کد خبر: ۴۴۶۶۲۸
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۲

فشار خون را دست کم نگیرید

مدیر گروه بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه بگفت: طبق مطالعات اخیر بار جهانی بیماری ها، فشارخون بالا مهمترین خطر مرگ و ناتوانی در دنیاست.
آفتاب‌‌نیوز :
ویدا صنیعی گفت: در حالی که اقدامات ساده ای برای ادغام ارزیابی معمول فشارخون در ارائه خدمات بهداشتی درمانی، مدارس، دانشگاه ها، محل های کار، جامعه و نیز تمام جوامع، وجود دارد که می تواند نقش مهمی در شناسایی و درمان این بیماری داشته باشد.

 وی گفت:براساس آمار بدست آمده ، حدود 3 نفر از هر ده نفر بزرگسال در سراسر دنیا از فشارخون بالا رنج می برندو تقریباً 1.8 میلیارد نفر در دنیا فشارخون بالا دارند که 50% از آن ها کاملاً از وضعیت خود بی اطلاع هستند و بعضی از آنهایی هم که از وضعیت خود مطلع هستند، هیچ اقدام درمانی دریافت نمی کنند.

صنیعی این بیماری را با یک اندازه گیری ساده فشارخون با دستگاه فشارخون در خانه یا مراکز درمانی ، قابل تشخیص ، درمان و کنترل دانست و اظهار داشت: مهم این است که کسانی که فشارخون آن ها اندازه گیری می شود از میزان فشارخون خود و مفهوم آن مطلع شوند و افرادی که فشارخون بالا دارند، برای ارزیابی بیشتر و درمان به پزشکان و مراقبت های بالینی مراجعه کنند.

مدیر گروه بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه کنترل فشارخون بالا از بروز 70 % سکته های مغزی جلوگیری می کند اندازه گیری فشار خون حداقل سالی یک بار را برای آگاهی از میزان فشار خون خود لازم و ضروری دانست.

وی گفت : افرادی که بیماری فشارخون بالا ندارند می توانند با رعایت رژیم غذایی و فعالیت بدنی به حفظ فشارخون خود در حد طبیعی کمک کنند. چرا که فشار خون بالا سبب بروز خطرات مهمی مانند سکته های قلبی و مغزی، نارسایی کلیه ، اختلالات بینایی، کما یا حتی مرگ می شود.

 صنیعی درپایان به افرادی که بیماری فشار خون دارند توصیه کرد: این افراد نیز می توانند با مصرف به موقع و منظم دارو، رعایت رژیم غذایی کم نمک و کم چربی ، مصرف بیشتر سبزی و میوه و انجام فعالیت بدنی به کنترل فشار خون خود در حد طبیعی، کمک کنند.

منبع:باشگاه خبرنگاران


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین