کد خبر: ۴۴۷۹۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸

نقطه عطف مهمی در تاریخ ایران/روحانی چگونه در انتخابات برنده شد؟

در حال حاضر روحانی پویایی سیاست در ایران را تغییر داده است. جمعیت وقتی جسارت او را دید متقاعد به رای دادن شد. ترامپ اما اهمیت انتخابات در ایران را برسمیت نشناخته است. این در سخنرانی او در عربستان سعودی مشهود بود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- نشریه آتلانتیک در مقاله‌ای تحت عنوان «حسن روحانی چگونه در انتخابات ایران برنده شد؟» می نویسد: «در این میان توافق هسته ای کافی نبود. حسن روحانی در انتخابات ایران با مشارکت بالای مردم در حدود ۷۳ درصدی با کسب ۵۷ درصد آرا دوباره رییس جمهوری ایران شد.»

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ آتلانتیک افزود: این در حالیست که روحانی در سال ۲۰۱۳ میلادی تقریبا ۵۰.۷ درصد آرا را از آن خود کرده بود. پیروزی او از آن رو اهمیت دارد که در هفته های منتهی به انتخابات هیچ گونه قطعیت در پیروزی او وجود نداشت. بسیاری از ناظران امریکایی این پیروزی را همه پرسی‌ای درباره توافق هسته‌ای دانسته‌اند. 

انتخابات ایران در زمانی بحرانی انجام شد و ایران در محاصره آشفتگی و نارآمی در منطقه به سر می برد. همسایه های ایران به طور فزاینده‌ای رویکردی خصمانه علیه ایران دارند و مصمم به محدود کردن نقش ایران در سوریه، عراق و یمن هستند اگرچه ایران مفاد برجام را اجرا کرده است اما لحن خصمانه دولت ترامپ علیه ایران به سمت رویارویی با آن کشور است.

ایرانیان در مورد اینده کشورشان نگران هستند. انتخاب روحانی یک انتخاب ساده و یا یک رای برای تداوم وضعیت کنونی نیست این یک مانور سیاسی جسورانه و نقطه عطف مهمی در تاریخ ایران است. رقبای روحانی کارزار انتخاباتی‌ای را برگزار کردند که بیش از حد انتظار بود. به خوبی تامین مالی می‌شدند و سازمان یافته بودند و پیام پوپولیستی قوی‌ای را به مردم فقیر می‌دادند و به آنان می گفتند که از توافق هسته‌ای بهره‌ای نصیب‌شان نشده است. آنان ادعا می کردند که بهتر می‌توانند از منافع ایران در در خارج از کشور حمایت کرده و به مشکلات داخلی رسیدگی کنند. محافظه کاران بر روی اقتصاد دست گذاشته بودند اما با خشم سخن می گفتند.

این نشریه در ادامه می نویسد: روحانی به طور صریح به موضوع آزادی‌های سیاسی و فرهنگی پرداخت و از لزوم رفع حصر گفت.

اتلانتیک می نویسد: «در حال حاضر روحانی پویایی سیاست در ایران را تغییر داده است. جمعیت وقتی جسارت او را دید متقاعد به رای دادن شد. ترامپ اما اهمیت انتخابات در ایران را برسمیت نشناخته است. این در سخنرانی او در عربستان سعودی مشهود بود. او از مسلمانان خواست تا از شر افراط گرایی خلاص شوند. او گفت که ایران هنوز چالش امنیتی شماره یک برای امریکا و متحدان آن کشور است با این حال، انتخابات ایران نشان داد که رای دهندگان رشد اقتصادی و تعامل با جهان را می خواهند. این چیزی است که روحانی وعده آن را داده است.  

این نشریه در پایان می نویسد: در سال های پیش‌رو روحانی موظف است به طور شدید در برابر محافظه‌کاران مقاومت کند. واشنگتن باید از این فرصت استفاده کند. واشنگتن نیازمند سیاستی فراتر از صرف استراتژی مهار در نزدیکی به عربسان سعودی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
0
12
ترامپ سوار بر مشکلات اقتصادی امریکا پیروز شد وحالا بادوشیدن کشورهای پولدار دنبال تحقق. بخشیدن به شعار های خود است فرقی هم براش ندار در این میان چند هزار نفر قربانی بشوند براش مهم که چقد رپول به اقتصاد امریکا تزریق بشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
0
1
مشارکت بالای مردم در حدود ۷۳ درصدی

انتظارات بالای مردم صد در صد وعده ها
ناشناس
|
-
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
2
0
امریکا همیشه با ایران دشمنی داشته.حالا با همدست شدن با آل سعود یا هر ابزار دیگری به دنبال آسیب و محدود کردن ایرانه. وهمیشه به دنبال منافع خودش هست.به امید خدا هرگز موفق نخواهد شد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین