کد خبر: ۴۷۲۵۸۰
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹

ازبکستان 16 هزار نفر را از فهرست سیاه امنیتی خارج کرد

دولت ازبکستان 16 هزار نفر از 17 هزار نفر موجود در فهرست سیاه امنیتی خود که متعلق به افراط گرایان بالقوه مسلمان بود، از این لیست خارج کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، شوکت میرزیایوف، رئیس‌جمهوری ازبکستان در یک پیام تلویزیونی گفت: بیش از 17 هزار نفر با گروه‌های افراط گرای مذهبی در ارتباط بودند و اکنون ما اسامی 16 هزار نفر را از فهرست سیاه امنیتی خارج کرده‌ایم.

این اقدام بخشی از تلاش‌های دولت ازبکستان برای رسیدن به سیاست‌ آزادی بیشتر در کشور صورت گرفته است.

کشورهای غربی و گروه‌های حقوق بشری مدت‌هاست که سوابق حقوق بشری ازبکستان را مورد انتقاد قرار داده و دولت تاشکند را به استفاده از این فهرست سیاه امنیتی برای مقابله با مخالفان مذهبی و سیاسی متهم کرده‌اند.

رسانه‌های دولتی ازبکستان در ماه جاری میلادی گزارش دادند که کمپینی برای خارج کردن افراد بیشتری از فهرست سیاه امنیتی آغاز شده اما مقیاس آن مشخص نشده بود.

رئیس‌جمهوری ازبکستان در ادامه صحبت‌هایش گفت: ما اسامی این افراد را از فهرست سیاه امنیتی خارج کرده‌ایم اما اگر آنها یکبار دیگر دست از پا خطا کنند در فهرست قرار خواهند گرفت. حالا ما آنها را وارد جامعه کرده‌ایم و به آنها آموزش‌های لازم را می‌دهیم.

رئیس‌جمهوری ازبکستان ادامه داد: 9500 تن که قبلا از این لیست خارج شده بودند اکنون شاغل هستند و من به مقام‌های دولتی تاکید می‌کنم تا با سایرین نیز همین رفتار را داشته باشند و با آنها ارتباط خود را حفظ کنند تا بار دیگر در مسیر نادرست قرار نگیرند.

دولت ازبکستان می‌گوید از جانب شبه‌نظامیان با تهدیدهای جدی امنیتی روبروست اما رئیس‌جمهوری این کشور می‌گوید که برای کاستن از بحران اقتصادی و ایجاد مشاغل مورد نیاز و مقابله با گرایش افراد به ویژه جوانان به اقدامات شبه‌نظامی گرایانه، سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر نیاز است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین