کد خبر: ۴۵۸۵۷
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۱

سفر استراتژیک لاریجانی به ترکیه

آفتاب‌‌نیوز : وزارت خارجه ترکیه رسما این خبر را تایید کرده و اعلام نموده رئیس جمهور،نخست وزیر و وزیر خارجه و همچنین  ریجیت آلپوگان دبیر شورای ملی ترکیه با لاریجانی دیدار می کنند. 

لاریجانی اکنون در امارات متحده عربی بسر می برد. او روز سه شنبه در صدر یک گروه دیپلماتیک به این کشور عرب زبان سفر کرد تا با مقامات ابوظبی گفت و گو و رایزنی کند. 

ترکیه و امارات متحده عربی، دو همسایه ایران هستند که هر دو دارای مواضع مشترک با امریکا هستند و از هم پیمانان این کشور در منطقه محسوب می شوند.
دیدار لاریجانی از دوبی، در راستای دیدارهای دوره ای او از کشور های عربی منطقه خلیج فارس است. رئیس پرونده هسته ای ایران، در عین حال در این مدت یک گفت و گو با شبکه خبری « سی بی اس» داشت که در آن تاکید کرد « پایان دادن به بن بست بر سر برنامه هسته ای تهران نیازمند راه حلی جدید می باشد.» لاریجانی بار دیگر مخالفت ایران با توقف غنی سازی اورانیوم را تکرار کرد و گفت: حال که ایران اورانیوم را غنی سازی کرده است، بازی جدیدی آغاز شده و راه حل جدیدی را می طلبد. ما نمی توانیم بر استفاده از راه حل های سابق پای بند باشیم.» 

آژانس بین المللی انرژی اتمی جمعه گذشته، در گزارشی به قلم محمد البرادعی، از ایران خواست فعالیت های خود را متوقف کند.
گزارش البرادعی، یک هفته پس از اعلام دستیابی ایران؛ به چرخه سوخت هسته ای منتشر شد. در این گزارش البرادعی ورود ایران به چرخه سوخت هسته ای را تایید کرد. 

با این حال سفر لاریجانی به ترکیه واجد اهمیت بسیاری است. دو روز پیش عبدالله گل وزیر خارجه ترکیه تاکید کرده بود که پایگاه نظامی« اینجرلیک» را در اختیار هیچ کشوری از جمله امریکا قرار نخواهد داد. او ضمن مخالفت شدید با حمله احتمالی امریکا به ایران گفته بود که به نظر وی جنگی در کار نیست. 

عبدالله گل به همکاری استراتژیک ایران و روسیه و چین اشاره کرده و این موضوع را در کنار اظهارات اخیر ژاک شیراک که گفته بود باید به سمت مذاکرات رفت، تاییدی بر این نظریه که جنگی در کار نیست، دانسته بود. با این حال اواخر سال شمسی گذشته عبدالله گل به امریکا رفت تا در دیداری  با مقامات امریکایی،درباره برنامه هسته ای ایران گفت و گو کند. 

دیدار او با کاندوالیزا رایس بود. یک ماه بعد رایس به ترکیه آمد و ادامه مذاکرات را در آنکارا دنبال کردند. سفر رایس به ترکیه همزمان شد با سفر لاریجانی به این کشور. به همین علت نیز علی لاریجانی از سفر به ترکیه به علت حضور رایس در این کشور، سرباز زد و ملاقات با سران ترکیه را به تاریخی دیگر موکول کرد. رایس در ترکیه چندین بار علیه ایران موضع گیری کرد که حمیدرضا آصفی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت دلیل عصبانیت رایس بدین خاطر است که ترکیه و کشورهای دیگر با آنان همراه نشده اند. 

مقامات ترکیه معتقدند که خطر اسرائیل بیشتر از ایران است. به نوشته حریت،عبدالله گفته است که وجود سلاح های هسته ای در اسرائیل را خطری برای ترکیه ارزیابی می کند.
او گفته بود:« اسرائیل از 25 الی 30 سال پیش برنامه های هسته ای خود را آغاز کردو هیچکس به او معترض نمی شود. در حالی که امروز همه از ایران سخن می گویند. اگر برنامه ایران خطر است، برنامه هسته ای اسرائیل نیز خطر است.» 

به هر صورت ایران و ترکیه، از دیدگاه اقتصادی نیز دارای مناسبات مشترکی هستند چرا که سالانه حدود 70 هزار تریلر از مرزهای دو کشور رد می شود و دو کشور مبادلات اقتصادی گسترده ای با یکدیگر دارند. 
سفر علی لاریجانی، به این کشور استراتژیک، یکبار دیگر دیگر نگاه ها را متوجه ترکیه کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین