کد خبر: ۴۶۸۵۵۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۱

کشفی تازه درباره رشد مجدد مو

محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌انجلس موفق به شناسایی روشی شده‌اند که درآن سلول های بنیادی فولیکول‌های مو فعال می‌شوند تا مو مجددا رشد کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سلول‌های بنیادی فولیکول مو سلول‌هایی با طول عمر زیاد هستند که در پوست وجود دارند و منجر به رشد مو می‌شوند. این سلول‌ها مگر در زمان رویش مو غیر فعال هستند. غیرفعال شدن این سلول‌ها بر اثر عوامل مختلفی اتفاق می‌افتد و منجر به ریزش مو می‌شود. 

مطالعات نشان می‌دهد سوخت و ساز سلول‌های بنیادی فولیکول مو با سلول های دیگر پوست متفاوت است. این سلول ها گلوکز را از جریان خون دریافت می‌کنند و از گلوکز برای تولید متابولیتی به نام pyruvate استفاده می کنند؛ سپس این متابولیت را برای تبدیل آن به لاکتات به میتوکندری (موتورخانه سلول) می‌فرستند.

محققان پس از آن بررسی کردند که آیا کاهش ورود pyruvate به میتوکندری، سلول‌های بنیادی مو را مجبور خواهد کرد که لاکتات بیشتری تولید کنند و آیا این امر سلول‌های بنیادی را برای رشد سریع مو فعال خواهد کرد. 

محققان تولید لاکتات را به طور ژنتیکی در موش‌ها غیرفعال کردند و دریافتند این امر از فعال‌شدن سلول‌های بنیادی فولیکول جلوگیری می‌کند و تولید لاکتاتت را به صورت ژنتیکی افزایش می‌دهد که باعث فعال‌شدن سلول‌های بنیادی فولیکول می‌شود. سپس دو دارو به نام‌های RCGD423 و UK5099 شناسایی شد که بر فولیکول مو موثر هستند. 

به گزارش ایرنا از ساینس دیلی، پیش از این تاثیر لاکتات بر سلول های بنیادی فولیکول مو ناشناخته بود و این یافته می‌تواند منجر به تولید داروهایی شود که قادر به درمان طاسی یا آلوپسی است. آلوپسی به عارضه ای گفته می شود که بر اثر اختلال در سیستم ایمنی بدن، گلبول های سفید بر این باورند که مو یک عنصر بیگانه است و آن‌را از بین می‌برند.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Cell Biology منتشر شده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین