کد خبر: ۴۶۷۰۸۲
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
" صدای ما را به گوش‌های شنوا برسانید "

اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد به افزایش شهریه؛ شهریه ۴ میلیونی، به ۱۲ میلیون تومان رسیده است

در پی ابلاغ بخشنامه دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص نرخ شهریه سال تحصیلی ۹۷-۹۶ برای رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی،‌ دانشجویان علوم پزشکی این دانشگاه در تماس‌های مکرر ضمن اعتراض به این موضوع، افزایش شهریه‌های این دانشگاه را مغایر با قانون و عدالت آموزشی خواندند.
آفتاب‌‌نیوز :
طی روزهای گذشته بخشنامه نرخ شهریه سال تحصیلی ۹۷-۹۶ برای رشته‌های تحصیلی غیرپزشکی و علوم پزشکی از کاردانی تا دکتری تخصصی توسط رییس دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد. در پی ابلاغ این بخشنامه پیام‌های زیادی از سوی مخاطبین در اعتراض به افزایش بی‌رویه نرخ شهریه ثابت و متغیر این دانشگاه ارسال شد.

"مریم" دانشجوی دانشگاه آزاد رشته پزشکی، ورودی ۹۳ دانشگاه آزاد در پیامی اظهار کرد: واقعا این افزایش قیمت از توان پرداخت خانواده من خارج است...اگر در جریان بودم  که تا این حد هزینه‌های دانشگاه آزاد زیاد است، این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب نمی‌کردم. واقعا ظلم است که بعد از سه سال درس خواندن در رشته پزشکی هزینه‌ها اینطور افزایش پیدا کنند و  هزینه ۴میلیونی حدود ۱۲میلیون بشود.

انتظار می‌رفت با آمدن مدیران جدید بخشی از بار شهریه دانشجویان کم شود

"امیر" نیز در پیامی اظهار کرد: حتما از افزایش نجومی، غیرعادلانه، غیرقانونی و غیر عرفی شهریه رشته های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مطلع شده‌اید ولی شاید از اعتراض شدید دانشجویان این رشته نسبت به این افزایش غیرمنتظره بی اطلاع باشید. 

لازم به ذکر است این افزایش بی سابقه شهریه رشته های علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی درحالی دانشجویان را در شوک فرو برده که انتظار میرفت با روی کار آمدن مدیران جدید این دانشگاه اندکی از فشار شهریه بر دانشجویان پزشکی که عمدتا از قشر متوسط جامعه هستند برداشته شود.

این افزایش شهریه اگر برای دانشجویان ورودی جدید بود شاید توجیه داشت اما برای ورودی های قبلی که با توجه به شرایط اعلامی قبل به این رشته وارد شده اند توجیهی ندارد. به این وسیله ضمن اعلام اعتراض شدید خود نسبت به این افزایش غیرمنتظره، خواهشمندم این اعتراض را در رسانه خود درج کنید تا شاید با اطلاع رسانی همگانی بتوانیم قدمی مثبت برداریم.

"حمید" دانشجوی ترم آخر دندان پزشکی دانشگاه آزاد تهران در این خصوص به ایسنا گفت: هر ترم حدود بیست درصد افزایش شهریه متغیر داشتیم، در حالی که همه مواد و وسایل و حتی تا دستکش‌ها و ماسک‌های بخش‌ها هم با هزینه خود دانشجویان خریداری می‌شود و دانشگاه هیچ هزینه‌ای در این موارد بر عهده نمی‌گیرد، حالا طبق اخباری که منتشر شده، این ترم شهریه از حدود ترمی ۴ میلیون به حدود ۱۲ میلیون می‌رسه، چه منطقی پشت این افزایش سه برابری شهریه است، نرخ تورم در عرض این مدت چقدر بوده که دانشگاه نیاز به چنین افزایشی در شهریه پیدا کرده، دانشگاهی که تنها هزینه ای که برای دانشجو می پردازد هزینه آب و برق و حقوق اساتید است و در سایر موارد همه هزینه‌ها را خود دانشجویان متقبل می‌شوند.

افزایش شهریه نباید شامل دانشجویان ورودی سال های قبل شود

در پیام دیگری یک دانشجوی دندان پزشکی دانشگاه آزاد اصفهان نوشته است: من با رتبه ای که در کنکور کسب کردم می‌توانستم در دانشگاه  پردیس بین الملل تهران که شهر محل سکونت خودم بود وارد شوم. ولی به دلیل اینکه نمی‌توانستم هزینه تحصیل در دانشگاه بین الملل را بپردازم رتبم ۱۴۰۰ بود و عاشق رشته های علوم پزشکی بودم ناچارا قبول کردم که دوری از خانواده رو تحمل کنم و یه شهر دیگری بروم تا رشته مورد علاقه ام را دنبال کنم اما حالا بعد دو سال شهریه  ها تا این حد زیاد شده است. بیشتر دانشجویان با پرداخت این شهریه های سنگین مشکل دارند و حتی بعضی از افراد ممکن است به دلیل عدم توانایی در پرداخت شهریه  از تحصیل بدهند.

وی اضافه کرده:  این در حالیست که امکانات دانشگاه آزاد خیلی کمتر از دانشگاه های دولتی و پردیس بین‌الملل هست و دلیلی وجود ندراد که این اندازه هزینه کنیم؟ ضمن اینکه برای دانشجویانی که ورودی قدیم هستند راه برگشتی هم نیست. ایکاش حرف مارو به مسئولین برسانید که چرا وقتی قانونی را ایجاد می‌کنند به دانشجویان فکر نمی‌کنند.

یکی دیگر از مخاطبان با بیان اینکه اخیرا هیئت امنای دانشگاه آزاد با مصوبه ای سعی کردند شهریه ورودی های سال های قبل رشته های علوم پزشکی دانشگاه آزاد را با شهریه پردیس بین الملل دانشگاه های دولتی برابر کنند که موجی از اعتراضات و نگرانی را در بین دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد و خانواده هایشان ایجاد کرده است اظهار داشته: در بین رشته های مختلف دانشگاهی همیشه رشته های علوم‌ پزشکی از آنجا که با جان و روان مردم جامعه سروکار دارند جایگاه ویژه ای دارند. مسلما فراهم ساختن شرایطی که امکان آموزش هر چه بهتر و با کیفیت تر این دانشجویان را ایجاد کند باید از اولویت های مسئولان آموزش کشور باشد. اما با تصویب این افزایش هزینه های ناعادلانه و غیر متعارف، امنیت روانی دانشجویان علوم پزشکی مختل شده و خانواده های ناتوان از حمایت فرزندان، بار روانی مخربی را به جامعه القا میکنند.

شهریه ۴ میلیونی، به ۱۲ میلیون تومان رسیده است 

"امیر حسین" دانشجوی دیگری در پیام ارسالی خود گفته است: با توجه به شهریه‌ای که از دانشجویان میگیرند اصلا امکانات مناسبی برای آزمایشگاه ها و واحد های عملی وجود ندارد و این افزایش شهریه ها فقط موجب تحت فشار قرار گرفتن خانواده‌هایی می‌شود که با برآورد هزینه شهریه نرمال دانشگاه آزاد، اقدام به فرستادن فرزندانشان به این دانشگاه کردند.

اگر قرار به افزایش غیر عاقلانه شهریه‌ها بوده، باید هنگام ثبت نام اطلاع رسانی می‌شد نه این که در میانه تحصیل به صورت ناگهانی این فشار مالی را به خانواده‌های دانشجویان که اکثرن خانواده‌های کارمندی و از قشر متوسط هستند، وارد کنند .

وی ادامه داده است: پرداخت ۴ میلیون تومان شهریه هم برای ما دانشجویان سخت بود و اینکه این مبلغ سه برابر شود و  افزایش پیدا کند و ۱۲ میلیون برسد و این  واقعا ظلم بزرگی است.

شخص دیگری که خود را پدر یکی از دانشجویان معرفی کرده در خصوص افزایش شهریه دانشگاه آزاد گفته است:  بنده یک کارگرهستم و دخترم دانشجوی سال پنجم پزشکی تا حالا با همین شرایط فعلی با فروش منزل و اندوخته خود از پس هزینه‌های مربوطه به دانشگاه آزاد برآمدم و با این افزایش شهریه چطور میتوانم شرمنده فرزندم  و مجبور به ترک تحصیلش نشوم.  این عدالت نیست و انتهای بی وجدانی دست اندرکاران است .

یک دانشجوی داروسازی در واحد علوم دارویی تهران نیز در این رابطه گفته است: با وجود هزینه سنگینی که برای دانشگاه آزاد پرداخت می کنیم اما کیفیت برگزاری کلاس های این دانشگاه بهتر نمی‌شود، بطوریکه ترم گذشته آزمایشگاه ما حدود ۱۰ دستگاه فشارسنج داشت که بیشتر این دستگاه‌ها خراب بودند و نیاز به تعمیر داشتند. متاسفانه در یک کلاس بیش از ۱۰۰ دانشجو حضور دارد و به جای اینکه به فکر یاد گرفتن درس باشیم به فکر نفس کشیدن و پیدا کردن جا برای نشستن هستیم.

وی ادامه داد: ما ترجیح می دهیم در منزل درس بخوانیم تا اینکه وضعیت کلاس‌های شلوغ را تحمل کنیم. این شرایط در حالی است که این هزینه‌های گزاف از دانشجویان دریافت و جای سرمایه گذاری در تامین کیفیت آموزشی در جهت معماری دانشگاه به کار گرفته می‌شود. انتظار داریم مسئولین به این نکته توجه کنند که افزایش شهریه ها دانشجویان را با مشکل مواجه می‌کند . من افرادی را می‌شناسم که بابت پرداخت هزینه دانشگاه با وجود درس‌های سخت و طاقت فرسا در جاهای مختلف کار میکنند تا بتوانند ادامه تحصیل دهند. متاسفانه این وضعیت دور از عدالت علوی و اسلامی هست.

روز ثبت نام به ما گفتند شهریه تنها تا ۱۵ درصد افزایش می‌یابد

"زهرا" یکی دیگر از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاداسلامی در پیام ارسالی خود اظهار داشته است: روزی که ما در دانشگاه ثبت نام کردیم به ما گفتند که شهریه نهایتا ۱۰ تا ۱۵ درصد اضافه می‌شود در حالیکه در حال حاضر با افزایش سه برابری شهریه در این دانشگاه مواجه هستیم و توان پرداخت آن را نداریم. 

"سجاد" دانشجوی دیگر دانشگاه آزاد در این زمینه گفت: سالی که برای ثبت نام در دانشگاه آزاد اقدام کردم اولین سوالی که  از مسئولان دانشگاه داشتم این بودکه در طول  ۶ سال چقدر هزینه باید کرد؟  روز اول به ما  گفته شد کل هزینه ۳۰ میلیون می‌شود و شهریه ثابت تغییری ندارد و شهریه متغیر نیز در سال ۱۰ تا  ۱۵ درصد تغییر می‌کند و  پدر من که کارمند است با توجه به هزینه ها و درآمد خود تصمیم گرفته آیا می‌تواند این هزینه را پرداخت کند یا نه. اما در حال حاضر با گذشت ۸  ترم و دادن هزینه های بالا، اکنون دیگر توان پرداخت این همه افزایش شهریه را ندارم. 

وی در ادامه نوشته است: این تغییر باید برای ورودی جدید باشد که ایا توان مالی دارند که وارد این رشته ها شوند یا نه.  و نباید برای ورودی های قدیم این افزایش اتفاق بیافتد. در حالی که با حضور هر رییس جدیدی در دانشگاه قوانین و مقررات جدیدی آمد که ما را دچار مشکل کرد و این درست نیست که در مناطقی که دانشجو حاضر به تحصیل نیست ۵۰ درصد تخفیف بدهند و بخواهند از طریق افزایش شهریه علوم پزشکی هزینه را جبران کنند.

"زهرا" دانشجوی رشته داروسازی اظهار می دارد: هر سال افزایش شهریه در دانشگاه ما مسئله ساز بود اما وقتی جدی تر و حساس تر شد که سال تحصیلی قبل مقداری افزایش شهریه تحت عنوان افزایش ١٥ درصدی شهریه ثابت که بسیار خنده‌دار است چرا که همانطور که از اسمش پیداست شهریه ثابت است و نباید تغییر کند و در پی آن در افزایش شهریه متغیر هم داشتیم که با اعتراض شدید رو به رو شد اما نه تنها هیچ کس پاسخگو نبود بلکه با اهانت به دانشجو و شخصیت دانشجویان رو به رو شد ، اما اینبار ظلم و ستمی فاحش به قشر دانشجو و خانواده آنها روا شده. لطفا صدای مارا به کسی که گوش شنوا دارد برسانید.

یکی دیگر از مخاطبان نیز اظهارکرد: طبق بخشنامه دانشگاه آزاد ظاهرا قرار شده است شهریه های دانشگاه آزاد ،حتی برای افرادی مثل ما که ورودی قبل هستیم با شهریه واحدهای خودگردان یکی کنند به معنای دقیق تر اینکه شهریه ما ۸۰ درصد شهریه واحدهای خودگردان می‌شود و این یعنی شهریه فعلی افزایش زیادی پیدا خواهد کرد و اگر نخواهیم بگوییم این کار غیر قانونی است حتما غیر عرفی و به شدت ناعادلانه است و در تمامی ۳۰ سال عمر دانشگاه آزاد این مساله سابقه نداشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۵
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
4
3
تورو خدا این پیام رو نمایش بدین
چرا دانشگا ازاد باید یکدفعه شهریه رو از ۴میلیون به ۱۲ میلیون برسونه اخه کدوم سیساست گذاری میکنه اخه چرا فک میکنن همه مثل خودشون پولدارن بخدا اگه قرار بود ادم سالی ۲۵ میلیون بده خوب میرفتیم پردیس که شرف داره به ازاد درپیت . چرا ایران انقد بی قانونیه اخه تورو خدا صدای مارو به گوش اونایی که خودشونو به کری زدن برسونین
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
3
2
ترو خدا با روح و روان ملت اینطوری بازی نکنین

واقعا مدیران راهشو یاد گرفتن اول میگن 3 برابر که فردا دوبرابر کردن همه راضی باشن
هاشم
|
United States of America
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
3
3
متاسفانه مسئولین دانشگاه آزاد ره صدساله را یک شبه می خواهند طی کنند و از اصول برنامه ریزی هیچ اطلاعی ندارند این افزایش بی سابقه شهریه اگر برای دانشجویان ورودی جدید بود شاید توجیه داشت اما برای ورودیهای قبلی که با توجه به شرایط اعلامی قبل به این رشته وارد شده اند هیچ توجیهی ندارد من یک فرهنگی هستم با هزار بدبختی شهریه فرزندم را که ترم 4رشته پزشکی می باشد را می پردازم و با برنامه ریزی که داشتم می توانستم خرج ادامه تحصیل فرزندم را بدهم ولی با این افزایش ناگهانی مجبورم عطای پزشکی را به لقایش ببخشم و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و هیئت امنا را در این تصمیم مقصر دانسته و همه چی را به خدا واگذار می کنم. تو را بخدا صدای ما را به گوش مسئولین دانشگاه آزاد برسانین
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
3
2
***متاسفانه مسئولین دانشگاه آزاد ره صدساله را یک شبه می خواهند طی کنند و از اصول برنامه ریزی هیچ اطلاعی ندارند این افزایش بی سابقه شهریه اگر برای دانشجویان ورودی جدید بود شاید توجیه داشت اما برای ورودیهای قبلی که با توجه به شرایط اعلامی قبل به این رشته وارد شده اند هیچ توجیهی ندارد من یک فرهنگی هستم با هزار بدبختی شهریه فرزندم را که ترم 4رشته پزشکی می باشد را می پردازم و با برنامه ریزی که داشتم می توانستم خرج ادامه تحصیل فرزندم را بدهم ولی با این افزایش ناگهانی مجبورم عطای پزشکی را به لقایش ببخشم و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و هیئت امنا را در این تصمیم مقصر دانسته و همه چی را به خدا واگذار می کنم. تو را بخدا صدای ما را به گوش مسئولین دانشگاه آزاد برسانین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
3
4
کیه که رسیدگی کنه.................
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
2
0
شيركش خونه س يا دانشگاه
عطا
|
United States of America
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
3
0
قانون عطف به ما سبق نمی شود. فرزندم مهر 94 رشته پزشکی دانشگاه آزاد پذیرفته شد از مسئولین دانشگاه در مورد میزان شهریه پرسیدم گفتند شهریه ثابت هیچ تغییری نخواهد کرد فقط شهریه متغیر حدود 10 درصد هر سال اضافه خواهد شد وقتی حساب کتاب کردم نتیجه گرفتم با این شرایط به سختی می توانم فرزندم را برای ادامه تحصیل بفرستم الآن با این افزایش نجومی شهریه (این افزایش بی سابقه شهریه اگر برای دانشجویان ورودی جدید بود شاید توجیه داشت اما برای ورودیهای قبلی که با توجه به شرایط اعلامی قبل به این رشته وارد شده اند هیچ توجیهی ندارد )مجبورم مانع ادامه تحصیل فرزندم شوم کاش با آمدن رئیس جدید به جای اینکه گره ای از مشکلات ما را حل کند باعث آوار مشکلات روی سرمان نمی شد.
جابر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
0
2
دو هزار دانشجو به دلیل افزایش شهریه انتخاب واحد نمیکنند
ورودی جدید مهر 96 دکتری آزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
0
1
دانشجویان ورودی جدید هم بخاطر شهریه بالا نمیتوانند ادامه تحصیل بدن, من ورودی جدید هستم تازه تو مصاحبه دکترای آزاد پذیرفته شده ام و امسال مهر باید ثبت نام کنم , اما آنقدر شهریه ها بالاست که من مجبورم با وجود قبولی ام در مصاحبه دکترا, و با وجود علاقه و استعداد زیادی که به ادامه تحصیل دارم از ثبتنام منصرف شوم , من دانشجو چجوری بیام ترمی 12 میلیون هزینه دانشگاهم کنم وقتی که از قشر متوسط جامعه میباشم
واقعا دانشگاه آزاد رو درست کردن واسه پولدارهاااا حالا این پولدارها چه استعداد داشته باشند و چه نداشته باشند
من که درآمد خانوادم پایین است حالا هرچقدر هم که مایل به پیشرفت و ادامه باشم همچنان باید نظاره گر باشم و از ادامه پیشرفت و تحصیلم چشم بپوشم
افسوس...... واقعا افسوس.....
جواب توقف تحصیلی منو چه کسی میدهد ؟ واقعا چه کسی از من دانشجو حمایت میکند؟
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
0
3
بچه پولدار باید باشی تا بتونی بخونی

اون بچه ای هم که بخواد باباش واسه یه مدت تحصیل 130 میلیون تومن بده مگه دیوانس بیاد خودشو زجر بده و اینجا درس بخونه باید بره آمریکا و اروپا تحصیل کنه .
Taraneh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
0
1
واقعاً جای تأسف داره که این قانون شامل ورودی های قدیمم میشه ما اگه میدونستیم وضعیت اینجوری میشه اصن ثبت نام نمی‌کردیم خود مردم واسه چرخوندن زندگی روزمره شون موندن بعد چطور بیان اینقد شهریه بدن واقعاً این انصاف نیست ...
Fatemeh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
0
سلام دوستانﺋکسي ميدونه شهريه ي دانشگاه ازاد واسه رشته ي ميکروبيولوژي چند؟
دانشجوی آزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
0
0
دانشگاه آزاد به طور عمدی دانشجویان رو می اندازه تا هزینه پرسنلش رو تامین کنه مراقبای امتحان رو عمدا میفرسته سر جلسه دانشجویان رو اذیت کنه.ننگ بر این دانشگاه.با این پول سرشاری که میگیره وامکانات کمی که داره.فقط وفقط سر گردنه هست.
دانشجوی آزاد مسجدسلیمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
0
1
دانشگاه آزاد مسجدسلیمان برای رشته اموزش ابتدایی ترم تابستونه اجباری میذاره. در گرمای 60 درجه خوزستان باید یک ماه کلاس فشرده که حتی سی درصد بازده آموزشی نداره رو تحمل کنیم.
ترم مهر و بهمن فقط 15 واحد به دانشجو میده و ترم تابستونه 10 واحد
جدای از شرایط فیزیکی کلاس ها و محوطه ، خدمات خوبی هم به دانشجو ارائه داده نمیشه
ما ناراضی هستیم !!
Parniyan
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
0
0
از چه طریقی میشه اعتراض کرد به دانشگاه بابت افرایش شهریه، شهریه ی ثابت هیچوقت افزایش پیدا نمیکرد الان برای ما هر ترم نسبت به ترم قبل داره بیشتر میشه
کسی میدونه چطوری میشه اعتراض کرد؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین