کد خبر: ۴۷۸۰۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
گزارش‌ها از جشن و پایکوبی در شهرهای مختلف اقلیم حکایت دارد

نتایج اولیه همه‌پرسی اقلیم کردستان: پیشتازی حامیان جدایی

نتایج اولیه شمارش آرای همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق، از پیشتازی قابل توجه موافقان استقلال حکایت دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
شبکه خبری بی.بی.سی از پیشتازی قابل‌ توجه حامیان جدایی بر اساس نتایج اولیه همه‌پرسی اقلیم کردستان خبر داد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، گزارش‌ها از جشن و پایکوبی در شهرهای مختلف اقلیم حکایت دارد.

شیروان زراری، سخنگوی کمیسیون انتخابات و همه‌پرسی در کنفرانسی خبر اعلام کرد، میزان مشارکت در همه‌پرسی به بیش از ۷۲ درصد رسید.

زراری افزود: تعداد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی به سه میلیون و ۳۰۵ هزار و ۹۲۵ تن رسید.

مراکز اخذ رای راس ساعت هفت عصر روز دوشنبه بعد از تمدید یک ساعته بسته شد.

این مسؤول کمیسیون شب گذشته اعلام کرد: نتایج همه‌پرسی ظرف ۷۲ ساعت اعلام می‌شود.

در همین حال، نیروهای امنیتی عراق به دستور حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور در برخی خیابان های کرکوک مستقر شده‌اند و مقام‌های امنیتی کرد اعلام کرده‌اند که پس از پایان رأی‌گیری رفت‌وآمد خودروها تا اطلاع بعدی در این شهر ممنوع خواهد بود. شهر نفت‌خیز کرکوک رسما جزو اقلیم کردستان نیست اما کردها، این شهر را بخشی جدانشدنی از کردستان می‌دانند و همه‌پرسی را در این شهر هم برگزار کردند.

عبادی به نیروهای امنیتی تحت فرمان دولت مرکزی دستور داده که برای اقدام نظامی برای حفاظت از شهروندان در مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک آماده باشند.

حشد شعبی نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌ که حاضر است برای حفاظت از شهروندان در کرکوک و سایر مناطق مورد مناقشه با پیشمرگه‌های کرد وارد نبرد شود.

نجم‌الدین کریم، فرماندار کرکوک این اقدام دولت مرکزی عراق را محکوم کرده و خواستار خویشتنداری شده است.

منابع خبری نزدیک به حکومت اقلیم گزارش داده‌اند که مردم در کرکوک برای جشن به خیابان‌ها آمده‌اند. فرماندار کرکوک از مردم خواسته از تیراندازی هوایی برای شادمانی خودداری کنند تا تنش ایجاد نشود.

حیدر العبادی: نتایج همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسیم و با کردها مذاکره نمی‌کنیم
 
نخست وزیر عراق اعلام کرد، هرگز نتایج همه‌پرسی استقلال کردستان را به رسمیت نشناخته و با آن تعامل نخواهد کرد.

به گزارش سایت شبکه سومریه نیوز عراق، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق روز دوشنبه در نشستی در مقر فرماندهی عملیات مشترک اظهار داشت: نیروهای ما در میدان می‌جنگند و هیچ امر ثانویه‌ای نظیر همه‌پرسی و غیره ذهن آنها را به خود مشغول نمی‌کند.

وی نسبت به اقدامات برخی که می‌خواهند با وجود این فداکاری‌ها منطقه را به آشوب بکشند، ابراز تعجب کرد.

نخست وزیر عراق تاکید کرد، دادگاه فدرال رای به عدم برگزاری این همه‌پرسی به دلیل غیرقانونی بودن آن داد. ما از این رو درباره نتایج همه‌پرسی با اقلیم کردستان مذاکره نمی‌کنیم و با آن تعاملی نخواهیم داشت زیر بدون حمایت جامعه مدنی و برخلاف قانون اساسی برگزار شد. ما هرگز با زور چیزی را تحمیل نمی‌کنیم و بر قانون اساسی تکیه خواهیم کرد. دادگاه فدرال عراق اختلافات را حل می‌کند نه کسی دیگر.

به نوشته ایسنا، وی افزود: نه ما بلکه هیچ گروه دیگری از نتایج همه‌پرسی راضی نمی‌شویم و نتایج آن را به رسمیت نمی‌شناسیم. تدابیر خود را برای اینکه عاملان این تنش و آشوب مسؤولیتشان را قبول کنند، تشدید می‌کنیم. ما شهروندان کرد را مسؤول نمی‌دانیم.مناطق مورد مناقشه باید به دولت فدرال بازگردد و عملیات کوچ و تهدید شهروندان با زور و تقلب در همه‌پرسی به وضوح وجود داشت.

 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
0
1
بهترین راه برای مبارزه ساسی با همه پرسی استقلال کردستان یک همه پرسی فراگیر در سرتا سر عراق برای همین موضوع است از آنجا که در این همه پرسی قطعا عراقی ها با جدایی کردستان مخالفت می کنند و جمعیت رای دهنده بیشتری دارند از لحاظ سیاسی و حقوق سازمان ملل متحد ارزش همه پرسی کردها بسیار کم رنگ شده و دیگر کردها نمی توانند از حمایت جدی بین المللی و افکار عمومی جهانی بهرمند شوند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین