کد خبر: ۴۷۴۵۶۰
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶

آیا حملات اسرائیل در سوریه به رویارویی با ایران منجر می‌شود؟

در آمریکا این نگرانی بوجود آمده که این کشور ممکن است درگیر جنگ تازه‌ای در منطقه، اینبار بین اسرائیل و ایران شود و در این صورت روسیه، بدون تردید طرف ایران را خواهد گرفت.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش تسنیم، روزنامه «پراودا»، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: روزنامه «وال استریت ژورنال» از جمله نشریات آمریکایی است که مقامات کاخ سفید و پنتاگون به دیدگاههای آن توجه خاص دارند. و به تازگی این روزنامه پیش بینی کرده است که «اسرائیل و ایران بالاخره پای آمریکا را به یک جنگ دیگر در منطقه خاورمیانه باز خواهند کرد». وال استریت ژورنال با اشاره به حملات اخیر نیروی هوایی اسرائیل به برخی تاسیسات نظامی در خاک سوریه، یادآور شده که این عملیات می تواند منجر به بروز جنگ تازه‌ای در خاورمیانه، بین اسرائیل و ایران شود.

سخت بتوان با دیدگاه این روزنامه آمریکایی موافقت نکرد. مسئله این است که تا قبل از جنگ داخلی در سوریه در سال 2011، ایران امکان دسترسی مستقیم به مرزهای اسرائیل یا از طریق دریای مدیترانه را نداشت. ولی در شرایط کنونی اوضاع سوریه اصلا به نفع اسرائیل پیش نمی رود و به همین دلیل نیز مقامات تل آویو به تکاپو افتاده و دائما در خصوص تامین امنیت اسرائیل در سوریه بر روسیه و آمریکا فشار وارد می کنند.

واقعیت این است که ایران به همراه روسیه و ترکیه و در چارچوب توافقات آستانه، جزو کشورهای تضمین کننده صلح و برقراری آتش بس در مناطق کاهش تنش در خاک سوریه است. ضمن اینکه نیروهای ایران در کنار نیروهای دولتی سوریه در حال جنگیدن علیه گروه‌های تروریستی هستند و از روسیه هم این موافقت را بدست آورده‌اند تا مواضع نظامی خویش در سوریه را تقویت کرده و به همراه نیروهای نظامی حزب الله لبنان در حال مبارزه با گروه تروریستی داعش هستند. این مسئله امکان دسترسی نظامیان ایرانی به مرزهای اسرائیل را بوجود آورده است.

گسترش حضور نیروی دریایی ایران در منطقه تل آویو را نگران کرده

طبق ادعای سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیلی، نظامیان ایرانی قصد دارند به حضور خویش در سوریه ادامه دهند تا کریدوری به دریای مدیترانه باز کنند و این امکان وجود دارد که ایران یک پایگاه نظامی-دریایی در بندر طرطوس سوریه ایجاد کنند. این مسئله مقامات تل آویو را بشدت نگران کرده است. تحلیلگران سازمان سیای آمریکا نیز بر این عقیده هستند که اگر چنین شرایطی واقعا بوجود آید، این امکان وجود دارد که ایالات متحده درگیر جنگ بزرگی در خاورمیانه شود.

مقامات تهران بارها اعلام کرده اند که قصد جنگیدن با اسرائیل را ندارند، ولی از تیرگی اوضاع در منطقه نیز وحشتی نداشته و بر آمادگی کامل نیروهای مسلح ایران برای دفاع از منافع کشور تاکید کرده‌اند. ضمن اینکه به گفته مقامات نظامی ایرانی، نیروی دریایی این کشور که توان موشکی قابل توجهی نیز دارد، براحتی می تواند در سواحل سوریه و یمن استقرار پیدا کند. در صورت تحقق این طرح‌ها، جمهوری اسلامی می تواند به دریای مدیترانه، دریای سرخ، خلیج عدن و دریای عربی دسترسی کامل داشته باشد که در این صورت کابوس شبانه عربستان سعودی و اسرائیل تازه آغاز خواهد شد.

این در حالی است که برغم همکاری نزدیک بغداد با آمریکا، ایران متحد نظامی عراق نیز محسوب می شود و وزیر دفاع عراق به تازگی به تهران سفر کرده بود که این اقدام واکنش منفی مقامات واشنگتن را نیز به همراه داشت. بدین ترتیب بعید نیست که تقویت حضور نظامی ایران در منطقه خاورمیانه باعث شود تا دولت آمریکا که پیش از این از ارائه کمک‌های نظامی بیشتر به اسرائیل و عربستان سعودی خودداری کرده بود، در این تصمیم خود تجدیدنظر کند.

روسیه از تقویت نفوذ ایران در منطقه حمایت می‌کند

در مجموع امکان آغاز یک بازی خطرناک ژئوپلیتیکی بین اسرائیل و ایران بسیار افزایش یافته است و روند آتی اوضاع پیرامون این مسئله در بسیاری از موارد به موضع گیری روسیه در این رابطه بستگی خواهد داشت. این در حالی است که تصور می شود گسترش نفوذ ایران در کل منطقه خاورمیانه، نه تنها روسیه را نگران نکرده، بلکه به نفع مسکو است. در واقع ایران و روسیه بعد از آغاز جنگ داخلی در سوریه، به همراه یکدیگر یک اتحاد سیاسی-نظامی برای حمایت از دمشق بوجود آوردند که طی چند سال اخیر همچنان در حال گسترش و تقویت است.

این در حالی است که ایران سال آینده به عضویت سازمان همکاری‌های شانگهای نیز درخواهد آمد که اعضای آن زیر «چتر امنیتی» مسکو قرار دارند. در واقع مقامات مسکو بر این عقیده هستند که افزایش حضور نظامی ایران در منطقه خاورمیانه به منزله شکست تلاش‌های آمریکا برای سلطه بر کل منطقه از دریای مدیترانه گرفته تا خلیج فارس است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین