کد خبر: ۴۶۹۹۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹

راه‌های درمان تبخال

تبخال نوعی عفونت ویروسی است که در نواحی مخاطی، تناسلی، پوستی و سیستم عصبی بدن ایجاد می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
عامل ایجاد تبخال، ویروس هرپس نام دارد که در دو نوع HSV1 (تبخال لب و دهان، مخاط) و HSV2(تبخال تناسلی) دسته‌بندی می‌شود. ویروس هرپس ممکن است تا ماه‌ها و سال‌ها در بدن نهان بماند ولی در هنگام ظهور نشانه‌‎ها، فرد معمولا در روز دوم  یا سوم متوجه تبخال می‌شود. مدت زمان ماندگاری علائم آشکار تبخال حدود 2 تا 12 روز است و معمولا بعد از رفع تبخال، اثر بلندمدتی بر روی پوست بر جای نمی‌ماند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، فردی که دچار تبخال می‌شود، معمولا در دفعات بعدی شکل ضعیف شده‌ای از علائم را تجربه خواهدکرد و درصورت استفاده از روش‌های درمان مناسب، می‌تواند دفعات و شدت تبخال‌ها کاهش یابد. خوب است بدانید رایج‌ترین نوع تبخال، تبخال لب و تبخال تناسلی است.

شکل انتقال

نحوه‌ انتقال تبخال از طریق تماس مستقیم فرد آلوده با سایر افراد است. بوسیدن، استفاده از وسایل شخصی، آرایشی و وسایل غذاخوری مشترک از ‌شایع‌ترین دلایل انتقال تبخال است. در مورد تبخال تناسلی هم، نحوه انتقال از طریق رابطه جنسی با فرد آلوده به ویروسHSV2  است. 

خوب است بدانید کودکان در صورتی که با یک فرد آلوده به ویروس در تماس مستقیم قرار بگیرند، به راحتی آلوده می‌شوند و ویروس HSV تا سال‌ها در بدن آن‌‎ها  باقی خواهد ماند. 

از آن‌جایی که ویروس تبخال به شکل نهان در بدن افراد می‌ماند، ممکن است افراد بدون اینکه نشانه‌های ظاهری تبخال را داشته باشند، حامل ویروس باشند و آن‌را به دیگران منتقل کنند.

علائم

نشانه‌های اولیه تبخال شامل احساس سوزش، خارش، گزگز، درد، تاول، ضعف بدنی و در مواقعی بزرگ شدن غدد لنفاوی است. از علائم  دیگری که مشخصاً مربوط به تبخال تناسلی است، می‌توان به سوزش هنگام ادرار و احتباس ادرار هم اشاره کرد. 

نکته‌ قابل توجه در مورد ویروس تبخال این است که این ویروس ممکن است نواحی اطراف چشم و خود ساختار چشم را هدف قرار دهد. در تبخال چشمی، نشانه‌هایی مانند درد در چشمان، ترشح و احساس وجود شی خارجی در چشم، از علائم رایج تبخال هستند. در صورت بروز این علائم حتما باید به چشم پزشک مراجعه شود.

عوامل زمینه‌ساز

از دلایلی که به عنوان عوامل زمینه ساز در بروز بیماری تبخال از آن‌ها یاد می‌شود، می‌توان به تابش مستقیم نور خورشید، تب، استرس، قرارگرفتن در معرض لیزر و قاعدگی در خانم‌ها اشاره کرد. ویروس تبخال توسط عوامل فوق ممکن است از حالت پنهان در سیستم عصبی خارج شده و علائم ظاهری بر روی لب، مخاط و نواحی تناسلی ایجاد کند.

نحوه تشخیص

این ویروس معمولا توسط پزشکان و با معاینه فیزیکی قابل تشخیص است. معمولا پزشکان با مشاهده نشانه‌ها و سوالاتی در مورد علائم بالینی ویروس، تبخال را تشخیص می‌دهند. البته در مورد ویروس HSV2 که مربوط به تبخال تناسلی است، ممکن است برای تشخیص ویروس نیاز به آزمایش باشد. 


بهترین راه درمان تبخال در گام اول، جلوگیری از آلوده شدن به ویروس است. از آن‌جایی که تبخال می‌تواند در سیستم عصبی بدن به شکل نهان بماند، اگر کسی به این ویروس مبتلا شود، فارغ از علائم دوره‌ای، معمولا تا مدت بسیار زیادی (حتی تا آخر عمر) ویروس با او باقی می‌ماند. رعایت بهداشت ، مراقبت از وسائل شخصی و عدم ارتباط مستقیم پوست یا مخاط با فرد آلوده بهترین راه جلوگیری از ابتلا به تبخال است.

 احتمالا در مورد درمان خانگی تبخال لب و انواع دیگر آن اطلاعاتی داشته باشید. خوب است بدانید از لحاظ علمی، درمان‌هایی مانند پماد و قاشق یخ تاثیری در بهبود علائم و درمان تبخال ندارد. تنها راهی که برای کنترل و درمان تبخال وجود دارد استفاده از قرص است. قرص‌های ضدتبخال علاوه بر کاهش احتمال انتقال ویروس، تعداد دفعات و شدت بروز تبخال‌ها را کاهش می‌دهند. برای کسب اطلاعات بشتر، ویدئو زیر را مشاهده کنید.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
0
0
...خود من همیشه با گذاشتن یخ تبخالم را درمان میکنم و بعد از دو سه روز زحم برداشتن درست میشه
گروه تبخال چشمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
0
0
✅ کانالی برای هم اندیشی در مورد تبخال چشمی و در اختیار گذاشتن تجربیات مواجهه با این بیماری به دیگران!

✳️ به امید روزی که از این بیماری خسته کننده و دردناک رها بشیم !
خدایا کمکمون کن ...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین