کد خبر: ۴۴۵۳۲۰
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱

صادرات پتروشیمی باز هم رکورد زد

ایسنا گزارش داد: دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به ثبت یک رکورد جدید برای صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران درسال ۱۳۹۵، اعلام کرد: سال گذشته بیش از ۵۰.۶ میلیون تن محصول پتروشیمی در کشور تولید شد که بیش از ۲۰.۳۹ میلیون تن آن صادر شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

 احمد مهدوی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در حاشیه نمایشگاه نفت تهران درباره آخرین وضعیت تولید و صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران در طول چهار سال فعالیت دولت یازدهم گفت: سال ۱۳۹۲ ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران حدود ۵۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تن بوده که از این میزان حدود ۴۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول تولید شده است.

 دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه سال ۱۳۹۲ بیش از ۱۲ میلیون و ۵۸۷ هزار تن محصول پتروشیمی به ارزش ۹ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار به بازار جهانی صادر شده است، اظهار کرد: سال ۱۳۹۳ ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به ۵۷ میلیون و ۱۰۴ هزار تن رسید که در مقایسه با سال ۱۳۹۲ رشد یک درصدی داشت و در این سال بیش از ۴۴ میلیون و ۳۶۵ هزار تن محصول پتروشیمی تولید شده که در تولید رشدی حدود ۱۰ درصدی نست به سال ۱۳۹۲ اتفاق افتاده است.

 به گفته وی سال ۱۳۹۳ همچنین ۱۵ میلیون و ۸۸۶ هزار تن محصول پتروشیمی به ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار به بازار جهانی عرضه شده که از نظر تناژ صادرات در سال ۱۳۹۳ در مقایسه با سال ۱۳۹۲، رشد ۲۶ درصدی و از نظر ارزش رشد ۴ درصدی داشته است.

 این مقام مسئول با یادآوری اینکه سال ۱۳۹۴ ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به بیش از ۵۷ میلیون و ۹۰۹ هزار تن رسید و تولید به حدود ۴۶ میلیون و ۴۱۱ هزار تن افزایش یافت، اظهار کرد: ظرفیت نصب شده تولید محصولات پتروشیمی سال ۱۳۹۴ در مقایسه با سال ۱۳۹۳ رشد یک درصدی و تولید رشد ۵ درصدی داشته است.

 وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۴ تناژ صادرات محصولات پتروشیمی ایران به بیش از ۱۸ میلیون ۸۰۹ هزار تن و ارزش صادرات به حدود ۹ میلیارد و ۵۸۶ میلیون دلار رسید، افزود: سال ۱۳۹۴ در مقایسه با سال ۱۳۹۳ از نظر تناژ رشد ۱۸ درصدی و از نظر ارزش صادرات به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت و با وجود افزایش حجم صادرات، کاهش ۷ درصدی به ثبت رسیده است.

 مهدوی همچنین با بیان اینکه سال گذشته ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به رقم بی سابقه ۶۱ میلیون و ۹۰۸ هزار تن رسید، یادآور شد: سال گذشته در مجموع بیش از ۵۰ میلیون و ۶۱۴ هزار تن محصول پتروشیمی تولید شده که سال ۱۳۹۵ در مقایسه با سال ۱۳۹۴ از نظر ظرفیت نصب شده رشد ۷ درصدی و از نظر تولید جهش ۹ درصدی حاصل شده است.

 دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اعلام اینکه سال گذشته حجم صادرات محصولات پتروشمی ایران با ثبت یک رکورد جدید به بیش از ۲۰ میلیون و ۳۹۰ هزار تن و ارزش صادرات به ۹ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار رسید، خاطرنشان کرد: از نظر حجم صادرات سال ۱۳۹۵ در مقایسه با سال ۱۳۹۴ رشد ۸ درصدی و از نظر ارزش صادرات به دلیل روند کاهش قیمت نفت عملا تغییری در مقایسه با سال ۱۳۹۴ حاصل نشد.

 این فعال صنعت پتروشیمی با یادآوری اینکه سهم محصولات پتروشیمی در سبد صادرات غیر نفتی ایران تا پایان سال ۱۳۹۵ به حدود ۲۱.۷ درصد رسیده است، تاکید کرد: در مجموع از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال گذشته با بهره‌برداری از طرحهای جدید و رفع گلوگاه‌های تولید در مجتمع‌های موجود نسبت تولید به ظرفیت نصب شده روند صعودی داشته است؛ به طوریکه به ترتیب از سال ۹۲، ۹۳، ۹۴ و ۹۵ سالانه ۷۱ درصد، ۷۸ درصد، ۸۰ درصد و در نهایت سال گذشته ۸۲ درصد ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی منجر به تولید شده است.

 وی همچنین در مورد مهمترین برنامه‌های تکمیل طرحهای در دست اجرای صنعت پتروشیمی توضیح داد: در حال حاضر از مجموع کل طرحهای باقی مانده از برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه، ۶۰ طرح در دست اجرا وجود دارد.

 به گفته مهدوی هم‌اکنون ۳۸ طرح پتروشیمی با پیشرفت کمتر از ۳۰ درصد، ۱۰ طرح با پیشرفت بین ۳۰ تا ۵۰ درصد، دو طرح با پیشرفت ۵۰ تا ۷۰ درصد و ۱۰ طرح با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد در سطح صنعت پتروشیمی فعال هستند و در مجموع برای تکمیل این ۶۰ طرح، به ۲۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

 وی همچنین از برنامه‌ریزی برای ساخت ۲۵ طرح جدید پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۵۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی و پلیمری در قالب برنامه ششم توسعه خبر داد و خاطرنشان کرد: برای ساخت و بهره‌برداری از این طرحهای جدید هم به حدود ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین