کد خبر: ۴۷۵۷۳۱
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹

جزئیات پیشنهاد قدرت‌های جهان به بارزانی فاش شد

یک مقام کرد عراق از پیشنهاد آمریکا، انگلیس و فرانسه به اقلیم کردستان عراق برای حل مشکل همه‌پرسی پرده برداشت.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، محمد حاجی محمود، دبیر حزب سوسیال اقلیم کردستان عراق گفت: برت مک گورک، نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش و سفیران انگلیس و فرانسه و نماینده سازمان ملل پیشنهاد داده‌اند که همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق برای دو سال به تأخیر بیفتد تا نشستی در سازمان ملل درباره پرونده عراق و همه‌پرسی استقلال برگزار شود و به این ترتیب این طرف‌ها بتوانند مشکل بین بغداد و اربیل را حل کنند.

وی افزود: برت مک‌گورک این پیشنهاد را به تازگی به بارزانی داده‌ و گفته‌اند  در صورت مخالفتش اقلیم باید تبعات آن را بپذیرد.

این مقام کرد ادامه داد: در نشست سازمان ملل پرونده عراق از جمله مساله همه‌پرسی و اقلیم کردستان عراق بررسی خواهد شد و این سه کشور و سازمان ملل تلاش خواهند کرد برای مشکلات بغداد و اقلیم چاره‌ای بیندیشند.

محمود گفت: در حقیقت آن‌ها هیچ چیز ملموسی ارائه نکرده‌اند و جواب مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق این است که باید جایگزینی قوی‌تر از همه‌پرسی باشد و این موضوع با احزاب کرد دیگر برای اتخاذ تصمیم جمعی بررسی خواهد شد.

وی افزود: اگر جدی باشند باید این موضوع در سازمان ملل مطرح شود و موعد همه پرسی نیز مشخص شود، همانطور که درباره کشورهای دیگری مثل سودان جنوبی، تیمور شرقی و مونته‌نگرو رخ داد. اگر موعد همه‌پرسی را مشخص کردند و سازمان ملل قطعنامه‌ای در این باره صادر کرد در آن زمان رهبری اقلیم کردستان این موضوع را بررسی خواهد کرد.

محمود درباره نگرانی‌ها درخصوص وقوع جنگ در کرکوک بین پیشمرگ‌ها و حشد شعبی گفت: برداشت ما از قصد و نیت عراقی‌ها این است که بعد از پایان جنگ با داعش برای سیطره بر مناطق مورد مناقشه مثل کرکوک، خانقین و سنجار تلاش خواهند کرد.

وی درباره پیامدهای همه پرسی و امکان درگیری میان این اقلیم و ایران و ترکیه گفت: ترکیه و ایران تاکنون هیچ کاری نکرده‌اند و من بعید می‌دانم مرزهایشان را ببندند چراکه منافع بزرگی در اقلیم کردستان دارند.

از سوی دیگر، سفارت آمریکا در بغداد در بیانیه‌ای بار دیگر مخالفت خود را با برگزاری این همه‌پرسی اعلام کرد و افزود: این اتفاق تمرکز بر به شکست کشاندن داعش را از بین می‌برد.

سفارت آمریکا بارها به رهبران اقلیم تاکید کرده که همه‌پرسی تمرکز در تحقق ثبات در مناطق آزاد شده از دست داعش را از بین می‌برد. این همه‌پرسی در مناطق مورد مناقشه منجر به بی‌ثبات سازی کشور می‌شود.

قرار است همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق ۲۵ سپتامبر برگزار شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین