کد خبر: ۴۴۵۴۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱

پاسخ گمرک به ادعای یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری

گمرک ایران ادعای یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری در خصوص گمرک را تکذیب کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
گمرک جمهوری اسلامی ایران به دنبال فرمایشات مقام معظم رهبری در روزهای نخست سال جاری مبنی بر تجهیز گمرکات به دستگاه‌های ایکس ری اقدام به برنامه‌ریزی برای خرید ١٩ دستگاه  ایکس ری کرده است.
به گزارش ایسنا، طبق اعلام گمرک ایران، این ۱۹ دستگاه ایکس ری کانتینری در مرحله خرید، حمل و در مرحله تجهیز سازه است که شامل دو دستگاه ایکس ری پیشرفته پرسرعت در مراحل تحویل به گمرک بوده و یکی از آنها تحویل و به بندرعباس منتقل شده و انجام تشریفات قانونی تعدادی از آنها از طریق بومی سازی و استفاده از توان صنایع داخلی و دانش و تخصص مهندسین کشور و امکانات داخل صورت پذیرفته است و  اواخر سال گذشته سفارش تولید ۵ دستگاه ایکس ری کامیونی به وزارت دفاع داده شده و قرارداد آن نیز منعقد شده است.

طی سال‌های فعالیت دولت یازدهم  تعداد دستگاه‌های ایکس ری کامیونی به دو برابر قبل افزایش یافته و در حال حاضر تعداد ۱۲ دستگاه ایکس ری کامیونی در گمرکات اجرائی با حداکثر ظرفیت فعال و در حال بهره‌برداری است.

بر اساس آنچه گمرک ایران اعلام کرده است، اقدامات صورت پذیرفته در جهت مبارزه با پولشویی و قاچاق، کشفیات کالای قاچاق، مواد مخدر و پیش سازها به شرح زیر است:"

علاوه بر پیاده سازی سامانه‌های مکانیزه و نیز سامانه جامع گمرکی که از جمله اقدامات موثر صورت پذیرفته طی سال‌های اخیر در جهت مبارزه مجدانه با قاچاق کالا و مواد مخدر است، اعمال مدیریت ریسک، تقاطع گیری اطلاعاتی، بهره گیری از تجهیزات کنترلی پیشرفته و سگ‌های مواد یاب و غیره منجر به کشف قابل توجهی در قاچاق کالا و مواد مخدر و همچنین قاچاق انسان نیز شد.

در این راستا گمرک جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر تعداد ۵ دستگاه ایکس ری کامیونی از محل منابع مالی داخلی خود خریداری و در گمرکات اجرایی نصب کرده است و در حال حاضر تعداد ۱۲ دستگاه ایکس ری کامیونی در گمرکات فعال و در حال بهره برداری است که در سال‌های اخیر به دو برابر افزایش یافته است.

همچنین دو دستگاه ایکس ری پیشرفته پر سرعت در مراحل تحویل به گمرک بوده و انجام تشریفات قانونی تامین پنج دستگاه دیگر از طریق وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با استفاده از دانش و تخصص مهندسین داخلی و امکانات داخل کشورصورت پذیرفته است .

از سوی دیگر، بهره‌برداری بهینه از دستگاه‌‏های کنترلی پیشرفته در جهت کشف قاچاق انسان در سال ۱۳۹۵ منجر به کشف ۵۰ مورد قاچاق انسان در گمرک بازرگان شده است.

تعداد سگ های موادیاب ۲۱ قلاده آماده به کار که ۱۰ قلاده در سال ۹۵ خریداری و آموزش داده شده است.

علاوه بر این در حال حاضر ۸۹ هزار دستگاه موقعیت یاب (GPS) برروی کامیون‌های ترانزیتی نصب و تبادل اطلاعات آنها با سامانه‌های موجود میسر است.

استفاده از پلمپ الکترونیکی در محموله‌های ترانزیتی و بکارگیری تکنولوژی RFIDجهت کنترل پته. های عبور محموله های وارداتی د رگلوگاه های نیروی انتظامی از دیگر اقدامات صورت پذیرفته است.

همچنین به منظور اقدامات پیشگیرانه با صدور بخش نامه‌‏های متعدد در ارتباط با اجرای صحیح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، آموزش مداوم کارکنان و راه اندازی و بهره برداری از سامانه جعل و سایر اقدامات مقتضی، سعی در کاهش قاچاق کالا و تخلفات مربوطه شده است.

بر اساس گزارش گمرک ایران، تعداد پرونده‏‌های قاچاق کالا در سال ۱۳۹۵ در حدود ۱۶۷۶ فقره به ارزش تقریبی ۱۹۹۶ میلیارد ریال بوده است که نسبت به سال ۱۳۹۴ علیرغم کاهش ۱.۸ درصد در تعداد پرونده ها، ۵۱.۴ درصد در ارزش کالا افزایش داشته است.

در گذشته به علت عدم وجود سیستم های کنترلی و نظارت لازم بر تشریفات گمرکی میزان ارزش کل پرونده های قاچاق مکشوفه ۴۰۰ میلیارد ریال بوده است.

در حالیکه با اجرای سامانه‌های الکترونیکی و اصلاح و کنترل فرآیندها در سال ۱۳۹۴ این شاخص به رقم ۱۶۲۳ میلیارد ریال افزایش یافته که حاکی از رشد بالغ بر ۳۰۰ درصدی است.

میزان کشفیات انواع مواد مخدر، روانگردان و پیش سازهای مواد مخدر طی سال ۹۵ به میزان ۲۸ تن بوده و مطابق با آخرین گزارش منتشره توسط دفتر  اطلاعات منطقه‌ای سازمان جهانی گمرک (RILO A/P)، کشور ایران بیشترین کشفیات قاچاق کالا و مواد مخدر را در بین کشورها به خود اختصاص داده است و در رتبه سوم قرار گرفته است".

مصطفی میرسلیم در بخشی از توضیحات خود در سومین مناظره انتخاباتی در واکنش به توضیحات اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری، امکانات مبارزه با قاچاق را نقد کرد و زیر سوال برد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین