کد خبر: ۴۶۵۵۲
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۲:۱۰

بازخوانی یک ترور کور

آفتاب‌‌نیوز :
متواری یا زیر رگبار
 
از سوی دیگر و در حالی که جانشین فرمانده نیروی انتظامی، ظهر پنجشنبه از درگیری مستقیم پلیس با عوامل حادثه تروریستی جاده کرمان – بم   خبر داد ،یکی از سایتهای خبری اینترنتی مدعی شد عاملین این جنایت به پاکستان فرار کرده اند . 

حسین ذوالفقاری زوز پنجشنبه  در حاشیه همایش دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد «طی سه روز گذشته محل استقرار این گروه  که در منطقه ای صعب العبور در ارتفاعات پیرسوران  واقع شده است شناسایی و دو بار  هدف حمله قرار داده ایم  ولی هنوز از میزان ضایعاتی که به آنان وارد شده است اطلاعی نداریم.» 

قاچاقچیان تروریست
 
با شروع عملیات شناسایی عوامل ترور، خبری مبنی بر کشته شدن عوامل این حادثه منتشر شد. وزیر کشور در جمع خبرنگاران به کشف مقداری  اسلحه و مواد مخدر نیز اشاره کرد. اما این موضوع را که کشته شدگان این برخورد عوامل حادثه جاده بم بوده اند تاثیر نکرد. 

وی تنها به گفتن  این جمله اکتفا نمود که با توجه شرایط احتمال می دهیم فعالیت این گروه بی ربط به حادثه نباشد.
علی زادسر نیز همان روز اعلام کرد هنوز هیچ یک از عوامل این حادثه دستگیر یا کشته نشده اند و کسانی که در درگیری های اخیر کشته شده اند قاچاقچیان دیگری بوده اند. 

اعتراض نمايندگان
اين حادثه در حالی رخ داد که از حادثه تروریستی مشابه جاده زابل - زاهدان کمتر از دو ماه می گذشت. نمایندگان سیستان و بلوچستان هنوز بر حفظ امنیت در مناطق جنوب شرقی اصرار می کردند و با وقوع  حادثه  جدید ،اعتراضات نمایندگان شکل جدی تری به خود گرفت تا جایی که حتی زمزمه استیضاح وزیر کشور نیز در راهروهای مجلس به گوش رسیدكه کمیته ای از سوی مجلس به استان کرمان اعزام شد، اما گزارش نهایی این کمیته نیز چیز جدیدی  را نشان نمی داد جز اینکه عوامل ترور به سیستان و بلوچستان گریخته اند.
 
باهنر، رئیس فراکسیون اصولگرایان  در صحن علنی مجلس خواسته بود تا به دلیل عدم کارآمدی نیروی انتظامی امنیت جاده های کشور به نیروی بسیج و سپاه واگذار شود. 

همان شب کمیسیون امنیت جلسه ای را با حضور نمایندگان سه قوه، برگزار کرد و مهمترین تصمیم این نشست این بود که به کشور پاکستان اخطار رسمی در مورد کنترل مرزها داده شود. 

فلاحت پیشه نماينده اصولگرا، سخنان باهنر را رد ولی اعلام کرد قرار بر همکاری بیشتر نیروهای امنیتی و سپاه و بسیج برای کنترل جاده ها گذاشت شده است. 

این نماینده مجلس خبر استیضاح وزیر کشور را تکذیب کرد و گفت که فضای فعلی مجلس برای استیضاح آماده نیست.
رئیس سازمان عقیدتی نیروی انتظامی و نماینده ولی فقیه در ناجا نیز در واکنش به جریانات مجلس، واگذاری امنیت مناطق پر خطر به نیروهای دیگر را در حد نظر شخصی پیشنهاد دهندگان عنوان کرد. مجلس اما همچنان در تب این حادثه بود. 

عامل، انگیزه
 
نزدیکی زمان حادثه «تاسوکی» و جاده «بم – کرمان» نام گروه تروریستی «جندالله» را در افکار عمومی زنده می کرد. 

این گروه پس از به رگبار بستن خودروهای  22 نفر از شهروندان و مسئولین محلی در سیستان و بلوچستان، مسئولیت حادثه را به عهده گرفته بود. 

با اینکه «جندالله» مسولیت حادثه دوم را بر عهده نگرفت و گروهی دیگر به نام «فداییان اسلام»‌ مسولیت ترور را بر عهده گرفته اند،اما هنوز نام «جندالله» و «عبدالمالک ریگی» را می شود در سخنان مسئولین شنید. 

حسین ذوالفقاری نیز در این رابطه گفته است : تا حدودی عوامل نا امن کننده اخیر شناسایی شده اند و تحقیقات ما نشان می دهد سرکرده این گروه، برادر عبدالمالک ریگی است و تحت عنوان «فداییان جندالله» فعالیت می کند. 

با این وجود«جندالله» و «فداییان اسلام» یا «فداییان جندالله» هیچ کدام به طور رسمی  مسئولیت این حادثه را به عهده نگرفته اند . جمال کریمی راد، وزیر و سخنگوی قوه قضاییه نیز در آخرین سخنان خود ضمن اعلام این خبر که هنوز کسی در این خصوص بازداشت نشده است اعلام کرد که برخی گروهها از اینکه مسئولیت این حادثه را به دروغ بر عهده بگیرند، ناراحت نمی شوند. 

انگیزه های این قتل عام تا به امروز برای هیچ یک از مسئولین روشن یا حداقل از سوی هیچ کدام اعلام نشده؛ اخاذی و گروگانگیری از انگیزه هایی بود که در سخنان برخی از مسئولین گفته می شد، اما مصاحبه با تنها بازمانده واقعه چیزی در این خصوص نشان نمی داد. 

کودک بازمانده، حادثه ای را تعریف می کرد که قربانیان آن در مدت اندکی با رد و بدل کردن چند گفتگو کوتاه به رگبار بسته می شدند. حتی اتومبیل های شخصی گروگان ها نیز به سرقت نرفته و به آتش کشیده می شود. 

ترور کور عملیات بی نتیجه 

ترور کور عنوانی بود که وزیر کشور به این حادثه داد. این ترور اما در روزهای بعد از حادثه کورتر می شد. 

اطلاعات ضد و نقیض از هر سو در مجرای رسانه ها قرار می گرفت. هر خبر دستگیری در گفتگویی دیگر تکذیب می شد. همینطور اخبار فرار یا درگیری عوامل. حادثه کور بود و گویا کور خواهد ماند تا جاده ای دیگر به خونی دیگر رنگ شود. 

تلاش رسانه ها برای کشف حقیقت بی فایده می ماند تا زمانی که مسئولین حداقل پاسخ های گمراه کننده ندهند. 
ضد و نقیض گویی ها، آن هم در مواردی که مردم عادی درگیر آن هستند جز بی اعتمادی مردم به رسانه ها چیز دیگری در پی ندارد. 

نزديك به یک هفته از حادثه گذشت و هنوز هیچ چیز روشن نیست. جز اینکه ترور کوری رخ داده است .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین