کد خبر: ۴۷۰۹۷۹
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳

آخرین وضعیت سقط‌جنین در ایران/ تهران و خراسان‌جنوبی در صدر آمار

هر ساله تعدادی از متقاضیان سقط درمانی جنین به مراکز پزشکی قانونی در کشور مراجعه می‌کنند که ضمن بررسی شرایط و مدارک پزشکی برای تعدادی از آنان مجوز سقط صادر می‌شود و در این میان استان‌های تهران، خراسان رضوی و خوزستان بیشترین آمار متقاضیان سقط جنین درمانی را در سال گذشته داشته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
وضعیت سقط جنین در کشور؛ یا به عبارتی "تنها آمار رسمی سقط جنین" که در کشور وجود دارد، مربوط به آماری است که هر سال توسط سازمان پزشکی قانونی در خصوص سقط های درمانی اعلام می‌شود؛ یعنی در شرایطی که ادامه بارداری مادر به مرگ جنین یا مادر منجر شود، درخواست صدور مجوز سقط درمانی (تنها در ادارات کل پزشکی قانونی استان‌ها) مورد پذیرش قرار می‌گیرد؛ البته در صورت دستور مقام قضایی یا درخواست زوجین یا معرفی‌نامه پزشک معالج قبل از ولوج روح یعنی (چهارماهگی).

سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به‌علت عقب‌افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن موجب حرج مادر است یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توأم باشد با رضایت زن مجاز است و مجازات و مسؤولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود.

بر این اساس در بسیاری از موارد اگر از ۴ ماهگی تشخیص داده شود که جنین بیمار است، امکان سقط درمانی وجود ندارد، یعنی در این رابطه قانون چارچوبی مشخص کرده است و اجازه سقط جنین و صدور مجوز سقط جنین درمانی فقط تا قبل از ۴ ماهگی داده می‌شود. البته در شرایطی که ناهنجاری جنین احراز شود و حیات مادر با خطر مواجه باشد، ممکن است؛ اسقاط جنین صورت می‌گیرد. البته طبق گفته فعالان این حوزه این تفسیر با ظاهر قانون تطابق ندارد، یعنی خلاءهای قانونی در این خصوص وجود دارد.

هر ساله تعدادی از متقاضیان سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی در کشور مراجعه می‌کنند که ضمن بررسی شرایط و مدارک پزشکی برای تعدادی از آنان مجوز سقط صادر می‌شود و همین امر موجب شده است؛ برخی از سقط‌ها بصورت غیر قانونی انجام گیرد که آمار درستی در رابطه با آن نیز وجود ندارد.

آماری از سقط‌ غیرقانونی جنین در دست نیست

رییس انجمن متخصصان مامایی و زنان ایران در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با آمار سقط در ایران می‌گوید: «آماری که در رابطه با سقط در کشور اعلام می‌شود تنها مربوط به سقط‌هایی است که بصورت قانونی و تا قبل از چهار ماهگی و با دستور پزشکی قانونی انجام می‌شود؛ البته نبود آمار دقیق در رابطه با سقط جنین غیرقانونی تنها مختص به ایران نیست. قوانین سختگیرانه‌ای که در کشورهای مختلف دنیا نیز وجود دارد، موجب شده است که آمار دقیقی در خصوص سقط جنین وجود نداشته باشد.»

در سال 95 تعداد کل متقاضیان سقط جنین درمانی که برای دریافت مجوز به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند، ۱۲ هزار و ۲۸۱ نفر بود که تعداد این افراد در مقایسه با سال قبل از آن ۲۳.۴ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا دررابطه با آمار سقط درمانی در کشور می‌گوید: «در سال گذشته از کل متقاضیان، هشت هزار و ۵۳۷ نفر حائز شرایط دریافت مجوز سقط‌جنین درمانی تشخیص داده شدند و برای آنان مجوز صادر شد که نسبت به سال قبل از آن تعداد مجوزهای سقط جنین درمانی صادر شده ۱۹.۸ درصد بیشتر شد. همچنین برای دو هزار و ۶۴۲ نفر به دلیل نداشتن شرایط لازم مجوز صادر نشد و یکهزار و ۱۰۲ نفر نیز بعد از اولین مراجعه درخواست خود را پیگیری نکردند.

استان‌هایی که بیشترین متقاضی سقط جنین درمانی را دارند

او تاکید می‌کند: «در سال ۹۴، استان‌ تهران با دو هزار و ۷۱ مراجعه که منجر به صدور یکهزار و ۱۴۵ مجوز شد، خراسان رضوی با یکهزار و ۱۵۴ مراجعه که صدور ۹۶۶ مجوز را به همراه داشت و خوزستان با یکهزار و ۹۰ مراجعه که از این تعداد ۹۱۱ نفر موفق به اخذ مجوز شدند، بیشترین آمار متقاضیان سقط جنین درمانی را داشته‌اند. همچنین استان‌های سمنان با ۱۰۲ مراجعه و صدور ۶۰ مجوز، ایلام با ۱۰۸ مراجعه و صدور ۴۰ مجوز و خراسان جنوبی با ۱۲۱ مراجعه و صدور ۷۷ مجوز کمترین آمار متقاضیان سقط جنین درمانی را داشته‌اند.

آخرین وضعیت سقط‌جنین در ایران/ تهران و خراسان‌جنوبی در صدر آمار
منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین