کد خبر: ۴۴۸۸۹۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸

خط ‌قرمزی به نام« علی مطهری»/اصلاح‌طلبان معامله نمی‌كنند

همزمان با تلاش پايداري‌ها در روي صحنه، برخي از اصولگرايان معتدل در پس پرده به دنبال حذف نواب رييس بودند. شاهد اين مدعا هم جلسه دو ماه قبل عده‌اي از آنها با برخي از اعضاي فراكسيون اميد است.
آفتاب‌‌نیوز :
«مسعود پزشكيان» كانديداي فراكسيون اميد براي رياست مجلس در سال دوم كاري خود خواهد بود؛ البته مشروط به اينكه حاميان لاريجاني به تلاش‌شان براي حذف نواب رييس ادامه دهند و كف خواسته‌هاي فراكسيون اميد مبني بر حفظ تركيب فعلي هيات‌رييسه رعايت نشود.

 اين آخرين تصميم اميدي‌ها بعد از برگزاري مجمع عمومي در پاسخ به بدعهدي بخشي از نمايندگان «ليست اميد» نسبت به «فراكسيون اميد» است. با رسانه‌اي شدن جلسه روز جمعه نمايندگان حامي علي لاريجاني رييس مجلس با نمايندگان طيف جبهه پايداري و قطعي شدن ائتلاف ميان آنها با تركيب ٦+٦ و كنار گذاشتن فراكسيون اميد، حالا اميدي‌ها مصمم هستند اگر كف خواسته‌هاي‌شان در مناسبات حول تعيين هيات‌رييسه مجلس تامين نشود براي هر دوازده پست هيات‌رييسه با ليست ١٢ نفر‌ي وارد ميدان رقابت شوند. ديروز مجمع عمومي فراكسيون اميد برگزار شد. الياس حضرتي به «اعتماد» مي‌گويد در جلسه فراكسيون اميد ما توضيح داديم تمام راه‌هاي ممكن را رفته‌ايم و انعطاف‌هاي لازم را نشان داده‌ايم و حتي در برخي موارد عقب‌نشيني كرديم تا مجلس در كنار دولت قرار داشته باشد و مجلس آرامي باشد. ما با صراحت اعلام كرديم اگر حاميان لاريجاني به حفظ تركيب موجود هيات‌رييسه راضي نباشند هيچ راهي جز ارايه ليست مستقل براي تمام ١٢ پست هيات‌رييسه براي فراكسيون اميد باقي نمي‌ماند.

به گفته حضرتي ٩٥ نماينده حاضر در اين جلسه با اين تصميم موافقت كردند. حضرتي مي‌گويد در جلسه ديروز تمام اعضاي ليست اميد به اين جلسه دعوت شده بودند و از اين به بعد هم قرار است در جلسات مجمع عمومي همه اعضاي ليست اميد دعوت شوند. آن‌طور كه حضرتي توصيح مي‌دهد در مجموع اعضاي فراكسيون اميد تصميم گرفتند اول تعامل را ادامه دهند و دوم كف خواسته فراكسيون اميد حفط هيات‌رييسه موجود است و سوم اگر حاميان لاريجاني تن به حفظ وضع موجود ندهند،  فراكسيون اميد ليست كامل براي همه اركان هيات‌رييسه خواهد داد.

در جلسه روز جمعه چه گذشت؟

فراكسيون اميد اگرچه قصد داشت از در ائتلاف با طيف نمايندگان حامي لاريجاني (مستقلين) وارد شود اما تصميم نمايندگان حامي لاريجاني براي ائتلاف با نمايندگان طيف جبهه پايداري نظر آنها را تغيير داد. اين موضوع از جلسه روز جمعه حاميان لاريجاني و نمايندگان طيف (جبهه پايداري) قطعي شد. جلسه‌اي كه اگرچه از ابتدا فقط قرار بود با حضور كاظم جلالي از فراكسيون مستقلين و حميدرضا حاجي‌بابايي از فراكسيون ولايي در دفتر علي مطهري برگزار شود اما علاوه بر آنها بهروز نعمتي، عزيزي، اميرآبادي، يوسفيان‌ملا هم به اين جلسه مي‌آيند. آنها به مطهري گفتند تصميم قطعي گرفتيم ليستي ١٢ نفره بدون حضور اميدي‌ها براي ١٢ پست هيات‌رييسه ارايه دهند. تصميم آنها اين است كه ٦ نفر از مستقلين (طيف حامي لاريجاني) و ٦ نفر هم از فراكسيون ولايي (طيف نزديك به جبهه پايداري) انتخاب شوند. و قرار است حاجي بابايي را كانديداي نايب‌رييسي كنيم. آنها گفتند چون اين تصميم را در سطح فراكسيون‌ها تصويب كرده‌ايم، نمي‌توانيم تغيير دهيم. آقاي مطهري هم به آنها گفته بود اگر تصميم خودتان را گرفته‌ايد ديگر چرا من را به جلسه دعوت كرديد و به اينجا آمديد؟ آقاي مطهري به آنها گفته است پيشنهاد فراكسيون اميد حفظ وضع موجود است كه هر سه فراكسيون در آن منفعتي دارند. به گفته حضرتي اما آنها در اين جلسه در چشمان علي مطهري نگاه مي‌كنند و مي‌گويند ٦ سهميه به پايداري داديم و ٦ سهميه هم به حاميان لاريجاني و اين تصميم قطعي است. اين تصميم در ٢٤ ساعت گذشته با واكنش‌هاي زيادي در فضاي مجازي همراه شد. تا آنجا كه كاظم جلالي و بهروز نعمتي اساسا چنين تصميمي را تكذيب كردند. حتي نعمتي به « اعتماد» گفت: فراكسيون مستقلين جمعه جلسه‌اي نداشت و هنوز هيچ چيز مشخص نيست و بايد مذاكرات را ادامه داد.  

چرا اميدي‌ها با طيف حامي لاريجاني براي ائتلاف به نتيجه نرسيدند؟

آن طور كه الياس حضرتي به «اعتماد» مي‌گويد فراكسيون اميد براي پيش بردن بحث انتخابات هيات‌رييسه كميته تعاملي متشكل از خود او و محمدرضا تابش، عبدالكريم حسين زاده، محمدعلي وكيلي و خانم سلحشوري تشكيل داد. به گفته حضرتي استراتژي اميدي‌ها اين بود كه با فراكسيون طرفداران لاريجاني ائتلاف داشته و يك ليست بدهند و براي همين قرار شد تا جلسه مشتركي داشته باشند. جلسه‌اي كه در مركز پژوهش‌ها برگزار شده بود. در اين جلسه اميدي‌ها تاكيد كردند كه به دنبال حفظ رييس و نواب هستيم و در مورد منشي‌ها و كارپردازها با توجه به انتظاراتي كه مردم در بيرون از مجلس از اين دو فراكسيون دارند ليستي متناسب با آن ارايه دهيم و مي‌خواهيم يك خانم و يكي از برادران اهل سنت در هيات‌رييسه حضور داشته باشند.

اما به گفته حضرتي گفت‌وگو‌ها به جلسه دوم كشيده شد. جلسه‌اي كه با حضور خود او، تابش و حسين‌زاده در كميسيون برنامه و بودجه برگزار شد و از طرف ديگر هم كاظم جلالي و بهروز نعمتي و مهرداد لاهوتي در آن حضور داشتند. در اين جلسه بهروز نعمتي پيشنهاد مي‌دهد كه تثبيت رييس و نواب رييس را مي‌پذيريم و در مورد ٩ نفر هيات‌رييسه ٤ نفر از ليست اميد و ٤ نفر از حاميان آقاي لاريجاني و ١ نفر هم از فراكسيون زنان باشد. اميدي‌ها اين پيشنهاد را مي‌پذيرند. اما باز هم در حاشيه جلسه علني مجلس آنها جلسه سومي را هم با يكديگر برگزار مي‌كنند. در اين جلسه هم بهروز نعمتي و لاهوتي از طرف حاميان لاريجاني و الياس حضرتي و تابش و حسين‌زاده و وكيلي از طرف فراكسيون اميد حاضر مي‌شوند. بهروز نعمتي در اين جلسه مي‌گويد كه فراكسيون مستقلين پيشنهاد قبلي را نپذيرفته است. و دوباره پيشنهاد دادند رييس و نواب آن ثابت باشد و براي بخش‌هاي ديگر ٤ نفر از شما و ٤ نفر از ما باشند و يك نفر هم مرضي‌الطرفين باشد و ويژه فراكسيون زنان نباشد. باز هم ما قبول كرديم.

اعضاي كميته تعامل با اين توافق جلسه سوم را ترك كردند. اما عصر همان روز الياس حضرتي، وكيلي و حسين‌زاده در جلسه‌اي با علي لاريجاني حاضر مي‌شوند. در اين جلسه لاريجاني به اميدي‌ها مي‌گويد كه نعمتي از سوي او اختياري نداشته و نبايد اين پيشنهادات را مطرح مي‌كرد و به گفته حضرتي، علي لاريجاني گفته بود ما جلسه مشتركي ميان فراكسيون مستقلين و فراكسيون جبهه پايداري گذاشتيم و در آنجا تصميم بر اين شده كه حميدرضا حاجي‌بابايي را به عنوان نايب‌رييس معرفي كنيم. شما مي‌توانيد در تركيب منشي‌ها و كارپردازها توافق كنيد.

حضرتي مي‌گويد: سه عضو حاضر براي رييس مجلس توضيح مي‌دهند كه اين مسير غلطي است و انتظار مردمي كه تا ساعت ١٢ در صف‌هاي راي ايستاده‌اند اين است كه فراكسيون اميد و با اصولگرايان معتدل ائتلاف معقولي داشته باشند. اينكه به سمت جبهه پايداري مي‌رويد نوعي تو دهني زدن به مردم است. در اين جلسه نمايندگان اميد مي‌گويند فراكسيون اميد به عنوان پرجمعيت‌ترين فراكسيون مجلس در يك سال گذشته با تمام توان با شما همكاري كرده و اين فراكسيون نجيب‌ترين بوده است. اما مسيري كه مي‌رويد بازگشت به عقب از سوي شما محسوب مي‌شود و در اين ميان هم شما و هم دولت لطمه مي‌بيند. اما ايشان گفت ما تصميم خودمان را گرفته‌ايم و شما بايد خودتان را با اين شرايط تنظيم كنيد. بنابراين اين جلسه هم بدون نتيجه پايان يافت و اميدي‌ها دست خالي از جلسه خارج شدند. اين شرايط در نهايت به جلسه روز جمعه گذشته منجر شد كه آن هم نتيجه‌اي نداشت.

تلاش حاميان لاريجاني و طيف نمايندگان جبهه پايداري براي حذف نواب رييس كه هر دو از گزينه‌هاي ليست اميد هستند از دو ماه پيش آغاز شده بود. البته طيف جبهه پايداري به صورت علني و حاميان لاريجاني در خفا و پشت پرده. اين تلاش‌ها به ويژه بعد از ديدار اعضاي فراكسيون اميد با سيدمحمد خاتمي، رييس دولت اصلاحات به اوج خودش رسيد. به گفته الياس حضرتي در آن ديدار اگرچه ٥ نفر از اعضاي هيات‌رييسه حضور داشتند اما تمركز نمايندگان جبهه پايداري و امثال كريمي قدوسي تنها بر دو نفر از اعضاي هيات‌رييسه يعني علي مطهري و محمدعلي وكيلي بود. نمايندگان جبهه پايداري علاوه بر نطق‌هاي تند و تيز عليه آنها شكايتي را هم به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان داده بودند. شكايتي كه البته به جايي نرسيد و اين هيات ديدار اين دو نماينده را خارج از چارچوب وظايف نمايندگي تشخيص نداد.

اما همزمان با تلاش پايداري‌ها در روي صحنه، برخي از اصولگرايان معتدل در پس پرده به دنبال حذف نواب رييس بودند. شاهد اين مدعا هم جلسه دو ماه قبل عده‌اي از آنها با برخي از اعضاي فراكسيون اميد است. به گفته الياس حضرتي حدود يك ماه بعد از ديدار نمايندگان با سيدمحمدخاتمي، اين عده‌ از اصولگرايان معتدل در محفلي اعلام كردند كه ما مي‌خواهيم آقايان پزشكيان و مطهري را از نايب‌رييسي حذف كنيم و به جاي آنها دو نفر ديگر را بگذاريم. حضرتي مي‌گويد كساني كه در آن جلسه حضور داشتند تاكيد كردند كه اين اقدام نه عملي و نه عاقلانه و نه سياستمدارانه است. به اين دليل كه مطهري حيثيت و اعتبار مجلس، شجاعت و دليري مجلس و تصوير حريت مجلس است و اگر دست به آقاي مطهري بزنيد در بيرون از مجلس حيثيت‌تان مخدوش مي‌شود. به علاوه آقاي پزشكيان هم شخصيت معتبري است و محبوبيت خاص خود را دارد و در داخل مجلس فراكسيون ترك‌زبان‌ها پشتش ايستاده‌اند. پس دست از اين اقدام ‌برداريد.  با اين حال اما گذشت زمان نشان داد كه حاميان لاريجاني همچنان در عملي كردن خواسته خودشان مصمم هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
0
8
این کاظم جلالی رو چرا تو لیست امید گذاشته بودید
شایا تجلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
0
0
لطفا زباله های سیاسی رو به صراحت به مردم معرفی کنید تا در آینده ی نزدیک برای حذف آنها مقتدارانه اقدام کنند
زباله های سیاسی به کسانی اطلاق می شود که نه تنها سودی برای جامعه ی ایرانی ندارند بلکه در هر سطحی که هستند فضای سیاسی ان سطح را الوده می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
0
0
اگر كف خواسته‌هاي‌شان در مناسبات حول تعيين هيات‌رييسه مجلس تامين نشود براي هر دوازده پست هيات‌رييسه با ليست ١٢ نفر‌ي وارد ميدان رقابت شوند.

که این حداقل نیاز و خواست اکثریت مردم اگاه است نه افراد تنبل فکر مقلد
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
0
0
مطهری چون با زبان مردم حرف می زنه جلو لباس شخصی ها میایسته و هر جا حق اه بیان می کنه اعتقاد به حصر نداره برای همین دلواپسان تمام همت خود را بکار گرفتند ایشان را از ریاست بردارنند ولی انشالله نمایندگان شجاع اجازه اینکار نخواخند داد و جواب دندانشکن هم به جلالی که با رای امید مجلس امده خواهد گرفت
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین