کد خبر: ۴۷۲۰۳۴
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲

دو تهدید اصلی کشور

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه بی آبی و بیکاری دو تهدید بزرگ کشورند، گفت: محیط زیست امروز دیگر یک کلمه فانتزی نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
عیسی کلانتری در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه که امروز (ششم شهریور) برگزار شد، با اشاره به آغاز فعالیت دولت دوازدهم اظهار کرد: دولت دوازدهم، اعتدال، توجه به واقعیات، تصمیم شجاعانه همراه با تدبیر، توجه به حقوق شهروندی و... را سر لوحه امور خود قرار می‌دهد.

وی افزود: دولت بنا دارد در چهار ساله پیش رو، توسعه همه جانبه کشور، مبارزه با فساد، میدان دادن به زنان و جوانان در بخش‌های میانی مدیریتی و... را با جدیت دنبال کند.

به گفته معاون رئیس‌جمهور، در حوزه اقتصادی اولویت اصلی دولت در چهار سال آینده توسعه اشتغال و به موازات آن اصلاح نظام بانکی خواهد بود.

کلانتری خاطرنشان کرد: در حوزه سیاست داخلی نیز احترام به همه قومیت‌ها و اقوام، توجه به زنان و جوانان، توسعه فعالیت‌های حزبی و تشکل‌های سیاسی و به رسمیت شناختن حقوق شهروندی از برنامه‌های مهم چهار سال آینده دولت است.

وی با بیات اینکه دولت در حوزه سیاست خارجی نیز تعامل گسترده با جهان و نقش آفرینی در منطقه را دستور کار دارد، یادآوری کرد: در این بخش پاسداشت برجام و توسعه صادرات غیرنفتی از طریق تعامل با دنیا دنبال خواهد شد.

رئیس سازمان محیط زیست توجه به مسائل فرهنگی، بهسازی عملکرد دانشگاه‌ها، توجه به محیط زیست، افزایش پوشش خدمات بیمه‌ها، حل آسیب‌های اجتماعی، اصلاح وضعیت صندوق‌های بازنشستگی، مقابله با آلودگی و... را نیز از دیگر اولویت‌های دولت دوازدهم برشمرد.

کلانتری با اشاره به اینکه نباید فراموش کنیم دولت با محدودیت‌هایی مواجه است، تصریح کرد: درآمد دولت در سال جاری 309 هزار میلیارد تومان است و بر اساس قانون باید در همین سال 340 هزار میلیارد تومان خرج کند و این یعنی دولت با کسری حدود 30 هزار میلیارد تومانی مواجه است.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر برای دولت رشد اقتصادی هشت درصدی هم در نظر گرفته شده که در این بخش هم نیازمند سرمایه‌گذاری 770 هزار میلیارد تومانی هستیم.

به گفته این مسئول، همچنین دولت با جمعیت چهار میلیون نفری بیکاران هم مواجه است و ایجاد سالانه 800 هزار شغل نیز برای دولت در نظر گرفته شده است.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه سیاست دولت استقراض از بانک مرکزی و افزایش نقدینگی نیست، گفت: دولت صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها را در برنامه دارد.

کلانتری با اشاره به اینکه در چنین شرایطی باید سراغ منابع مالی جدید رفت، افزود: این منابع شامل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، تسهیلات بانکی، اجرای درست قانون اصل 44 و فروش واقعی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری از قبل درآمد آن می باشد.

وی معتقد است، با شیوه گذشته و واگذاری‌های خصولتی که مسائل را بدتر کرد، راه به جایی نمی‌بریم و نیازمند تجدید نظر کلی در مدیریت کشور هستیم.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه هیچ دولتی نمی‌تواند به مردم بگوید چون پول ندارم کار انجام نمی‌دهم، تصریح کرد: دولت باید در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی داشته باشد. ما اکنون پول فروش نفت، مالیات و ... را فقط صرف پرداخت حقوق دولتی‌ها می کنیم.

به گفته معاون رئیس‌جمهور دولت هرگز نباید از این اندازه بزرگتر شود، زیرا کارایی آن پایین می آید و دیگر زمان این نیست که با شغل دولتی جوانان را سر کار ببریم.

کلانتری خاطرنشان کرد: دولت علاوه بر محدودیت‌هایی که دارد، با معضل پرداخت سه هزار میلیارد تومان یارانه در ماه هم مواجه است.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر امروز صندوق‌های بیمه بازنشستگی وبال گردن دولت شده‌اند و در سال 47 هزار میلیارد تومان از دولت پول برای پرداخت به بازنشستگان می‎‌گیرند.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت با وجود همه این مشکلات اقدامات قابل توجهی در چهار سال گذشته انجام داد، افزود: کمک 20 هزار میلیارد تومانی به 25 هزار بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط، رشد 25 درصدی صادرات غیرنفتی، افزایش تراز تجاری محصولات غذایی به میزان پنج میلیارد دلار، رشد اقتصادی، رشد پایه پولی، کاهش نقدینگی، مهار تورم از 40 درصد به هفت درصد در خرداد امسال، افزایش برداشت و فروش گاز و نفت، کاهش وابستگی به فروش نفت و... از مهمترین این اقدامات است.

رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: با وجود همه اقداماتی که انجام شده خطراتی در کشور حس می‌کنیم که مهترین آن عدم توسعه متوازن و پایدار خصوصا در بخش محیط‌زیست است.

کلانتری بی آبی را مهمترین معضل و نگرانی پیش روی کشور دانست که به هیچ عنوان قابل حل شدن نیست.

وی با بیان اینکه با ادامه این روند بهره‌برداری تا 20 سال دیگر خبری از آب و کشاورزی در ایران نیست، خاطرنشان کرد: همین پیش بینی را 20 سال قبل برای دریاچه ارومیه کردیم که آن زمان 30 میلیارد مترمکعب آب داشت.

معاون رئیس‌جمهور سیاست‌های احساسی دهه اول و دوم انقلاب را عاملی برای معضلات محیط زیستی دانست و گفت: حدود 40 سال قبل میزان آب تجدیدپذیر ما در سال 132 میلیارد مترمکعب بود که اکنون به 88 میلیارد مترمکعب در سال رسیده است.

به گفته این مسئول، ایران تنها کشوری است که بیش از 60 درصد منابع آب تجدیدپذیر خود را مصرف می‌کند و بر اساس استانداردهای دنیا کشورها فقط باید 40 درصد این مقدار را مصرف کنند.

کلانتری خاطرنشان کرد: به دلیل این سیاست‌های نادرست امروز 12 تن در سال فرسایش خاک داریم و تعداد سیلاب‌های کشور از 45 مورد در دهه 40 به حدود 600 مورد در دهه 80 رسیده است.

وی معتقد است، با وجود چنین شرایطی دیگر توسعه خصوصا در بخش کشاورزی افتخار نیست، زیرا اکنون در مرحله ورشکستگی آب در کشور قرار داریم.

رئیس سازمان محیط‌زیست تاکید کرد: اکنون مهمترین مشکل کشور بیکاری و بی آبی است.

کلانتری در بخش پایانی سخنان خود به مسئله ریزگردها هم اشاره داشت و عنوان کرد: بخش عمده ریزگردها منشا خارج از کشور دارد و ناشی از زمین‌هایی است که شخم زده شده، اما در آن کشت صورت نمی‌گیرد.

وی از شناسایی 28 کانون ریزگردها در کشور عراق و جنوب خوزستان خبر داد که چهار مورد آن در خوزستان و مابقی در عراق است.

به گفته این مسئول، چهار کانون گرد و غبار جنوب خوزستان، بیش از 10 کانون عراق غبار تولید می‌کنند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین