کد خبر: ۴۴۵۲۲۶
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳

رئیس جمهور جدید کره جنوبی به دنبال لغو یک توافق مهم با ژاپن

«مون جائه این» نامزد حزب لیبرال ‌دمکرات (مینجو) و رئیس جمهور جدید کره جنوبی از احتمال ملغی کردن توافقنامه مهم بردگان جنسی موسوم به «زنان آسایشگر» با ژاپن خبر داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
این توافق را دولت «پارک گئون هی» رئیس جمهور قبلی کره جنوبی با دولت «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن امضا کرده بود مبنی بر اینکه برای حل مساله هشت میلیون و ۹۰۰ هزار دلار غرامت به بازماندگان کره ای پرداخت شود.
به گزارش ایرنا، اما «مون» در تازه ترین سخنان خود خاطر نشان کرد که بیشتر مردم کره جنوبی چنین توافقی را که دولت قبلی امضا کرده است، قبول ندارند.
موضوع مربوط به بردگی جنسی زنان کره ای (زنان آسایشگر) توسط ارتش امپراتوری ژاپن در دوران جنگ جهانی دوم و عذرخواهی نکردن ژاپن از این جنایت تاریخی همچنان یکی از چالش های اصلی در روابط توکیو و سئول محسوب می شود.
این در شرایطی است که فومیو کیشیدا وزیر خارجه ژاپن از دولت جدید کره جنوبی و رئیس جمهور این کشور خواسته بود به توافقنامه های قبلی دو کشور پایبند باشد.
نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که مساله مذکور را رئیس جمهور جدید در جریان گفت و گوی تلفنی به اطلاع نخست وزیر ژاپن رسانده است.
در حالی که «مون جائه این» از قبول نداشتن توافقنامه مربوط به زنان آسایشگر از سوی کره ای ها می گوید، «آبه» از او خواسته است به توافق پایبندی نشان داده و آن را اجرا کند.
خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی روز جمعه گزارش کرده است که بیشتر مردم کره این توافق را قبول ندارند. هر چند که بخشی از این غرامت قرار است به خانواده های قربانیان تعلق گیرد.
در جریان مبارزات انتخاباتی «مون» قول داده بود که اگر رئیس جمهور شود در باره این توافقنامه یک بار دیگر با دولت «آبه» وارد گفت و گو شود.
کره جنوبی می گوید، بر اساس اسناد تاریخی بیش از 200 هزار زن تبعه کره جنوبی، چین، فیلیپین و کشورهای دیگر در دوران جنگ جهانی دوم از سوی ژاپن وادار به بردگی جنسی برای سربازان ژاپنی در مناطق تحت اشغال این کشور شدند.
هر ساله زنان کره ای که مورد بردگی جنسی قرار گرفته و هنوز در قید حیات هستند، با تجمع در مقابل سفارت توکیو در سئول، عذرخواهی رسمی دولت ژاپن و پرداخت غرامت از دولت این کشور را خواستار می شوند.
بر اساس گزارش رسانه های کره ای، تا سال 2007 تعداد 120 نفر از این زنان زنده بودند و امروز حدود 47 نفر زنده هستند که بیشتر آنها بالای 90 سال سن دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین