کد خبر: ۴۴۷۳۳۸
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱

ضربه‌ای که رئیسی از تتلو خورد/ پیشنهاد یک اصلاح‌طلب به رئیسی: ناطق‌نوری را الگوی خود کنید

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: گفتمان پیروز انتخابات با تقسیم‌بندی مردم، به گونه‌ای که قشرهایی از مردم را در برابر قشرهای دیگر قرار دهد مخالف است.
آفتاب‌‌نیوز : سیدمصطفی تاج‌زاده با بیان اینکه تردیدی وجود ندارد که این پیروزی، پیروزی ملت ایران است، اظهار داشت: ما در منطقه‌ استبدادزده خاورمیانه به سر می‌بریم و مدت زیادی نیست که مردمش با دموکراسی، انتخابات و صندوق رای آشنا شده‌‌اند. از سوی دیگر در سال‌های اخیر نیز با پدیده خطرناکی به نام داعش مواجه شده‌ایم که از اساس با این پدیده دوران‌ساز و رهایی‌بخش یعنی انتخابات و حق رای مخالف است و آن را روشی غیر اسلامی و حتی ضداسلامی می‌خواند.

به گزارش ایلنا ، این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه علل و دلایل پیروزی آقای روحانی را می‌توان در دو دسته سلبی و ایجابی تقسیم کرد، خاطرنشان کرد: از منظر سلبی، نگرانی بسیاری از ایرانیان از پیروزی رقیب و حاکمیت گفتمانی خاص در کشور ریشه می‌گرفت و از نظر ایجابی هم عملکرد دولت روحانی در چهار سال گذشته بود که به رغم همه کمبودها و نارسایی‌ها، در مجموع اکثریت رای‌دهندگان به آن نمره مثبت دادند و دستکم در قیاس با رقبا آن را پذیرفتند.

تاج‌زاده با یادآوری وعده‌هایی که مردم به خاطر آنها به روحانی رای داده‌اند، اظهار داشت: مهم‌ترین این وعده‌ها در داخل کشور، تداوم و تعمیق بخشیدن به اصل گفت‌وگو برای حل مشکلاتی مانند رفع حصر و رفع ممنوعیت تصویری از یکسو و جلب اعتماد ایرانیان برای مشارکت در عرصه اقتصاد به منظور مهار مشکلات معیشتی و پیشرفت و توسعه از سوی دیگر است.

رئیسی ظرفیت اینکه رهبری یک جریان را برعهده بگیرد را ندارد

عبدالله ناصری تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب در تحلیل نتیجه ی انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اصلاح طلبان همیشه گفته اند که حرکت کشور در مدار توسعه، به هیچ وجه بدون همراهی دو جریان سیاسی موجود در کشور امکان پذیر نیست. همه ی انتخابات ها در سال های گذشته نشان داده که دو جریان سیاسی ریشه دار در کشور هرگز نمی توانند یکدیگر را نادیده بگیرند.

وی اضافه کرد: در هر حال، اقای رئیسی ظرفیت اینکه رهبری یک جریان را برعهده بگیرد را ندارد. در جبهه اصولگرایی حتما افرادی دیگری وجود دارند که بتوانند این مسئولیت را عهده دار شوند و در نقش رهبر این جریان ظاهر شوند، افرادی مثل ناطق نوری، لاریجانی و ولایتی. به نظر بنده، زمینه ای برای رئیسی در این موضوع وجود ندارد. در انتخابات، بالاخره هیچکس نتوانست پارادایم و گفتمان آقای رئیسی را درک و فهم کند، البته رای 15 میلیونی ایشان قابل تجزیه و تحلیل و تقسیم بندی در چند بخش است.
ناصری در تشریح چرایی شکست رئیسی گفت: به هرصورت واقعیت این است که رئیسی در حوزه ی دیگری فعالیت داشته و به یکباره وارد میدان شده بود و مفهموم رقابت و سازوکار آن را نمی توانست بداند. بعلاوه، نیروهایی هم که دور او را گرفته بودند، کسانی نبودند که اینکاره باشند.

وی افزود: یکی از اشتباهات استراتژیک رئیسی، وجود افرادی مثل آن خواننده در ستادش بود. همراه شدن و عکس گرفتن با آن خواننده، حتما جریان مذهبی را ناراحت و مسئله دار می کند. اگر چنین افرادی وارد حوزه کلان شوند، هزینه های زیادی می توانند به کشور تحمیل کنند، مثل احمدی نژاد که البته تتلو نداشت اما تفکرات شبیهی نداشت و نتیجه اش این شد که ضربه بدی به کشور خورد.

این تحلیلگر سیاسی اضافه کرد: حضور این جنس از افراد به رئیسی ضربه زد، البته ما بعنوان اصلاح طلب از این اتفاقات اظهار خرسندی نمی کنیم، اما امیدواریم که رئیسی بتواند به مانند اقای ناطق در سال 76 بازنگری در خود داشته باشد، ناطق امروز به چهره ای محبوب در جامعه تبدیل شده است، این درحالیست که روزی رقیب جریان اصلاحات بود. رئیسی نیز باید همین مسیر را طی کند و او را الگوی خود سازد.

ناصری با اشاره به تخریب های جریان رقیب علیه دولت خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که رئیسی در میانه ی یک موج و هیجان اجتماعی در درون جبهه اصولگریان وارد کارزار شد و بر موج سوار شد و نهایتا توانست بخشی از آرا را با ویژگی هایی مثل سیادت و تولیت آستان مقدس امام رضا (ع) بدست بگیرد. اما یادمان نرود که در ایام تبلیغات، هجمه های سنگین و غیرعادلانه ای علیه دولت شکل گرفت. اگر این مهندسی جامعه افکار عمومی در دست دولت بود، حتما آرای آقای روحانی بیشتر از این بود.

وی ادامه داد: جامعه ما مذهبی است و نباید با دین مردم بازی شود، با این حال، جریان رسانه ای مقبل دولت فضایی در جامعه مذهبی ایجاد کرد که انگار دولت روحانی با دین ضدیت دارد. خب این مسئه ی تاثیرگذاری بود و باعث تحریک جامعه رای اقای رئیسی شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین