کد خبر: ۴۷۶۸۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳

احتمال گشایش در پرونده همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق

منابع سیاسی کرد در اقلیم کردستان از گشایش احتمالی در پرونده بغرنج همه‌پرسی استقلال خبر داده‌اند و گفته شده به احتمال زیاد بارزانی پس از دیدار امروز خود با فواد معصوم تعویق برگزاری همه پرسی را اعلام خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، مسئولان حزب اتحادیه میهنی کردستان، یکی از دو قدرت تصمیم گیرنده در شمال عراق می‌گویند بازگشت امروز فواد معصوم، رئیس‌جمهور کرد عراق به سلیمانیه برای مذاکره با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق است و معصوم حامل پیشنهادهای جدیدی از سوی بغداد است که می‌تواند به پایان بحران میان اقلیم و دولت مرکزی بینجامد.

بنا به گفته این افراد، مسئولان دولت مرکزی به معصوم این اطمینان را داده‌اند که خواسته‌های رهبران کرد را تا آنجا که مخالفتی با قانون اساسی نداشته باشد برآورده خواهند کرد.

این گمانه‌زنی‌ها پس از اظهارات اخیر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق که به نیویورک سفر کرده رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است. مسئولان کرد می‌گویند العبادی موافقت کرده تا به درخواست کردها در قالب ایجاد نظام کنفدرالی در عراق رسیدگی کند.

امروز قرار است پس از دیدار میان بارزانی و معصوم، دو رهبر کرد در گردهمایی بزرگی در استادیوم این شهر حاضر شوند که مسئولان کرد پیش‌بینی می‌کنند تصمیم نهایی کردها که به احتمال زیاد به تعویق انداختن همه‌پرسی خواهد بود، در این گردهمایی اعلام شود.

فؤاد معصوم امروز به سلیمانیه بازگشت تا درباره طرح خود درخصوص همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان و و دیدگاه‌های دولت مرکزی صحبت کند.

فؤاد معصوم اواسط سپتامبر از ارائه طرحی برای مذاکره میان رهبران سیاسی جهت حل مشکل همه پرسی خبر داده و سفرش را به نیویورک لغو کرد.

قرار است همه پرسی اقلیم کردستان عراق 25 سپتامبر برگزار شود. واشنگتن، بغداد، آنکارا و لندن با این همه پرسی مخالفند اما اقلیم کردستان هنوز طرح‌های ارائه شده برای را قبول نکرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین