کد خبر: ۴۴۵۷۴۳
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲

وزیر دولت دهم به سایت بانک مرکزی رجوع کند

آفتاب‌‌نیوز : ایرنا به نقل از معاون اداره حساب های اقتصادی بانک مرکزی نوشت: بانک مرکزی در سه سال گذشته همه آمارها و اطلاعات اقتصادی را به موقع منتشر کرده و همه این آمار در پایگاه اینترنتی آن موجود است.

سیدشمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت‌های نهم و دهم هفته گذشته در مصاحبه با یکی از رسانه ها مدعی شده بود که بانک مرکزی آمار عملکرد بخش های مختلف اقتصادی از جمله تولید و اشتغال را در سال 1394 منتشر نکرده است و دولت یازدهم را متهم به تخریب مبانی آماری کشور و مخفی‌کاری در انتشار آمار و اطلاعات کرد.

وی ضمن بیان انتشار نیافتن آمار رشد اقتصادی سال 1394 در سایت بانک مرکزی، گفته بود: «اگر رشد برای سال 94 وجود ندارد. چگونه می‌توان گفت رشد سال 95 فلان عدد است؟ مگر نباید این عدد با عدد سال قبل بررسی شود».

در این پیوند «علیرضا قائدی» معاون اداره حساب های اقتصادی بانک مرکزی در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: بانک مرکزی به عنوان یک نهاد تخصصی و کارشناسی، اطلاعات مربوط به شاخص های اقتصادی را به طور روشن منتشر می کند.

معاون اداره حساب های اقتصادی بانک مرکزی گفت: ادعای انتشار نیافتن نرخ رشد اقتصادی سال 1394 در پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی در شرایطی مطرح شده است که بانک مرکزی همزمان با اعلام نرخ رشد اقتصادی برای 9 ماهه سال 1395 در 23 اسفند ماه پارسال، نرخ رشد اقتصادی سال 1394 را به همراه جزئیات دقیق آماری مربوط به محاسبه نرخ رشد مذکور بر حسب «بخش‌های مختلف اقتصادی» و «اقلام هزینه‌ای» (بر اساس سال پایه 1390) از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی منتشر کرد.

وی یادآور شد: در بند (پ) ماده 10 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، بانک مرکزی ملزم به تولید و ارایه آمارهای تخصصی شده است.

قائدی تاکید کرد: ادعای انتشار نیافتن اطلاعات مزبور در حالی مطرح شده است که پیش از این و در دوره دولت‌های نهم و دهم، انتشار اطلاعات حساب های ملی برای یک دوره دو ساله متوقف شده بود.

وی افزود: لازم به تاکید است که بانک مرکزی در طول سه سال گذشته به انتشار به موقع و منظم آمار و اطلاعات اقتصادی اهتمام ویژه داشته است. ضمن آن که بانک مرکزی در اوایل سال جاری و برای نخستین بار نسبت به اعلام تقویم زمانی انتشار اطلاعات اقتصادی اقدام کرده و خود را نسبت به انتشار عمومی آمارهای اقتصادی بر اساس جدول زمان‌بندی ارایه شده در تقویم مزبور متعهد می‌داند.

قائدی درباره ادعای منتشر نشدن آمار اشتغال سال 1394 از سوی بانک مرکزی تصریح کرد: مسئولیت انتشار گزارش اشتغال و بیکاری بر عهده مرکز آمار ایران است و آن مرکز گزارش «نتایج آمارگیری نیروی کار» را در مقاطع فصلی و سالانه تهیه و منتشر می‌کند.

وی افزود: اکنون نیز آمار عملکرد اشتغال و نرخ بیکاری تا پایان سال 1395 روی پایگاه اطلاع‌رسانی آن مرکز قرار دارد و نبود اشراف جناب آقای حسینی به این نکته جای تعجب دارد.

معاون اداره حساب های اقتصادی بانک مرکزی خاطر نشان کرد: انتظار می‌رفت، آقای شمس الدین حسینی که در گذشته مسئولیت وزارت امور اقتصادی و دارایی را بر عهده داشته‌اند، قبل از هرگونه موضع‌گیری قطعی و ایجاد افتراء به دولت یازدهم در ارائه آمار و اطلاعات مخدوش، اندکی حوصله به خرج داده و آمار و اطلاعات منتشره روی پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی را مورد توجه قرار می‌دادند.

قائدی تاکید کرد: بدیهی است، اینگونه اعلام‌نظرها و موضع‌گیری‌ها، شائبه ایجاد هیاهو جهت تسویه‌حساب‌های سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری را تقویت می‌ کند که به دور از رویکرد انصاف و دیدگاه کارشناسی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین