلار واردات قاچاق به كشور
  ‌ كاستن نيمي از وابستگي كشور به واردات محصولات كشاورزي
    كنترل تورم  ناديده گرفت.

ما به دولت آينده براي جبران خطاهاي راهبردي به ويژه در زمينه عدالت اجتماعي، طراحي يك برنامه نظام‌مند براي تقويت بخش‌هاي مولد، مهار آزمندي‌هاي غير مولدها تاكيد مي‌كنيم. هرچند بر سياست‌هاي اقتصادي دولت يازدهم انتقادهاي جدي داشته‌ايم اما در انتخابات دور دوازدهم رياست‌جمهوري به دلايل زير به جناب آقاي دكتر حسن روحاني راي مي‌دهيم:

١-‌ در دوره دوازدهم رياست‌جمهوري جناب آقاي دكتر حسن روحاني حق انتقاد از برنامه‌ها و سياست‌هاي دولت محفوظ خواهد ماند.

٢-‌ حضور دولتِ منصفِ منتقدِ اصولگراي در سايه، نعمت بزرگي است كه با نقد عملكرد دولت مستقر مي‌تواند به تصحيح سياست‌هاي دولت دوازدهم كمك كند، در حالي كه با يكدست شدن فضاي سياسي حاكم بر كشور اين نعمت از دولت مستقر دريغ خواهد شد.

٣-‌ فقدان فضاي نقد آنگونه كه تجربه دولت‌هاي نهم و دهم نشان دادند، زمينه‌هاي رشد فساد‌هاي گسترده و بي‌سابقه اقتصادي را در مقياس‌هاي خانمان برانداز فراهم مي‌سازند كه هزينه‌هاي آن به صورت رشد تورم، ركود گسترده و عميق، فقر و نابرابري متجلي خواهد شد، در حالي كه تداوم دولت جناب آقاي دكتر حسن روحاني با نظارت موشكافانه رقباي سياسي ايشان همراه خواهد بود و مانع از تحقق فساد در مقياس‌هاي ذكر شده خواهد شد.

٤-‌ در دوره نخست رياست‌جمهوري جناب آقاي دكتر حسن روحاني ائتلاف جهاني براي امنيتي‌سازي كشورمان در عرصه بين‌المللي را با موانع جدي مواجه ساخت كه حضور رقباي اصلي جناب آقاي دكتر حسن روحاني بهانه كافي به دشمنان اصلي كشورمان- يعني محافظه‌كاران در ايالات متحده امريكا و رژيم صهيونيستي- خواهد داد تا ائتلاف جديدي را با امنيتي‌سازي مجدد كشورمان در سطح بين‌المللي تشكيل دهند كه هزينه‌هاي بس سنگيني را متوجه رفاه عموم مردم و به ويژه گروه‌هاي كم درآمد و محروم جامعه خواهد كرد.

٥-‌ حضور رقباي اصلي جناب آقاي دكتر حسن روحاني در دولت يازدهم با توجه به مواضع مشابه دولت قبل معضلات اقتصادي كنوني كشور را تشديد خواهد كرد و نابرابري بين اغنيا و طبقات فرودست تشديد خواهد شد كه حاصل آن رشد آسيب‌هاي اجتماعي و اشكال مختلف ناامني در كشور خواهد بود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین