کد خبر: ۴۶۶۱۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰

چالش خانواده‌ها در آموزش‌های جنسی به کودکان

موضوع تربیت یا آموزش جنسی از جمله مسائل و چالش هایی است که به ویژه در سال های اخیر درباره آن بحث و بررسی می شود. به طور مشخص، اغلب کارشناسان و متخصصان حوزه های تربیتی و روان شناسی معتقدند جامعه ایرانی و به خصوص خانواده ها با این امر نه تنها آشنایی ندارند بلکه با آن غریبه اند و برخی نیز این گونه مسائل را به رسمیت نمی شناسند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خراسان، در همین باره میزگرد آسیب شناسی تربیت جنسی کودکان در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. در این نشست دکتر مجید دانایی کارشناس آسیب های اجتماعی، محمد ایرجی مسئول اداره برآورد اجتماعی و افکار سنجی ناجای خراسان رضوی و دکتر محسن اصغری نکاح روان شناس و متخصص تربیت جنسی کودکان به بیان دیدگاه هایشان پرداختند. چالش خانواده ها و ناآگاهی آن ها درباره آموزش ها و تربیت جنسی کودکان ازجمله موضوعاتی بود که در این میزگرد بررسی شد.
در ابتدای این جلسه دکترمجید دانایی سیج، کارشناس آسیب های اجتماعی با اشاره به ماجراهای اخیر مبنی بر تعرض به یک دختربچه و قتل این کودک توسط فرد متعرض گفت: این ها، موضوعات جدیدی نیست و مشابه آن را در سال های گذشته نیز شاهد بوده ایم و در تمامی آن ها فرد متجاوز به اعدام محکوم می شود اما سوال این جاست آیا با اعدام افراد متجاوز، تجاوز و خشونت جنسی علیه کودکان به پایان می رسد ؟ پاسخ کاملا روشن و واضح است، قطعا تنها اعدام این افراد نمی تواند باعث توقف این گونه اتفاقات ناخوشایند شود اما باید به این نکته توجه داشت که در بسیاری از موارد، در خشونت های جنسی، قتل اتفاق نمی افتد و کودکی که به وی تجاوز شده به خاطر ترس از والدین و مواردی از این قبیل موضوع را با والدینش در میان نمی گذارد. درواقع می توان گفت تنها تکیه بر مجازات فرد متجاوز، امری بی فایده است و باید با آموزش های جنسی به کودکان از این گونه اتفاقات پیشگیری کرد.
 
این کارشناس آسیب های اجتماعی در ادامه افزود: ما از یک سو باید کودکان و خانواده ها را با آموزش ها آگاه کنیم و از سوی دیگر باید افرادی را که دست به این خشونت ها می زنند، تحلیل شخصیتی و روان شناسی کنیم. در موضوع آموزش به کودکان باید به نحوه آموزش ها توجه ویژه ای داشت چرا که نحوه آموزش مسائل جنسی به شدت حساس است و متاسفانه بسیاری از خانواده ها به نوع انتقال آموزش آشنا نیستند و تعداد زیادی ازخانواده ها نیز آموزش جنسی را محدود به آموزش در حد شناختن اندام ها می دانند در صورتی که این نوع آموزش دامنه وسیعی دارد که برای انتقال آن به کودکان، ابتدا باید خانواده ها توسط متخصصان آموزش های لازم را کسب کنند و پس از این مرحله نوبت مدرسه و نهادهای آموزشی دیگر است تا با برنامه ریزی دقیق، آموزش های لازم را به کودکان منتقل کنند.

اقدامات پیشگیرانه
 
در ادامه این جلسه محمد ایرجی، مسئول اداره برآورداجتماعی و افکار سنجی نیروی انتظامی خراسان رضوی درباره خدماتی که نیروی انتظامی در زمینه آسیب شناسی تربیت جنسی کودکان و تاثیر آن بر خشونت جنسی به جامعه ارائه می دهد، گفت:«در برخی سال ها، رویکرد نیروی انتظامی تهدید محور بود به این صورت که نیروی انتظامی بعد از رخ دادن حادثه ای وارد عمل می شد اما اکنون نیروی انتظامی به سمت رویکردی جامعه محور با اولویت پیشگیری حرکت کرده است و علاوه بر این، بررسی های روان شناختی روی متهمان نیز انجام می شود که در بررسی های جامعه شناسی و روان شناختی به مولفه های خوبی رسیده ایم.

ایرجی پور افزود:« چنان چه تعریف و آموزش صحیحی از خشونت جنسی علیه کودکان ارائه دهیم و نگاه خانواده ها را به این نوع جرایم اصلاح کنیم، دیگر هیچ کودکی به خاطر ترس از پدر و مادر این خشونت ها و تعرض های جنسی را پنهان نمی کند و از طرفی پدران و مادران نیزبه دلیل تفکر اشتباه حفظ آبرو، از پیگیری این موضوعات خودداری نمی کنند و در نتیجه با ارائه گزارش های لازم به پلیس کمک بزرگی به شناسایی و دستگیری مجرمان می کنند اما متاسفانه این موارد از جمله موضوعاتی است که باعث مسکوت ماندن تعداد زیادی از خشونت های جنسی علیه کودکان می شود.
 
ایرجی پور اظهار کرد: «اگر بخواهیم دلایل تمایل افراد مجرم را در مورد این گونه جرم ها بررسی کنیم، در نهایت با موارد مشترکی ازقبیل مشکلات اقتصادی،مشکلات فرهنگی وآموزشی،زندگی در محیط های آلوده،طرد اجتماعی و ... برخورد می کنیم.» مسئول اداره برآورداجتماعی و افکار سنجی نیروی انتظامی خراسان رضوی تصریح کرد:« به تازگی آماری از سوی اورژانس اجتماعی منتشر شده که 27 در صد از کسانی که با شماره تلفن 123 تماس می گیرند مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند .مردم ما باید به این نکته آگاهی کاملی داشته باشند، افرادی که دست به این جنایت ها می زنند، برخلاف تصویری که رسانه ها از این افراد نشان می دهند،افرادی معمولی هستند و ظاهر آن ها ظاهری غیرعادی نیست که بتوان آن ها را از دیگران باز شناخت و در بیشتر موارد این افراد جزو نزدیکان و آشنایان کودکی بوده اند که به وی تجاوز شده است.

تحلیل درستی نداشته ایم
 
دکتر محسن اصغری نکاح، روان شناس و متخصص تربیت جنسی کودکان، کارشناس دیگری بود که در این میزگرد به بیان موضوعاتی درباره تاثیر تربیت جنسی کودکان و تاثیر آن در خشونت جنسی و ارائه راهکارهای فرهنگی آن پرداخت و گفت: «تا امروز ما تحلیل درستی از آموزش جنسی به کودکان نداشته ایم. مسئولان برای حل این مشکل، باید به صورت دقیق تری به چرایی و چگونگی خشونت های جنسی بپردازند و از طرفی درصدی از افراد در جامعه زندگی می کنند که مشکلاتی به نام کنترل تکانه دارند که در شرایط خاصی قادر به کنترل خود نیستند، این افراد هم باید شناسایی و روان کاوی شوند و برای این کار سازمان های مختلف باید با یکدیگر به صورت هماهنگ و همسو عمل کنند و بعد از شناسایی این افراد، مرحله بعدی درمان آن هاست. اصغری نکاح اظهار کرد:«خانواده ها باید مهارت نه گفتن، مهارت فریب نخوردن و نحوه کمک گرفتن را به کودکان بیاموزند و باید بر این نکته نیز تاکید کرد که ما باید تربیت جنسی کودکان را مبتنی بر فرهنگ و آموزه های دینی کشور خودمان بنا کنیم.» دکتر اصغری نکاح تصریح کرد:«این سکه روی دیگری هم دارد و گاهی کودکان از سمت اعضای خانواده یا والدین خود مورد آزار و خشونت جنسی قرار می گیرند و از طرفی کودکانی وجود دارند که علاوه بر این، به مدرسه یا نهاد های آموزشی هم دسترسی ندارندو ماباید تلاش کنیم با شناسایی این افراد و آموزش آن ها در نسل های بعد آن خانواده، این رفتار را اصلاح و برای این کار باید از ظرفیت انجمن های مختلف استفاده کنیم.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
0
1
جامعه ایرانی و به خصوص خانواده ها با این امر نه تنها آشنایی ندارند بلکه با آن غریبه اند.

با نظام تنفسی ، گوارشی ، مغزی و....... خانواده ها اشنا هستند . اما نظام جنسی بدن در ایران تابو است .

در مجلس ،همین می شود ، بی فرهنگی با خانم مو گرینی ، اگر اقا بود خیر سلفی درست نمی شد .
در جامعه می شود بیماریهای جنسی و جرایم جنسی و........
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین