کد خبر: ۴۷۴۸۵۸
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷

اف بی آی در مورد ارتباط خبرگزاری اسپوتنیک با کرملین تحقیق می کند

اف بی آی به تازگی در جریان پرونده بررسی این که آیا خبرگزای دولتی کرملین در نقض قانون ثبت ماموران خارجی ایالات متحده به عنوان بازوی تبلیغاتی کرملین فعالیت می کند یا نه از اندرو فینبرگ خبرنگار سابق این خبرگزاری در کاخ سفید، بازجویی کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از تارنمای خبری یاهونیوز، در جریان این تحقیقات اف بی آی فلشی را که حاوی هزاران ایمیل و اسناد داخلی اسپوتنیک است، به دست آورده است که دادخواهان پرونده می توانند از آن ها به عنوان مدرکی دال بر ارتباط اسپوتنیک با دولت روسیه استفاده کنند. 

فینبرگ این ایمیل ها را در ماه می (اردیبهشت-خرداد) پیش از اخراج شدن از خبرگزاری در لپ تاپ خود ذخیره کرده بود و اکنون آن ها را در اختیار ماموران اف بی آی قرار داده است. 

به نوشته این تارنمای خبری، فینبرگ در مورد بازجویی خود که در اول سپتامبر (دهم شهریور) انجام شد و بیش از دو ساعت به طول انجامید، گفت: « آن ها (بازجویان) می خواستن بدانند که دستوراتم را از کجا می گرفتم و این که آیا هیچگاه مستقیما از مسکو خط گرفته ام یا خیر.»

وی همچنین اعتراف کرد که در زمان فعالیتش در اسپوتنیک گاها دبیرانش از لفظ 'مسکو این را می خواهد، مسکو آن را می خواهد' در تعیین ماموریت ها استفاده می کردند.

یاهونیوز تاکید کرد که روشن نیست که آیا این بازجویی در راستای تحقیقات رابرت مولر دادستان ویژه تحقیقات در مورد پرونده مداخله احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده است یا خیر. سخنگوی مولر در ایمیلی در این باره نوشت: «ما ارتباط این اتفاقات به تحقیقات خود را رد و یا تایید نمی کنیم». مقامات اف بی آی نیز در این باره اظهار نظری نکرده اند. 
یاهونیوز در ادامه نوشت: میندیا گاواشلی سردبیر اسپوتنیک در ایالات متحده آمریکا اتهامات وارده به این خبرگزاری را رد کرده است. وی در این باره گفت:' هر ادعایی مبنی بر اینکه ما یک سرویس خبری نیستیم صحت ندارد. نخستین بار است که چنین چیزی می شنوم و فکر نمی کنم با هیچ مسئولی در اسپوتنیک در این باره تماسی گرفته شده باشد. پس ممنونم که ما را در جریان گذاشتید.'

سرویس خبری اسپوتنیک به یک خبرگزاری تعلق دارد که تحت سرپرستی کرملین فعالیت می کند. 
به گزارش ایرنا، شرایط کنونی تیرگی در روابط آمریکا با روسیه نو پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 حتی نسبت به دوران بلوک شرق و غرب از جمله دوران جنگ سرد، بی سابقه است و چنین رویارویی هایی پیش از این وجود نداشت. آمریکا اخیرا بسته ای تحریمی علیه روسیه تنظیم کرده است و به دنبال آن، دو کشور در اقداماتی تلافی جویانه روابط دیپلماتیک خود را تقلیل داده اند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 که منجر به پیروزی دونالد ترامپ نامزد جنجالی جمهوریخواهان شد، جنجال های زیادی به پا کرد و شماری از مقام های کاخ سفید و کنگره آمریکا روسیه را به دخالت در انتخابات متهم کردند. 

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین