کد خبر: ۴۶۷۸۵۸
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰

رشد صعودی صادرات غیرنفتی / رشد 13 درصدی صادرات فرش دستباف

یکی از مهمترین اهدافی که اقتصاد مقاومتی دنبال می کند توسعه صادرات غیرنفتی است. در این زمینه رونق صادرات فرش دستباف، رشد صادرات آبزیان و رونق صادرات لوازم خانگی تنها بخشی از توسعه صادرات غیرنفتی در دولت یازدهم است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، عملیاتی سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، در زمره مهمترین عناصر برنامه ریزی و تصمیم گیری مسئولان اجرایی بوده و انتظار می رود این روند با شتاب بیشتری در دولت دوازدهم ادامه یابد.
در این میان یکی از مهمترین اهدافی که اقتصاد مقاومتی دنبال می کند توسعه صادرات کشور است. در حال حاضر دولت و فعالان اقتصادی ملزم به رعایت اقتصاد مقاومتی هستند، یعنی تولید باید صادرات‌محور و درون‌زا و برون‌نگر باشد. از این منظر اگر قرار است تولیدی صادرات محور ایجاد شود، باید از کیفیت و نرخ مناسب و مطلوب و از شرایطی برابر نسبت به رقیبان سرسخت خود در دنیا برخوردار باشد.
این گزارش بخشی از مهمترین تحلیل های مطبوعات در یک هفته گذشته در زمینه عملکرد دولت در اجرایی سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی در توسعه صادرات غیرنفتی را مورد اشاره کرد.

** روند صعودی صادرات فرش دستباف
فرش یکی از محصولات صادراتی ایران است که رونق یافته است. در همین زمینه «حمید کارگر» رئیس مرکز ملی فرش از رشد 13 درصدی صادرات فرش دستباف خبر داد و گفت: در سال 95 بیش از 90 میلیون دلار فرش ایرانی مستقیما به آمریکا وارد شد و در مجموع هم صادرات فرش ایران به حدود 359 میلیون دلار رسید. در دهه گذشته فرش دستبافت ایران متأثر از عوامل متعدد داخلی و خارجی بود و بنابراین دچار کاستی‌ها و نقص شد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه تا یک دهه پیش متوسط صادرات سالانه فرش دستبافت حدود 500 میلیون دلار بود، افزود: اما در سال‌های اخیر به عللی مثل وقوع تحریم‌های مستقیم از طرف آمریکا و همین‌طور پیامدهای تحریم‌های غیرمستقیم بر اقتصاد ایران که منجر به بالا رفتن هزینه‌های صادرات و ریسک فعالیت‌های تجاری برون مرزی می‌شد صادرات فرش دستباف کاهش یافت. اما در 3 سال اخیر این روند کاهش صادرات متوقف و به روند افزایش تبدیل شد و به همین دلیل می‌گوییم وضعیت صادرات فرش دستباف خوب است چون از وضعیت کاهشی به افزایشی برگشتیم.
وی با بیان اینکه 5700 تن فرش دستباف در سال 95 صادر شد، گفت: صادرات فرش دستباف ایرانی در مجموع نسبت به سال 94 بیش از 13 درصد رشد وزنی و بیش از 23 درصد رشد ارزشی داشت.

**رشد صادرات آبزیان
صادرات آبزیان روندی صعودی را نشان می دهد. در همین زمینه «حسن صالحی» معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران با بیان این که صادرات آبزیان از 260 میلیون دلار در سال 91 به 412 میلیون دلار در پایان سال 95 رسید. صید ماهی از 500 هزار تن در سال 91 به 610 هزار تن در سال 95 افزایش یافت.
همچنین آبزی پروری از 238 هزار تن به 470 هزار تن افزایش یافت که در مجموع از 830 هزار تن به یک میلیون و 70 هزار تن افزایش تولید آبزیان در کشور رسید. براساس برنامه سال 96 میزان تولید شیلات باید به یک میلیون و 100 هزار تن برسد که بیش از 54 درصد آن متعلق به صید و نزدیک به 46 درصد به آبزی پروری تعلق دارد.
وی افزود: روند افزایشی صادرات به روسیه را طی می‌کنیم و در سال گذشته صادرات قزل آلا را با بیش از 300 درصد رشد روبرو شدیم که بیشتر به روسیه فدرال صادر شد. صادرات ماهی تازه و ماهی قزل آلای زنده و همچنین میگو و کنسرو ماهی در برنامه داریم.

**هدف گذاری رونق صادرات لوازم خانگی
«عباس هاشمی» مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت از هدف‌گذاری 1. 1 میلیارد دلاری صادرات محصولات لوازم خانگی و صنایع فلزی در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: در صورت تحقق این رقم شاهد افزایش 30 درصدی صادرات محصولات مذکور نسبت به سال گذشته خواهیم بود.
وی افزود: در چهار ماهه نخست سال جاری 290 میلیون دلار محصولات لوازم خانگی و مصنوعات فلزی صادر شده است. کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، ایتالیا و آلمان از جمله بازار هدف محصولات لوازم خانگی و مصنوعات فلزی تولید شده در ایران هستند که عمده این اقلام صادراتی شامل لوازم خانگی برقی، لوازم خانگی گازسوز، اجزا و قطعات لوازم خانگی، سیم، کابل، لوله و پروفیل، شیرآلات بهداشتی و... بوده است.
به گفته هاشمی در سال 1395 هدف‌گذاری صادرات محصولات لوازم خانگی و مصنوعات فلزی به‌طور صددرصدی محقق شد.

**صادرات فناوری
پسابرجام فرصت تازه‌ای در اختیار ایران قرار داده است تا مراودات خود با کشور‌های مختلف را افزایش دهد. در این مدت ایران سعی در جذب سرمایه خارجی در بخش‌های مهم کرده است. در زمینه خودروسازی، نفت، گاز و پتروشیمی، نیرو و... مذاکراتی انجام شده و توافقاتی به‌دست‌آمده است.
بر اساس قراردادی که هفته گذشته به امضا رسید، ایران متعهد شد فناوری ساخت تابلوهای برق را به یک شرکت روسی منتقل کند. صادرات در ایران همواره محدود به صادرات نفتی و برخی از کالا‌های کشاورزی بوده است. در مواردی کالا‌های صنعتی نیز از ایران به کشور‌های دیگر فرستاده شده، اما کمتر شاهد صادرات فناوری بوده‌ایم.
هفته گذشته «رضا رحمانی» قائم مقام وزیر صنعت در امور تولید گفت: ایران در بحث فناوری به سطحی رسیده که صرفا وارد‌کننده فناوری نباشد بلکه صادرکننده آن نیز باشد. سیاست نظام‌جمهوری اسلامی و دولت حمایت از تولید داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان است و خوشحالیم که شرکت‌های ما به مرتبه صادرات تکنولوژی رسیدند.
رحمانی تاکید کرد: قرارداد انتقال فناوری طراحی و ساخت تابلوهای برق از شرکت جابون به شرکت الکتروشیلد روسیه اولین قراردادی است که در آن تکنولوژی از ایران به یکی از شرکت‌های معتبر اروپایی صادر می‌شود و بر اساس این قرارداد شرکت الکتروشیلد به شکل مستمر قطعات مورد نیاز خود را از شرکت ایرانی جابون خریداری می‌کند. همچنین به موجب این قرارداد زمینه همکاری برای پروژه‌های کشورهای منطقه همچون عراق و سوریه که کشور روسیه بر آن نفوذ اقتصادی دارد، فراهم می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین