کد خبر: ۴۶۸۳۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵

ریاض خواهان گشایش درهای روابط با تهران

رسانه های عربی با اشاره به اظهارات وزیر کشور عراق درباره خواست عربستان از این کشور برای میانجگیری میان تهران و ریاض، تکاپوی عربستان به از سرگیری روابط با ایران و افزایش بارقه های امید برای حل تنش میان دو کشور را در کانون توجه قرار دادند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، «قاسم الاعرجی» در دیدار با «عبدالرضا رحمانی فضلی» همتای ایرانی خود گفت که «محمدبن سلمان» ولیعهد عربستان به طور رسمی از او درخواست کرده تا عراق واسطه‌ای بین تهران و ریاض برای کاهش تنش ها باشد.

** تلاش عربستان برای از سرگیری روابط با ایران
روزنامه های «الاخبار» لبنان و «العربی الجدید» چاپ لندن میانجگیری عراق برای بهبود روابط عربستان و ایران را در کانون توجه قرار دادند. به نوشته روزنامه الاخبار، وزیر کشور عراق دلیل تحرک دیپلماسی این کشور برای نزدیک کردن دیدگاه های ریاض و تهران را اعلام کرد.
او در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با عبدالرضا رحمانی فضلی همتای ایرانی خود گفت «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور به طور رسمی از بغداد خواسته اند برای کاهش تنش میان تهران و ریاض اقدام کند. او ابراز امیدواری کرد که عراق بتواند در کنار داشتن روابط دوستانه با ایران وعربستان به این ماموریت عمل کند.
الاعرجی گفت در دیدار ماه گذشته خود با محمد بن سلمان بر ضرورت احترام مقام های عربستان به حجاج ایرانی و اجازه به آنان برای زیارت از (قبور ائمه ) بقیع به عنوان حسن نیت برای توسعه هرگونه روابطی میان عربستان و ایران تاکید کرده است .
به نوشته روزنامه الاخبار، هنوز ایرانی ها به طور آشکار با میانجگیری عراق موافقت نکرده اند. اما اطلاعات نشان از این دارد که تهران خواستار کاهش کینه و کدورت ها و تقویت روابط با ریاض است. کسانی که از میانجگیری های عراق در این زمینه اطلاع دارند تاکید می کنند هر دو طرف پیام های حسن نیت خود را ارسال کردند.
به نوشته روزنامه العربی الجدید، قاسم الاعرجی وزیر کشور عراق تصریح کرد از سوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ماموریتی برای میانجگیری با ایران با هدف تقویت روابط ریاض و تهران دارد. این در شرایطی است که طرف ایرانی گفته است تهران در قطع روابط با عربستان پیش قدم نبوده است.

** پر رنگ شدن نشانه های از سرگیری روابط
روزنامه «الشرق» قطر و صفحه عربی تارنماهای رادیو «اسپوتنیک» روسیه و «البدیل» مصر با اشاره به برخی رویدادها و شاخص های مثبت در روابط ایران و عربستان، پیش بینی کردند ریاض و عربستان به سوی از سرگیری روابط پیش روند.
به نوشته روزنامه الشرق قطر، عربستان هر روز به ایران نزدیک تر می شود. دست دادن «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه این کشور با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و در آغوش کشیدن وی در استانبول، ارائه تسهیلات به حجاح ایرانی و تقویت روابط با همپیمانان ایران در عراق از اقدام های عربستان در این زمینه است.
طی روزهای گذشته تحولات چشمگیری در زمینه روابط ریاض و تهران به وجود آمده است که توافق درباره ارائه تسهیلات به حجاج ایرانی و اجازه دادن به ایران برای گشایش دفتر کنسولگری برای پیگیری امور حجاج و گشایش خطوط هوایی ایران برای تسهیل پروازهای مستقیم از تهران به جده و مدینه و فراهم کردن امنیت و حمایت از این هواپیما از اقدام های عربستان در این زمینه است. همچنین استقبال «محمد صالح البیجاوی» معاون وزیر حج و شماری از مقام های عربستان از حجاج ایرانی نیز در این زمینه مهم است.
همچنین ریاض پذیرفته است که دیه قربانیان حادثه منا و سقوط بالابر در مراسم حج سال 2015 را بپردازد.
«محمد صالح صدقیان» مدیر مرکز عربی پژوهش های ایرانی در بخشی از تحلیل خود درباره اظهارات وزیر کشور عراق در سفر به ایران به رادیو اسپوتنیک گفت: شاخص های مثبتی چه زمینه تسهیلاتی که مقام های عربستان در اختیار حجاج ایرانی قرار داده اند و چه در زمینه موافقت با حضور هیاتی از وزارت امور خارجه ایران در عربستان برای نظارت بر امور حج به وجود آمده است.
همچنین دست دادن وزیران امور خارجه دو کشور در استانبول که دو هفته پیش اتفاق افتاد همه شاخص های مثبت است. اما تاکنون تحرک آشکاری در این زمینه دیده نشده است. ایران برای گفت و گو با عربستان و حل مشکل تمایل دارد.
به نوشته تارنمای البدیل، اظهارات اخیر عادل الجبیر درباره سوریه هم شاخص آشکاری درباره تغییر سیاست عربستان و تلاش برای نزدیک شدن به ایران و عادی سازی روابط با این کشور است. او چند روز پیش هنگامی که به هیات عالی مخالفان نظام سوریه در ریاض گفت که «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در قدرت باقی خواهد ماند و مخالفان باید دیدگاه تازه ای در پیش گیرند همه را شگفت زده کرد. اظهارات الجبیر خشم مخالفان را به دنبال داشت.
در این زمینه برخی ناظران معتقدند یکی از دلایل تغییر لحن ریاض درباره بسیاری از مسائل به شکست همه شرط بندی های عربستان به ویژه درباره سوریه پس از پیشروی ها ارتش سوریه در بسیاری از مناطق زیر کنترل تروریست ها بر می گردد. در جنگ یمن هم عربستان پس از دو سال به هیچ یک از هدف های خود نرسیده است. بلکه هزینه های اقتصادی و سیاسی بالا سبب شد که بسیاری از محافل سیاسی و حقوقی از ریاض انتقاد کنند. این مسائل سبب شده است رهبران عربستان به این موضوع پی ببرند که تنها راه آن است که دست از سیاست زورگویی و لجباری با دیگر کشورها بردارند و برای حل بحران ها با ایران به عنوان یک قدرت بزرگ و تاثیر گذار در بسیاری از مسائل منطقه به مذاکره روی آورند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
0
0
یه روز تایید یه روز تکذیب
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین