کد خبر: ۴۵۴۶۴۸
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳

علت حادثه معدن زغال‌سنگ آزادشهر چه بود؟

در کنار دلایلی که قبلا برای انفجار معدن زغال سنگ زمستان یورت آزاد شهر استان گلستان مطرح شده است، مدیر کل نظارت بر امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از احتمال دیگری درخصوص علت وقوع این حادثه خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
 بعد از وقوع انفجار در معدن زغال سنگ آزاد شهر و عملیات خارج کردن پیکر معدنکاران جانباخته در این حادثه، به دستور وزیر کمیته‌ای حقیقت‌یاب برای بررسی آنچه در عمق ۱۸۰۰ متری زمین و تونل‌های تاریک معدن زغال سنگ رخ داد تشکیل شد و به واکاوی وقایع پرداخت.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ بعد از گذشت نزدیک به ۵۰ روز از وقوع انفجار اعلام شده که عملیات آواربرداری از تونل‌های ریزش کرده در جریان است. اما کمیته حقیقت‌ یاب نیاز دارد برای اعلام نتیجه نهایی بررسی‌های خود در این حادثه لوکوموتیوهایی که باعث این انفجار بودند را از زیر آوار خارج کنند، چراکه جرقه حاصل از استارت مجدد لوکوموتیو داخل تونل معدن زغال سنگ یورت آزاد شهر به عنوان عامل انفجار گاز انباشت شده در فضای تونل این معدن اعلام شده بود.

در این باره عباسعلی ایروانی - مدیر کل نظارت بر امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت - با اشاره به آخرین وضعیتی که برای تشخیص علت حادثه آزاد شهر وجود دارد، به ایسنا گفت: دلیل اینکه در انتظار خروج لوکوموتیوها از زیر آوار هستیم این است که ممکن است به جز موضوع استارت مجدد در فضای تونل‌ها، عامل دیگری باعث انفجار شده باشد.

وی توضیح داد: یکی از مواردی که می‌توان به عنوان عامل انفجار مورد حدس باشد، داغ شدن اگزوز لوکوموتیو است و باید بررسی شود که آیا اگزوز لوکوموتیوهایی که در درون معدن مورد استفاده قرار می‌گرفته مجهز به سرد کننده بوده است یا خیر.

بخشی از محل آواربرداری شده مجددا فرو ریخت

مدیر کل نظارت بر امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به روند کار در تونل معدن زمستان یورت آزاد شهر عنوان کرد: موضوع نیروی انسانی یا کمبود کارگر عامل کندی کار نیست اما یکی از دلایل کم شدن سرعت در خارج کردن لوکوموتیوها از زیر آوار ریزش‌های مجدد در محل آواربرداری است، چرا که در معدن زغال به خاطر وقوع انفجار جداره‌های زغال سست شدند و ریزش می‌کنند و در حال حاضر نیروهایی که در حال کار در آنها هستند در مرحله‌ آرک بندی تونل قرار دارند.

ایروانی همچنین در خصوص زمان نهایی ارائه گزارش اظهار کرد: به تازگی نامه‌ای به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان ارسال شده که از آنها برای ارائه‌ گزارش درباره آخرین وضعیت آواربرداری درخواست شده است در صورت اعلام خروج لوکوموتیوها یا رسیدن به مرحله مورد نظر تیم بررسی کمیته حقیقت‌یاب به محل اعزام شود و برای تنظیم گزارش نهایی اقدامات لازم صورت بگیرد.

به گزارش ایسنا، معدن زمستان یورت آزاد شهر در سیزدهم اردیبهشت‌ ماه امسال به دلیل انفجار گاز انباشت شده در تونل‌ها دچار ریزش شد و بیش از ۴۰ نفر از معدنکاران در این حادثه جان خود را از دست دادند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین