کد خبر: ۴۴۷۶۱۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۶
تغيير در پايتخت‌هاي اصلي اصولگرايان

مشهد، اصفهان و تهران « اصلاح‌طلب» شدند

مردم در بيشتر شهرهاي بزرگ از جمله كرج به نامزدهاي ليست اميد در انتخابات شوراها راي دادند
آفتاب‌‌نیوز :
کبوتر پيروزي روي شانه‌هاي اصلاح‌طلبان جاخوش كرده است. هنوز شيريني پيروزي حسن روحاني را هضم نكرده‌اند كه خبرهاي خوش از سراسر ايران براي‌شان مخابره مي‌شود. اصلاح‌طلبان در بسياري از شهرها توانستند اكثريت كرسي‌هاي پارلمان شهري را از آن خود كنند. اگر در سال ٩٢ با پيروزي روحاني بسياري بر اين باور بودند كه جريان اصلاح‌طلب جان گرفته است و پس از انتخابات هفتم اسفند در تهران بسياري معتقد بودند اين جريان‌سياسي بازگشتي شكوهمندانه داشته اكنون مي‌توان گفت دست بالا متعلق به اصلاح‌طلبان است.

از يك سو پيروزي حسن روحاني، سوي ديگر حضور اسحاق جهانگيري به عنوان نماينده اين جريان كه پس از سال‌ها محدوديت صداي شان را به گوش مردم رساند. در اين ميدان اما نبرد ديگري هم در كار بود. نبردي كه در ميان شور و شوق و هيجانات انتخابات رياست‌جمهوري كمرنگ جلوه مي‌كرد اما اكنون پيروزي پررنگ و اميدبخشي را براي اصلاح‌طلبان به ارمغان آورده است. اكنون مي‌توان گفت اصولگرايان نه فقط در انتخابات رياست‌جمهوري، بلكه در انتخابات شوراهاي شهر هم شكست سنگيني را متحمل شدند. امروز ديگر پايتخت، هيچ نماينده اصولگرايي ندارد، امروز تهران «اميد» دارد، هم در بهارستان و هم در بهشت.

اصلاح‌طلبان هر ٢١ كرسي شوراي شهر پايتخت را فتح كردند و آنچه در انتخابات مجلس بر سر اصولگرايان آمد، در انتخابات شوراي شهر نيز تكرار شد. محسن هاشمي‌رفسنجاني كه نامش در صدر ليست اصلاح‌طلبان بود با كسب يك ميليون و ٧٠٠ هزار راي از شهروندان پايتخت شگفتي‌ساز شد. اما اين شگفتي فقط براي نفر نخست ليست اميد در تهران نبود. حجت نظري، آخرين نفر ليست اميد يك ميليون و ٦٠ هزار راي از آن خود كرد. به بيان ديگر آخرين نفر ليست اصلاح‌طلبان در تهران بيشتر از ابراهيم رييسي در پايتخت سبد راي خود را پر كرد. نامزد اصلي اصولگرايان تنها بيش از ٩٠٠ هزار راي در تهران كسب كرده است.

تغيير در پايتخت‌هاي اصلي اصولگرايان

پيروزي بزرگ در اين دوره از انتخابات شوراهاي شهر تنها مختص به پايتخت نبود. اصلاح‌طلبان در بيشتر شهرهاي بزرگ پيروزي‌هاي قاطعي را كسب كردند و گام‌هاي بسيار بلندي را برداشتند. اكثريت شوراهاي شهر در مشهد و اصفهان به طور كامل در اختيار اصلاح‌طلبان قرار گرفت. در اين ميان شايد مشهد مهم‌ترين گام بود. در انتخابات هفتم اسفند در ميان خبرهاي پيروزي اصلاح‌طلبان در بسياري از شهرها، مشهد براي آنها چندان خوش‌يمن نبود و نماينده‌هاي اصولگرا را، راهي بهارستان كرد. اما در ٢٩ ارديبهشت ماه اصلاح‌طلبان مشهد پيروزي بزرگي را پس از ١٢ سال براي خود رقم زدند و ليست اميد اصلاح‌طلبان در اين شهر همه ١٥ كرسي شوراي شهر را از آن خود كردند. اما پيروزي بزرگ براي اصلاح‌طلبان خراسان رضوي تنها به مشهد ختم نمي‌شود. خبرها حاكي از آن است كه، اصولگرايان نه‌تنها در مشهد، بلكه در استان خراسان رضوي شكست خورده‌اند. حسيني، رييس ستاد انتخابات استان خراسان رضوي گفت در استان ٢٨ مركز شهرستان داريم. گرايش سياسي ٧٥درصد منتخبين شوراهاي شهري استان اصلاح‌طلب و معتدل است. از اين ميزان ٨٢ نفر معادل ٥/٤٩ درصد اصلاح‌طلب و ٤٢ نفر معادل با ٥/٢٥ درصد مستقل و از جريان اعتدال هستند. ٤١نفر از منتخبين مردم در ٢٨ شهر استان معادل با ٢٥ درصد نيز اصولگرا هستند. او در ادامه گفت در ٥شهر استان ١٠٠ درصد اصلاح‌طلبان و اعتداليون حامي دولت حايز اكثريت آرا شده‌اند كه اين پنج شهر شامل مشهد، بجستان، تايباد، خواف و زاوه است. در هيچ يك از شهر‌هاي مركز شهرستان‌هاي استان اصولگرايان نتوانسته‌اند اكثريت شورا را به دست آورند. در شهر‌هاي تربت‌حيدريه ٤ نفر، تربت‌جام ٣، جوين ٣، كاشمر ٣ و گناباد ٣ نفر اصولگرا وارد شوراي شهر شده‌اند، هر چند در اين شهرها نيز اكثريت با اصولگراها نيست. حسيني همچنين گفت ساير مركز شهرستان‌هاي استان اكثريت اعضاي شوراها با حاميان دولت است، در هر يك از شوراي شهرهاي باخزر، جغتاي، خوشاب، رشتخوار، فيروزه، فريمان، مه‌ولات ٤ نفر حامي دولت حايز اكثريت آرا شده‌اند. در نيشابور ٨ نفر، فريمان ٣، چناران ٥، خليل‌آباد ٣، درگز ٣، سبزوار ٧، قوچان ٥ و كلات ٣ نفر از منتخبين از حاميان دولت هستند. مشهد و اصفهان هميشه جزو شهرهايي بودند كه اصولگرايان در آنها دست بالا را داشتند و سال‌ها پيروزي در اين شهرها سبب شده بود تا به اين شهرها لقب پايتخت اصولگرايان داده شود.

پيروزي در ديگر شهرها

با پايان شمارش صندوق‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري و اعلام نتيجه نهايي آن، فضاي خبري به سمت نتايج شوراهاي شهر رفته است. از ديروز صبح خبرهاي خوبي براي اصلاح‌طلبان مخابره شده است كه حاكي از پيروزي آنها در بيشتر شهرهاي كشور است. بدين‌ترتيب مي‌توان گفت اصلاح‌طلبان اكثريت پارلمان‌هاي شهري را برده‌اند و برنده قطعي آنها خواهند بود. در كنار كلانشهر تهران، اصلاح‌طلبان توانستند در كرج هم پيروزي دلچسبي را كسب كنند. همه ١٣ نفر ليست اصلاح‌طلبان در اين شهر پيروز شده‌اند و كرجي‌ها حتي يك اصولگرا را هم به شوراي شهر خود راه ندادند. در حالي كه خبرهاي مربوط به اتمام شمارش و تجميع آراي كرج منتشر شده بود، ايلنا گزارش داد با وجود آنكه شنيده‌ها از پيروزي قاطع «ليست اميد» در كرج حكايت دارد، يكي از اعضاي اصولگراي هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراها، مدعي شده كه بروز تخلفات گسترده در اين پيروزي تاثيرگذار بوده است. با همه اينها بسياري، با توجه به اينكه خبرهاي پيروزي اصلاح‌طلبان در تهران و بسياري از كلانشهرهاي ديگر منتشر شده به زودي نتايج رسمي در كرج هم منتشر شود و اصلاح‌طلبان به صورت رسمي در كرج هم به پيروزي بنشينند. در شيراز هم هواي اصلاح‌طلبي در شهر حاكم شده است. مشاركت بالاي شهروندان شيرازي سبب شد تا سال‌ها تسلط اصولگرايان در اين شهر پايان يابد. ابتدا خبرهاي غيررسمي حكايت از پيروزي قاطع ليست اصلاح‌طلبان در اين شهر داشت. اما ديروز عصر درنهايت مشخص شد اصلاح‌طلبان ١٢ كرسي و اصولگرايان يك كرسي از ١٣ كرسي اين شهر را كسب كرده‌اند. به اين ترتيب شيراز هم به دومينوي پيروزي اصلاح‌طلبان پيوست. از ١١ كرسي شوراي شهر يزد هم، ٦ كرسي از آن اصلاح‌طلبان و ٢ كرسي از آن اصولگرايان و ٣ كرسي هم نصيب نامزدهاي مستقل شد تا در يزد هم اصلاح‌طلبان دست بالا را داشته باشند. در تبريز هم اصلاح‌طلبان با كسب ٨ كرسي از ١٣ كرسي شوراي اين شهر عنوان پيروز را براي خود كردند. در بندر انزلي و زاهدان اما اصلاح‌طلبان به طور مطلق پيروز شدند. به عبارت ديگر در اين دو شهر ليست اصلاح‌طلبان به طور كامل تمام كرسي‌هاي شوراي شهر را از آن خود كردند و اصولگرايان ناكام بزرگ ميدان بودند. در همدان و بندرعباس هم اصلاح‌طلبان پيروزي‌هايي را كسب كردند اما اين پيروزي‌ها مطلق نبودند. در همدان از ١١ كرسي تنها ٥ كرسي نصيب اصلاح‌طلبان شد و در بندر عباس، ٣ اصلاح‌طلب، ٢ اصولگرا به شوراي شهر راه يافتند و بقيه كرسي‌ها به چهره‌هاي معتدل نزديك به دولت رسيد.

اصلاح‌طلبان سال‌هاي سختي را پشت سر گذاشته‌اند و بي‌شك همين سختي‌هاست كه شيريني پيروزي اين سال‌ها را دو چندان مي‌كند. با روي كار آمدن دولت محمود احمدي‌نژاد در سال ٨٤ اصلاح‌طلبان به طور كلي از حاكميت كنار رفتند و همه‌چيز به طور كامل در دست اصولگرايان بود. با رخداد وقايع تلخ سال ٨٨ جريان اصلاح‌طلب از مركز دورتر شد. چهره‌هاي اصلي اين جريان يا در زندان بودند يا با محدوديت‌هايي رو‌به‌رو شدند. اما اين جريان در سال ٩٢ با يك ائتلاف و حمايت از حسن روحاني توانست جاني دوباره بگيرد و به عرصه بازگردد. اين گام اول اصلاح‌طلبان در مسير بازگشت به عرصه مديريت كشور بود. در هفتم اسفند ٩٤ گام دوم را هم با موفقيت چشمگير طي كردند و در تهران همه كرسي‌هاي پايتخت را از آن خود كردند و با پيروزي در بسياري از شهرها توانستند تركيب مجلس را تغيير دهند. گام سوم اما مهم‌تر و البته پيروزمندانه‌تر بود. از يك سو حسن روحاني را با رايي بالا راهي پاستور كردند و از سوي ديگر شوراهاي شهر را در بيشتر شهرهاي مهم ايران از آن خود كردند. اكنون اصلاح‌طلبان بار ديگر به صحنه مديريت شهري باز گشته‌اند و كابينه بعدي حسن روحاني مشخص خواهد كرد چقدر در مديريت كشور نقش خواهد داشت. هماي سعادت و پيروزي فعلا بر شانه‌هاي اصلاح‌طلبان نشسته و اگر كارنامه خوبي از خود ارايه دهند بي‌شك اين هماي حالا حالاها از شانه آنها برنخواهد خاست.

منبع: اعتماد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
5
29
یاد شیخ اصلاحات گرامی باد
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
1
13
اصفهان کی اصولگرا بوده که حالا از اصلاح طلب شدنش تعجب میکنی؟
نامخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
13
اینها شکست خوردگان عالم سیاست هستند واز مردم شکست سنگینی خوردند واگر افکار ورفتار خودشان را اصلاح نکنند برای همیشه باید صحنه را به دیگران واگذار کنند امام می فرمود مبادا شما از مردم عقب بمانید واینها همان عقب افتادگان هستند
سردار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
7
ان 1کرسی مصلحتی بود مثل ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
4
شیراز یادتان رفت ! 12 اصلاح طلب یک مستقل
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
3
0
فقط خداعمري باعزت بدهدتااكثراكه بابي تجربه گي و....به اشخاصي كه فقط وفقط به پول وقدرت فكرميكنندودراين ميان بيشتراقشارراكه اطلاعات كافي ندارندونميدانندكه دراينده چه برسرشان خواهدامدرابه طرف خودشان ميكشانندوازانهاسوئ استفاده ميكنندببيندكه دران زمان نه اززندگي ورفاهي كه وعده داده بودندخبري است ونه ازدين واسلام وعزت واقتداروعفت ....انموقع اينهاچه ميكويند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
مطالعه تک بعدی عاقبتش اینگونه اظهارات است
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
0
4
سلام و درود بر مردم فهیم این شهر -کار عاقلانه به این میگن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
1
4
اراک هم8 اصلاح طلب رای آورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
1
ممکلت خود مختار مشهد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین