کد خبر: ۴۴۷۶۱۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۹
سران دنیا به روحانی تبریک گفتند

استقبال جهان از پیروزی روحانی+واکنش‌ها

پیروزی حسن روحانی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری با استقبال بسیاری از سران دنیا همراه شد که با صدور پیام‌هایی، تبریک گفتند.
آفتاب‌‌نیوز :
حتی کانادا که به خاطر برقرارنبودن روابط سیاسی اجازه استقرار صندوق‌های رأی در کشورش را نداده بود نیز در این زمینه سکوت نکرد؛ کریستینا فریلند، وزیر خارجه این کشور، با صدور بیانیه‌ای از پیروزی روحانی و ادامه اجرای الزامات هسته‌ای ایران تحت برنامه جامع اقدام مشترک و نیز بهبود معیشت مردم عادی ایران استقبال کرد. 

او در این بیانیه افزوده است: «کانادا همچنان به پیشبرد ارزش‌ها و منافع خود در زمان تعامل با ایران، ازجمله احترام به حقوق ‌بشر و حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشاتی که بر منطقه تأثیر می‌گذارند، ادامه خواهد داد». زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان نیز ضمن تبریک به مناسبت پیروزی روحانی، در بیانیه‌ای آورد: «پیروزی وی نشانه‌ای است از حمایتی گسترده میان مردم از مسیر گشایش اقتصادی و سیاسی، مسیری که ایران از زمان توافق هسته‌ای در پیش گرفته است. آلمان آماده است به‌عنوان شریک و همراه، این مسیر را ادامه دهد. ما خواهان ادامه این همکاری‌های تقویت‌شده، ازجمله در بخش‌های اقتصادی، علم و فرهنگ هستیم». 

 امانوئل ماکرون که خودش نیز به‌تازگی انتخابات را برده و رئیس‌جمهور فرانسه شده است، ضمن استقبال از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، اعلام کرد فرانسه نسبت به اجرای دقیق توافق هسته‌ای از سوی تهران هوشیار است.  ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا نیز در پیام تبریک خود به روحانی، ابراز اطمینان کرد که دو کشور می‌توانند به ادامه صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه یاری برسانند. سرجو ماتارلا، رئیس‌جمهوری ایتالیا نیز علاوه بر تبریک، خطاب به روحانی نوشت: «ایران در نخستین دور از ریاست‌جمهوری شما، مسیر شجاعانه گفت‌وگوی سازنده را با جامعه بین‌المللی آغاز کرد که نتیجه آن، برجام شد که از اهمیتی تاریخی برخوردار است....یقین دارم در دومین دور از ریاست‌جمهوری شما، مقامات ایران و ایتالیا از هر فرصتی در تعهد مشترک برای ثبات منطقه و گفت‌وگو میان ملت‌ها و تعمیق پیوند دوستی میان ملت‌های ما وارثان تمدن‌های باستانی، استفاده می‌کنند».  

کویت دیگر کشوری است که خواهان توسعه مناسبات خود با ایران در دولت دوم روحانی شد. خالد الجارالله، قائم‌مقام وزیر خارجه کویت، ضمن تأکید بر روابط خوب و دوستانه میان کشورش و جمهوری اسلامی ایران، مناسبات دوستانه میان دو کشور را برای کویت مهم برشمرد و خواهان توسعه مناسبات با ایران شد.  

شینزو آبه، نخست‌وزیر و فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن نیز در پیام‌هایی جداگانه به روحانی تبریک گفته و به گسترش روابط با ایران تمایل نشان دادند. نخست‌وزیر ژاپن در بخشی از پیام خود با یادآوری دیدارش با حسن روحانی، به نقش مهم ایران در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت امیدوار است تهران همچنان نقش خود را در برقراری صلح در این منطقه ایفا کند. وزیر امور خارجه ژاپن نیز در پیام خود بر نقش ایران در برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه تأکید کرد و خواستار افزایش روابط میان تهران و توکیو شد. گفتنی است اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، محمد نوازشریف، نخست‌وزیر پاکستان، عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق، محمد ولد عبدالعزیز، رئیس‌جمهور موریتانی و کولیندا گرابار کیتاروویچ، رئیس‌جمهور کرواسی نیز در پیام‌ها جداگانه‌ای پیروزی دوباره حسن روحانی در انتخابات را تبریک گفتند. 

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
7
برای ثبات منطقه و گفت‌وگو میان ملت‌ها و تعمیق پیوند دوستی میان ملت‌های ما وارثان تمدن‌های باستانی

ایران با دیگر سران منطقه و جهان با فرهنگ وهابی گری مبارزه می کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
8
جا دارد همه و همه به منتخب مردم تبریک بگوییم.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین