کد خبر: ۴۷۵۱۷۵
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۰

بازی خطرناک ترامپ با آژانس و برجام

توماس کانتری من دستیار وزیر خارجه پیشین آمریکا در امور امنیت بین المللی و هسته ای با تاکید بر ملاک عمل بودن گزارش آژانس برای ارزیابی پایبندی ایران به برجام، هشدار داد طرح ادعاهای بی اساس بازی خطرناکی است که به انزوای بین المللی آمریکا می انجامد.
آفتاب‌‌نیوز :
 «ترامپ براي آن آماده شده است که شواهد را ناديده گرفته و با بي اعتنايي به اظهارات تمامي کارشناسان، پايبندي ايران به توافق را انکار نمايد...اين بازي خطرناکي است که دولت ترامپ در پيش گرفته است.»
 
 پايگاه شبکه آمريکايي "سي ان ان" (CNN) با انتشار گزارشي تحت عنوان "بازي خطرناک ترامپ با توافق هسته اي ايران" به انتقاد از سياست دوگانه دولت ترامپ نسبت به توافق هسته اي پرداخته است. مواضع خصمانه و به دور از منطق دولت آمريکا در قبال ايران و توافق هسته اي کار را به جايي رسانده است که رسانه هاي آمريکايي نسبت به عواقب تلاش آمريکا براي "جايگزين کردن حقايق با مسائل جعلي" هشدار مي دهند. در اين ميان حتي رسانه صهيونيستي هاآرتص نيز به انتقاد از اظهارات دورغين سفير آمريکا در سازمان ملل عليه ايران پرداخته است.
در اين گزارش مي خوانيم:

«هفته گذشته آژانس بين المللي انرژي هسته اي بار ديگر اعلام کرد که تمامي طرف هاي درگير با برجام، از جمله ايران، به تعهدات خود در رابطه با توافق هسته اي کاملا پايبند بوده اند. اين هشتمين باري است که آژانس در گزارش هاي خود تاييد کرده است که توافق هسته اي به خوبي در حال اجرا شدن است و بايد دقت کرد که از زمان شروع اجراي توافق هسته اي حتي يک بار نيز آژانس بين المللي انرژي هسته اي، ايران را ناقض توافق هسته اي درنيافته است.

سفير آمريکا در سازمان ملل با اشاره به توافق هسته اي: شما نمي توانيد به يک خوک رژ لب بزنيد!

توافق هسته اي تهديد [ادعايي] يک ايران هسته اي را از بين برده است اما به نظر مي رسد که پرزيدنت ترامپ براي آن آماده شده است که شواهد را ناديده گرفته و با بي اعتنايي به اظهارات تمامي کارشناسان، پايبندي ايران به توافق را انکار نمايد. روز سه شنبه "نيکي هيلي" سفير آمريکا در سازمان ملل حتي از لزوم خروج آمريکا از توافق هسته اي سخن به ميان آورد. اما رويکرد دولت ترامپ نسبت به ايران رويکردي خطرناک است؛ دولت آمريکا براي منطقي جلوه دادن سياست خارجي خود در قبال ايران از "حقايق جايگزين" استفاده مي کند؛ همانطور که سفير آمريکا در سازمان ملل روز سه شنبه تلاش کرده است براي ساختن پرونده اي جهت خروج از توافق هسته اي ايران را به زير پا گذاشتن توافق متهم کند در حالي که چنين چيزي اتفاق نيفتاده است؛ او عنوان کرده است که صدها سايت پايگاه مشکوک در ايران وجود دارد که مورد بازرسي قرار نگرفته است در حالي که چنين چيزي وجود ندارد؛ دولت آمريکا با اين اقدامات، نگراني هاي امنيتي متحدان ما را ناديده مي گيرد.

آژانس بين المللي انرژي هسته اي يک سازمان سياسي نيست بلکه يک آژانس مستقل است که مسئوليت سخت ترين بازرسي هاي تاريخ توافقات منع گسترش تسليحات هسته اي که در "برنامه جامع اقدام مشترک" با ايران تعريف شده است را برعهده دارد. آژانس به ريزترين اطلاعات درباره برنامه هسته اي ايران دسترسي دارد و از دستگاه هاي اطلاعاتي آمريکا و ديگر کشورهاي حاضر در توافق هسته اي نيز در اين راستا بهره مند مي شود. آژانس بين المللي انرژي هسته اي به صورت مداوم تمامي عناصر برنامه هسته اي ايران را مورد نظارت قرار داده است تا نسبت به پايبندي تهران به تمامي وجوه توافق هسته اي اطمينان حاصل نمايد.

ضمنا در صورتي که آژانس نسبت به وجود تلاش هاي مخفيانه از سوي ايران براي توليد مواد هسته اياز جمله اورانيوم غني شده يا پيشبرد برنامه هسته اي اين کشور به صورتي که با توافق هسته اي در تعارض باشد، مظنون شود، مي تواند درخواست اطلاعات و بازرسي هاي بيشتر در اين رابطه را مطرح کرده و اين تحقيقات تا زمان اطمينان از عدم نقض برجام ادامه خواهد يافت.

آژانس بهتر از هر سازمان و نهاد ديگري از جزئيات برنامه هسته اي اين با خبر است و منطقي است که گزارش آژانس مبني بر پايبندي ايران به توافق هسته اي توسط تمامي طرف هاي توافق مورد قبول واقع شود؛ البته گويا دولت ترامپ از اين قاعده مستثني است. پرزيدنت ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتي برنامه خود براي پاره کردن توافق هسته اي را علني کرده و در تابستان جاري نيز به روشني اعلام کرده است که انتظار دارد که از "بدترين توافق طول تاريخ" بيرون رود. موضوع ناراحت کننده آن است که شايد ترامپ اين اقدام را حتي بدون وجود هيچ مدرکي براي توجيه آن انجام دهد.

اين بازي خطرناکي است که دولت ترامپ در پيش گرفته است. ما هنوز عواقب تلاش هاي گذشته دولت آمريکا براي جلوه دادن حقايق به صورتي که مناسب با منافع سياست خارجي خود باشد را احساس مي کنيم. اعتبار ما نزد متحدانمان شايد اينبار با تلاش براي جايگزين کردن حقايق با مسائل جعلي، دوام نياورد.

آژانس بين المللي انرژي هسته اي حقيقت را به روشني بيان کرده است؛ ايران به توافق هسته اي پايبند بوده است؛ بهتر است ما نيز به جاي سر کله زدن با مشکلات گذشته به مشکلات امروز بپردازيم.»

روزنامه صهيونيستي هاآرتص (Haaretz) با انتشار گزارشي با انتشار گزارشي به نقد سياست هاي دولت ترامپ در قبال ايران پرداخته و مي نويسد: «بر اساس اظهارات خانم هيلي، اکنون ضروري است که قطعات پازل تهديدهاي ايران را کنار هم گذاشته و موضع قاطعي درباره توافق هسته اي ايران اتخاذ نماييم.

اما حقيقت آن است که خانم هيلي دلايل بي اساسي را براي توجيه خروج آمريکا از توافق هسته اي مطرح کرده است. او مي گويد که ايران بارها توافق هسته اي را نقض کرده است و صدها پايگاه در اختيار دارد که آژانس بين المللي انرژي هسته اي آن ها را مورد بررسي قرار نداده است و اقداماتي مشکوکي در اين پايگاه ها در حال انجام است.

چنين ادعاهايي با گزارش اخير آژانس بين المللي انرژي هسته اي در تعارض است و آمريکا نيز هرگز آژانس را در جريان وجود هيچ پايگاه مشکوکي قرار نداده است. البته پايگاه هاي نظامي که ايران اجازه دسترسي به آن ها را نداده است، وجود دارند اما توافق هسته اي، پايگاه هاي نظامي را خارج از محدوده نظارت ها قرار داده است. در واقع بايد گفت که ساختن چنين ادعاهايي براي حمايت از خروج آمريکا از توافق هسته اي به امري محبوب در حزب جمهوري خواه آمريکا تبديل شده است.»
منبع: العالم

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین