کد خبر: ۴۷۰۹۶۵
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹

زنان كليددار شهر

در روزهاي اخير اخبار مربوط به تركيب شهرداري‌ها و شوراهاي شهر و روستا از مناطق مختلف كشور منتشر مي‌شود. پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا يك تفاوت عمده با تمام دوره‌هاي قبل دارد و آن هم حضور پر رنگ زنان در تركيب شوراها به عنوان رييس، نايب‌رييس و عضو شورا و همچنين انتخاب شهرداران زن در شهرهاي مختلف است.
آفتاب‌‌نیوز :
نمايندگاني كه با راي مردم به شورا راه پيدا كرده‌اند، با راي خود رييس يا شهرداران زن را به عنوان مديران شهري انتخاب كرده‌اند؛ همچنان كه خواسته مردم در تمام روزهاي پيش از انتخابات از رييس‌جمهور حضور زنان در پست‌هاي مديريتي بود.
 
هر چند وعده‌ها به هر دليل محقق نشد و شاهد حضور زنان در جايگاه وزارت در كابينه نبوديم و با انتخاب معاونان رييس‌جمهور حتي از تعداد زنان كابينه كم هم شد، اما اين نكته كه زنان در نقاط مختلف كشور در مناصب تصميم‌سازي و تصميم‌گيري قرار گرفته‌اند و به عنوان مديران شهري مي‌توانند توانايي خود را نشان دهند هم اتفاق خوبي است كه مي‌تواند مقدمه‌اي باشد براي حضور بيشتر زنان در مناصب بالاتر و آماده شدن شرايط براي انتخاب وزير زن در دوره‌هاي بعد.

ستاره فتاح‌پور رييس شوراي شهر سردشت، پريسا اينانلو  رييس شوراي شهر رباط كريم، مهنا محمدي موحد شهردار اسپكه، شيفته بدر آذر شهردار سهند، سوسن سليمان آبادي رييس شوراي شهر كنگاور؛ فائزه عبداللهي رييس شوراي شهر گرگان، سمانه شاد دل شهردار منطقه ٢ زنجان و زهرا حاتمي منفرد رييس شوراي شهر مهاجران تنها تعدادي از زناني هستند كه در روزهاي اخير خبر رياست‌شان بر شورا يا شهرهاي مختلف انعكاس زيادي در رسانه‌ها داشته. با تعدادي از آنها گفت‌وگوي كوتاهي داشتيم و از واكنش همشهريان و خانواده بعد از انتخاب‌شان و همچنين چالش‌هايي كه براي رسيدن به اين سمت داشتند پرسيديم.

به زنان فرصت بدهيد

ستاره فتاح‌پور؛ رييس شوراي شهر سردشت: خانم فتاح‌پور در دوره چهارم شوراي شهر به عنوان نخستين زن سردشتي عضو شورا شد و در اين دوره با انتخاب اعضاي شوراي اين شهر به عنوان رييس شورا انتخاب شده است. ٥٢ سال دارد و در رشته علوم تربيتي تحصيل كرده است. در اين دوره علاوه بر خانم فتاح پور يك خانم جوان هم با راي مردم سردشت به عنوان عضو شوراي شهر انتخاب شده است. پيش از اين خانم فتاح‌پور به عنوان مدير در مدارس سردشت و همچنين به عنوان مشاور فرماندار در امور بانوان فعاليت مي‌كرد.
 
رييس شوراي جديد سردشت يكي از هشت هزار جانباز شيميايي شهرستان سردشت است. در خصوص مقاومت‌هايي كه در مورد انتخاب او به عنوان رييس شورا صورت گرفته، مي‌گويد: «مقاومت در دوره رقابت انتخاباتي زياد بود، وقتي آرا قرائت شد هم بعضي ناراحت بودند، اما بايد انصاف داشت، تعداد زيادي از همشهريانم استقبال كردند از انتخاب من به عنوان رييس شورا، هر چند روزهاي اول چند نفر ناراحت بودند از اين انتخاب اما بعد از انتخاب واكنش خاصي نديدم.»
 
و در ادامه صحبت‌هايش مي‌گويد: «در شهر ما خانم‌ها خيلي كم در پست‌هاي مديريتي (حتي در ادارات) انتخاب مي‌شوند. اما در سال‌هاي اخير اوضاع بهتر شده و اعتماد نسبت به خانم‌ها بيشتر شده است. ما از معدود شهرهاي استان هستيم كه از ٥ نفر عضو شوراي شهرشان، ٢ نفر خانم هستند.» خانم فتاح‌پور تجربه موفقي را در دوران مديريتش در آموزش و پرورش داشته و همين باعث اعتماد هشهريانش در دو دوره اخير شورا شده تا او را به عنوان نماينده‌شان در شوراي شهر انتخاب كنند.
 
او در مورد برنامه‌هايي كه براي بهبود اوضاع شهر دارد، مي‌گويد: «شهر ما خيلي مظلوم واقع شده است و رنگ خدمت چندان به خود نديده، شهري كه در دوران جنگ شيميايي شده و ٨ هزار جانباز شيميايي دارد. شهر توسعه نيافته. بنا دارم برنامه‌هايي را براي توسعه اقتصادي شهر اجرايي كنم. از طرفي ٤ ماه است كه كاركنان زحمتكش شهرداري حقوق دريافت نكرده‌اند. با توجه به شرايط شهر بايد جذب اعتبار و درآمدهاي فوري داشته باشيم.
 
سردشت متاسفانه درآمد پايدار شهري ندارد. سردشت يك شهر توريستي است به همين دليل تصميم داريم در حوزه جذب سرمايه‌گذاري تلاش كنيم تا در توسعه شهر و آباداني آن قدم‌هاي موثري ‌برداريم.» خانم فتاح‌پور همسر و برادرش را مشوقين اصلي‌اش در تلاش‌هاي اين چند ساله‌اش در حوزه اجتماعي مي‌داند: «يكي از دلايلي كه كانديدا شدم، جداي از انگيزه‌هاي خودم براي فعاليت در اين بخش، همسر و برادرم بودند كه به من انگيزه دادند و هميشه كنارم بودند.»
 
خانم فتاح‌پور دليل اعتماد اعضاي شورا به او به عنوان رييس شورا در اثبات توانايي‌اش در چهار سال گذشته به عنوان عضو شورا مي‌داند و مي‌گويد: «در شهر ما زنان فضاي رفاهي- اجتماعي ندارند، شايد شهرهاي ديگر از كمبود امكانات بگويند اما من از نبود امكانات در شهرمان مي‌گويم و مي‌خواهم واقعا به عنوان يك زن ايراني كاري براي زنان شهرم انجام دهم. من فرصت مي‌خواهم براي زنان، بايد به زنان فرصت داده شود تا توانايي‌هاي‌شان را نشان دهند.»

ذهنيت‌ها بايد تغيير كند
 
مهنا محمدي موحد؛ شهردار اسپكه: مهنا محمدي متولد ١٣٦٧ است و اين روزها نامش به عنوان شهردار اسپكه در خبرها آمده است. اسپكه مركز بخش لاشار در سيستان و بلوچستان است، استاني كه چند سالي است كه به واسطه سياستگذاري‌هاي استاندار آن شاهد حضور پررنگ و تاثيرگذار زنان در عرصه‌هاي مختلف مديريتي در سطح استان است.
 
خانم محمدي سومين مديري است كه بعد از حميرا ريگي فرماندار قصر قند و ساميه بلوچ‌زهي شهردار سرباز (در دور قبل)، به عنوان يك مدير ارشد شهري كليد مديريت يكي از شهرهاي اين استان را به دست گرفته است. در رشته مهندسي منابع طبيعي تحصيل كرده است و در آزمون دكترا رتبه بيست و پنجم را كسب كرده و منتظر نتايج نهايي است تا دانشجوي اين مقطع شود.
 
مي‌گويد: «در دوره پنجم شوراي شهر كانديدا شدم و تنها كانديداي زن بودم و براي نخستين بار در اسپكه ستاد انتخاباتي داير كردم، كه با استقبال خيلي زياد از سوي خانم‌هاي شهر مواجه شدم. هر چند كه افرادي مخالف ورود زنان در اجتماع آن هم به اين شكل كه كسي بخواهد ستاد انتخاباتي داشته باشد، بودند. كار سختي بود و همه فكر مي‌كردند من انصراف بدهم اما با اينكه به عنوان عضو شورا راي نياوردم، اما بعد ازتشكيل شورا، اعضا شوراي شهر پيشنهاد شهردار شدن را به من دادند و من هم قبول كردم، و در نهايت هر پنج عضو شورا به من راي دادند. اميدوارم كه بتوانم پاسخ خوبي به اعتمادشان بدهم.»
 
شهردار جديد اسپكه از كمبود خدمات آموزشي و بهداشتي در شهر مي‌گويد و اينكه بيمارستاني حتي براي درمان‌هاي اوليه هم در شهر نيست و اميدوار است كه مسوولان با حمايت خود او را كمك كنند تا مشكلات اسپكه را مطرح كند و براي رفع آنها اقدامات موثري انجام دهد.
 
از اولويت‌ها و برنامه‌هايش مي‌گويد و اينكه با توجه به كمبودهاي موجود در شهر چه اقداماتي انجام خواهد داد: «يكي از سه محور اصلي فعاليت من در شهر ارتقاي سطح بهداشت و سلامت مردم است، مردم در حال حاضر براي كوچك‌ترين كار درماني بايد به نيكشهر يا ايرانشهر مراجعه كنند كه حدود دو تا سه ساعت با اسپكه فاصله دارد. محور بعدي ارتقاي سطح آموزش در شهر است و مساله بعدي حمايت از هنرهاي دستي زنان به خصوص سوزن دوزي است.»

محمدي از حمايت خانواده‌اش مي‌گويد كه تا اينجا همراهش بوده، هر چند به دليل سنگين بودن بار مسووليت شهردار هم نگراني‌هايي دارند و به نقش مادرش در موفقيت‌هايش اشاره مي‌كند و مي‌گويد مادرم حامي بسيار خوبي براي من هستند. از تبعيض جنسيتي مي‌گويد: «هر چند بسياري از همشهريان ما حمايت مي‌كنند و از حضور زنان در فعاليت‌هاي اجتماعي خوشحال مي‌شوند اما بعضي هنوز نگاه‌هاي تبعيض جنسيتي دارند. اميدوارم عملكرد ما در پست‌هاي مديريتي اين ذهنيت را تغيير دهد.» و بعد هم از تغيير ذهنيت نسبي در استان با انتخاب فرماندار و شهرداران زن در بخش‌هاي مختلف استان مي‌گويد: «مسوولان و رسانه‌ها بايد از حضور زنان حمايت كنند كه بتوانيم براي مردم قدم‌هاي موثر بيشتري‌ برداريم.»

حل مشكلات بانوان در اولويت

پريسا اينانلو؛ رييس شوراي شهر رباط‌كريم: روز چهارشنبه اعضاي ٧ نفره شوراي شهر رباط‌كريم، با ٥ راي، پريسا اينانلو را به عنوان رييس شوراي شهرخود و نخستين زن رييس شوراي شهر استان تهران انتخاب كردند. او كه در اين دوره انتخابات شوراهاي شهر رباط‌كريم بيشترين راي و نخستين راي در بين اعضاي شورا را نيز از آن خود كرده است گفت: در دوره قبل كه عضو شورا بودم، تمام تلاشم اين بود كه اقداماتي را انجام دهيم تا زندگي براي بانوان شهرمان؛ آسان‌تر شود.
 
 زنان كليددارشهر
 
اقداماتي مانند احداث بوستان بانوان يا به كارگيري و استفاده از مربيان ورزشي در بوستان‌هاي رباط‌كريم براي آموزش بانوان، چرا كه زنان ما اصولا با وجود علاقه‌اي كه به ورزش دارند، چندان با اصول علمي ورزش آشنا نيستند و همين مساله گهگاه حتي به آنها صدمه هم مي‌زند.
 
يكي ديگر از اولويت‌هاي من، تلاش براي حمايت و كمك به زنان بدسرپرست و خودسرپرست در شهر رباط‌كريم است. اينكه بتوانيم با تدابيري زمينه خوداشتغالي آنها را فراهم كنيم. اينانلو كه سابقه حضور در شوراي شهر دوره قبلي را نيز در كارنامه خود دارد، راي قاطع همكارانش در شوراي شهر به وي را نشان از اعتماد آنها و مردم به خود به خود مي‌داند و در مورد برنامه‌اش براي ارتباط و تعامل با ساير دستگاه‌هاي مديريتي شهري مي‌گويد: اصولا آدمي هستم كه تعامل‌پذيري بالايي دارم. چرا كه معتقدم اصل بروكراسي برتعامل پايه‌ريزي شده است.
 
حالا اين تعامل ممكن است با مردم يا ساير مديران در بخش‌هاي مختلف باشد. او در خصوص حمايت‌هايي كه از زناني كه به نوعي با مشكلاتي مواجهند و براي حل آنها به دفتر وي مراجعه كرده و مي‌كنند، گفت: بارها با چنين مراجعاتي در دوره قبلي شورا مواجه بوده‌ام و تمام تلاشم را به كار برده‌ام تا هر آنچه از دستم برمي‌آيد را براي حل مشكلات اين زنان انجام دهم، چرا كه اصولا يكي از دغدغه‌هايم حل مشكلات شهروندان، به‌خصوص بانوان شهرمان است.
 
مسلما اين رويه را در دوره كنوني شورا نيز ادامه خواهم داد تا در قبال راي اعتماد آنها روسفيد شوم.  او  ٣٥ سال سن و دانشجوي مقطع دكتراي مديريت است. او در مورد واكنش خانواده‌اش به انتخاب وي به عنوان رييس شوراي شهر رباط‌كريم گفت: مسلم است كه آنها هم خوشحال هستند. به خصوص همسرم كه نقش بسيار موثري در موفقيت‌هاي من داشته و دارد.
 
من براين باورم همان‌طور كه گفته مي‌شود پشت سر هر مرد موفقي، زني قرار دارد؛ پشت سر هر زن موفقي هم مردي قرار دارد. اگر آرامش فكري داخل منزل نبود و كمك‌هاي همسرم در نگهداري از فرزندانم، مسلما نمي‌توانستم در انجام فعاليت‌هاي اجتماعي و تحصيلم موفق باشم. ضمن اينكه فردي مي‌تواند در جامعه موفق باشد كه در منزل هم مديريت خوبي داشته و موفق باشد.

دولت بايد مديران زن را حمايت‌كند

سمانه شاددل؛ شهردار منطقه٢ زنجان: سمانه شاددل كه به عنوان نخستين شهردار زن در بدنه شهرداري زنجان انتخاب شده است، سابقه‌اي حدود ١٣ ساله در شهرداري اين شهر را دارد.
 
وي ابتدا كارش را در شهرداري در سال ٨٣ با فعاليت در حوزه عمراني آغاز كرده و از سال ٩٢ به عنوان معاون حمل و نقل شهرداري زنجان به كارش ادامه داده است. شاددل معتقد است كه ديگر دوره نگاه‌هاي جنسيتي به زنان در حوزه‌هاي مديريتي به سرآمده و نبايد بين زنان و مردان در خصوص انتخاب مديران، تفكيكي قايل شد: «نبايد به دنبال تفكيك جنسيتي باشيم بلكه الان در عصري زندگي مي‌كنيم كه تخصص و تجربه و توانمندي حرف اول را مي‌زند.»
 
وي همين مساله را يكي از اولويت‌هاي كاري خود به عنوان شهردار منطقه ٢ زنجان عنوان مي‌كند و مي‌گويد: خودم هم تلاش مي‌كنم تا از هر گونه تفكيك جنسيتي در حوزه تحت مديريتي‌ام، خودداري كنم. او كه ٣٧سال سن و كارشناسي ارشد مديريت ساخت دارد در مورد واكنش خانواده و اطرافيان و به خصوص مردم شهرخود به انتخابش مي‌گويد: البته براي خانواده‌ام، اين انتخاب چيز تازه‌اي نبود چرا كه همان‌طور كه گفتم قبل از اين هم پست معاونت كل شهرداري را داشتم كه از لحاظ سازماني جايگاه بالاتري از شهرداري منطقه بود، ولي به هر حال آنها نيز از اين مساله خوشحال شدند.
 
اما نكته جالب براي خودم واكنش مردم شهرم بود. از زماني كه خبر انتصابم به عنوان شهردار منطقه ٢ مطرح شد با خيل عظيمي از پيام‌هاي تبريك از سوي همشهريان و دوستان دور و نزديكم مواجه شدم. از معلم دوران دبستانم گرفته تا پزشك دخترم كه برايم نوشته بود: كم‌كم داشتيم از شايسته‌سالاري نااميد مي‌شديم. انتصاب شما ما را اميدوار كرد. 
 
شاددل در پايان به عنوان يك درخواست از دولتمردان كه همواره سخن از به كارگيري بانوان در سمت‌هاي مديريتي داشته و دارند، گفت: دولتمردان ما هميشه در مراسم‌هاي مختلف در وصف لزوم انتصاب بانوان در پست‌هاي مديريتي سخن مي‌گويند، ولي متاسفانه بعد از انتخاب يك زن به عنوان يك مدير ديگر از وي هيچ حمايتي نمي‌شود و همين مساله كار او را بسيار دشوار مي‌كند.‌
 
اي كاش مسوولان كشور ما تدبيري را به كار مي‌بردند تا از زنان تازه مدير شده در جامعه سنتي ما حمايت كافي شود تا بتوانند توانمندي‌هاي خود را به اثبات برسانند و براي شهر و مردم‌شان مثمرثمر باشند. 

منبع: اعتماد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین